Společnost ČEPS uvedla do provozu nové vedení
4. 10. 2016 | ČEPS, a.s. | www.ceps.cz
Největší investice do rozvoje české elektroenergetické přenosové soustavy je dokončená. Vedení s provozním označením V410/419 mezi transformovnami Výškov a Čechy Střed zajistí bezpečný a spolehlivý přenos elektrické energie ze severozápadních do středních Čech včetně obrany proti přetokům z Německa.
Nový, téměř stokilometrový úsek je jedním z nejexponovanějších profilů. Přenosy výkonů v české soustavě směřují převážně ze západu na východ, tedy z míst výroby do míst spotřeby. Vedení zajistí jak spolehlivé vyvedení výkonů stávajících, tak i plánovaných zdrojů v severozápadních Čechách.
„V posledních letech dochází navíc k vysokým tranzitním tokům přes ČR. Tím se zatížení přenosové soustavy zvyšuje. Tato investice je proto systémovým opatřením v jejím rozvoji, které zvýší a zaručí spolehlivost a efektivnost provozu,“ říká Jan Kalina, předseda představenstva ČEPS, a.s.
Linka prochází Ústeckým a Středočeským krajem. Její trasa v podstatě kopíruje koridor původního vedení 400 kV, které bylo přestavěno na dvojité. K odklonu došlo v místě křížení s dálnicí D8 u obce Odolena Voda. Zatímco původní vedení procházelo přímo obcí, nově ji obchází.
Stavba se začala připravovat v roce 2007, samotná realizace pak proběhla v letech 2013 – 2016. Vzhledem k tomu, že musela projít všemi stupni povolovacích procesů (územní rozhodnutí, vyvlastňovací rozhodnutí, vyhodnocení vlivů na životní prostředí a další), jednalo se o velmi krátký termín na zajištění samotné přípravy. Jen v rámci projednání bylo nutné oslovit víc než šest tisíc dotčených vlastníků pozemků.
„Přes to vše se podařilo za devět let postavit celé vedení. V kontextu našich dalších investičních akcí představuje tato úspěšný případ, který je spíše ojedinělý. Povolovací procesy jsou obvykle výrazně delší,“ dodává Kalina.
Výjimečné jsou i stožárové konstrukce. Použita byla nová typová řada stožárů konfigurace Dunaj vyvinutá speciálně pro společnost ČEPS.
Celkové investiční náklady na stavbu vedení nepřesáhly plánovaných 2,75 miliardy korun.
Vedení V410/419 v číslech:
Délka: 95,2 km
Realizace akce: 2013 – 2016
Náklady: 2,75 mld. Kč
Počet demontovaných stožárů: 244
Počet nových stožárů: 270
Celková délka fázového vodiče: 1 764 km
Celková délka zemnícího a kombinovaného zemnícího lana: 196 km
Hmotnost oceli použité na stožárové konstrukce: 8 276 t
Množství betonu použitého na základy: 19 335 m3
Doba montáže jednoho stožáru (včetně tažení vodičů): 3 měsíce
Počet křížení se silnicemi: 166
Počet křížení se železnicemi: 12
Počet křížení s vodními nádržemi, řekami, kanály: 30
Počet křížení s jiným vedením: 82
ČEPS, a.s.
Elektrárenská 774/2
Praha 10
101 52
www.ceps.cz