SIGNAL festival přivedl stovky tisíc lidí do ulic Prahy a stal se tak největší kulturní akcí ve veře
Předposlední říjnový víkend v Praze patřil festivalu světla SIGNAL. První ročník nadmíru překonal očekávání pořadatelů i samotných návštěvníků a doslova si podmanil centrum metropole. Stovky tisíc překvapených lidí vyrazily do ulic prohlédnout si světelné instalace a nechat se okouzlit video mappingovými projekcemi. Skvělou atmosféru v ulicích Prahy podpořilo i vydařené počasí. Festival můžeme směle označit za kulturní událost letošního podzimu a jednu z nejlepších akcí tohoto roku vůbec.
Signal festival si podmanil Prahu
Největší festival ve veřejném prostoru je za námi. Na světelné instalace a video mappingy se v minulých čtyřech dnech přišlo podívat dle prvního odhadu pořadatelů zhruba na čtyři sta tisíc lidí. Přesná čísla však organizátoři teprve očekávají. Nejvíce lidí navštívilo festival Signal v sobotu, kdy díky enormnímu zájmu o festivalové instalace na některých místech v centru města téměř kolabovala doprava. Davy nadšených diváků se přesouvaly od náměstí Míru, přes Staroměstské náměstí a Náměstí republiky až na Kampu a Pražský hrad. Všude bylo něco k vidění, všude blýskaly desítky tisíc fotoaparátů.
Zahájení festivalu Signal, Staroměstské náměstí, foto: Alžběta Jungrová
„Pro tým Signal festivalu je to nejúžasnější možné zakončení téměř tříletých příprav. Děkujeme našim umělcům, děkujeme partnerům a děkujeme divákům, kteří si světelnou přehlídku v srdci Evropy přišli užít společně s námi. Jsme nadšeni, že má festival tak pozitivní ohlasy. A pevně doufáme, že se na něj bude dlouho v dobrém vzpomínat“ spokojeně komentuje první ročník festivalu světla v Praze Martin Pošta.
Největší úspěch měli Češi
I přes to, že se podařilo na pražský festival světla pozvat řadu významných zahraničních umělců a tvůrců video mappingu, největší úspěch sklidila česká dvojice The Macula ve složení Amar Mulabegovič a Dan Gregor. Na jejich video mapping Khôra se stály fronty i v metru a na náměstí Míru byla do poslední projekce hlava na hlavě. Atraktivní byl pro návštěvníky 3D video mapping ruské Sily Sveta, ale nadšení a potlesku se dostalo i projekcím Telenoiky na Aribiskupském paláci a Romainu Tardymu z Antivj visual label na Hybernii.
Autor: Rony Plesl, instalace: Uranium Figure, foto: Alexandr Dobrovodský
Ze světelných instalací zaznamenal velký ohlas SPAM Vladimira 518 a Davida Vrbíka a jejich Interpretace černobílých struktur Zdeňka Sýkory na zdi u Muzea Kampa. Hned vedle okouzloval návštěvníky festivalu něžný Dům stínů Františka Skály a nikoho neminuly mrkající oči Milana Caise na Karlově mostě, které bedlivě sledovaly všechny kolemjdoucí. Jednou z nejvýraznějších festivalových událostí byl Mrak od kanadské dvojice Caitlind Brown a Wayna Garretta – tisíce žárovek a lampičkové šňůry nenechaly nikoho nečinným. Stále plná lidí byla i Hypercube od 1024architecture na Staroměstském náměstí, obdivu se těšil díky společnosti Philips festivalově oděný Tančící dům.
Téměř duchařskou atmosféru návštěvníci zažívali v kostele svatého Michala v Jirchářích u instalace Pavly Beranové a Julie Boniche. Paprsek světla zářící z okna do temného prostoru v prvních okamžicích nejdříve opatrně všichni podcházeli, než jeho přerušením zjistili, v čem je kouzlo této instalace. Plastika kouzelníka se sklem, Ronyho Plesla, pak až mysticky rozzářila prostor kostela svatého Martina ve zdi a uspokojila opravdové estéty.
K můře Jakuba Nepraše si návštěvníci také museli vystát frontu, ale tato křehká instalace stála za počkání. Fragmenty promítané na kokon vzbouzely zvědavost po jeho významech a také se mu dostalo mnoha interpretací. Nad všemi instalacemi do tmy zářil signální Maják Krištofa Kintery a celý festival dotvářely příjemné plavby za světlem po Vltavě, které nabízely opravdu nevšední zážitek díky speciálnímu nasvícení břehů řeky a památek.
Autor: Jakub Nepraš, instalace: Můra, foto: Luboš Wišniewski
Neprohloupil ten, kdo si nenechal v sobotu ujít koncert na Čertovce. Díky průtrži mračen před zahájením posledního festivalového dne byl bohužel v neděli zrušen. Za to se však dalo obejít, co se v předchozích třech dnech nestihlo. Například si zahrát tetris nebo „hada“ na budově Nové scény Národního divadla, kde tímto způsobem probíhala instalace Adama Širokého.
Zajímavosti festivalu
Návštěvníci Signalu posílali fotografie instalací také na festivalové sociální sítě. K dnešnímu poledni vytvořili na Facebooku galerii zahrnující tisíce fotografií. O festivalu Signal je pak k dnešnímu dni na jen na Facebooku 32 246 zmínek.
Festival Signal zrealizoval přes dvacet let starou původní myšlenku tvůrce letenského Metronomu V. K. Nováka a propojil Staroměstské náměstí laserem s Metronomem.
Kdo první ročník největšího festivalu světla v Praze a České republice vůbec promeškal nebo si chce připomenout, jak probíhaly čtyři festivalové dny, může se podívat na festivalové signály.