NOARK přichází s výrobky pro infrastrukturu elektromobility
11. 6. 2019 | Noark Electric Europe, s. r. o. | www.noark.cz
Jednou z největších překážek pro větší rozšíření elektrických vozidel s akumulátorem je nedostatečná a nerovnoměrně rozložená síť nabíjecích stanic. V podstatě každý majitel elektromobilu musí při nabíjení svého vozidla často improvizovat.
Jedním z ideálních řešení je instalovat nabíjecí stanici ve vlastní garáži. Vlastní nabíjecí stanice má několik zásadních výhod:
– instalace je obvykle nepříliš drahá,
– bezpečnostní rizika instalace a používání domácí nabíječky jsou velmi nízká,
– nabíjení elektromobilu je dostupné v kteroukoliv dobu,
– je možné nastavit velikost nabíjecího proudu a tím ovlivnit dobu nabíjení,
– napomáhá spotřebovávat elektrickou energii efektivně a energeticky nejúsporněji.
Obr. 1. Nástěnná nabíjecí stanice pro elektromobily Ex9EV
Společnost NOARK, dodavatel elektrických přístrojů pro nízké napětí, nyní může dodat univerzální a dostupnou řadu nástěnných nabíječek Ex9EV, vhodných pro všechna elektrická vozidla (obr. 1). Nabíječku lze připojit do běžné jednofázové i třífázové sítě. Třífázové připojení výrazně zkracuje dobu nabíjení. Nabíječky se odlišují podle velikosti dodávaného proudu; ten může být od 10 do 32 A. Součástí vybavení je i kabel o délce 5 m s některým ze dvou nejrozšířenějších typů konektorů – buď Typ 1, v současnosti už méně používaný konektor standardu „yazaki“, nebo čím dál běžnější Typ 2, známý také pod názvem „mennekes“.
Akumulátorové baterie v elektrických vozidlech jsou zdrojem stejnosměrného proudu; když jsou nabité, může unikat zbytkový proud. K eliminaci tohoto jevu je pro všechny typy nabíjecích stanic doporučeno instalovat jistič zbytkového proudu (RCCB – Residual Current Circuit Breaker) typu B. Zatímco většina výrobců tento požadavek řeší dodatečným připojením RCCB k nabíječce, v nabíječce Ex9EV od společnosti NOARK je již přímo zabudovaný její vlastní jistič typu B (obr. 2), čímž se maximalizuje bezpečnost a spolehlivost provozu.
Obr. 2. Proudový chránič typu B Ex9LB63
Jako doplněk k nabíječkám NOARK dodává společnost novou řadu šesti nabíjecích kabelů (obr. 3). Jsou navrženy k nabíjení elektromobilů z jednofázových (230 V) a třífázových (400 V) zásuvek. Všechny kabely jsou vybaveny jističem zbytkového proudu typu B a umožňují monitorovat teplotu spínacích prvků a konektorů a také přepětí a podpětí.
Všechny tyto kabely mohou přenést nabíjecí proud nastavený v rozsahu mezi 8 a 32 A. Podle typu elektromobilu jsou vybaveny konektory typu 1 nebo typu 2, a jsou tedy vhodné pro všechny elektromobily na světovém trhu.
Obr. 3. Nabíjecí kabely pro elektromobily Ex9EVC
Mezi nové produkty, které spolu s nabíjecími stanicemi a nabíjecími kabely patří k infrastruktuře elektromobility, jsou samostatné jističe zbytkového proudu typu B s označením Ex9LB63. Tyto jističe jsou vhodné pro různé aplikace v domácnostech i v průmyslu, kde se používají měniče frekvence, fotovoltaické elektrárny, nabíječky elektromobilů nebo jiná podobná zařízení. Jistič typu B zajišťuje citlivost na zbytkový proud různých průběhů – střídavý, stejnosměrný pulzující nebo hladký a vysokofrekvenční až do 1 kHz.
Tab. 1. Doba nabíjení pro nejpopulárnější značky elektromobilů
Důležitou výhodou přístroje Ex9LB63 je to, že je elektronický, nikoliv elektromagnetický. To jednak umožňuje přesněji měřit zbytkový proud, což vede k omezení počtu výpadků, jednak jistič neovlivňuje chráněná zařízení magnetickým polem. Proto není pro uvedená zařízení stanovena periodická revize, nicméně jsou vyžadovány pravidelné kontroly v souladu s místními zákony a předpisy. Výrobce doporučuje přezkoušet zařízení každých šest měsíců při běžném používání, popř. jednou za měsíc při používání v náročných podmínkách.
Vyšlo v časopise Elektro č. 6/2019 na straně 40.
Tištěná verze – objednejte si předplatné: pro ČR zde, pro SR zde.
Elektronická verze vyšlých časopisů zde.