Když se řekne ELEKTROMOBILITA, vybaví se ČEZ
14. 3. 2018 | Lubomír Myslík | ČEZ ESCO | www.cez.cz
Elektromobilita již celosvětově dosáhla pozice, ze které není návratu: postupně se stává tím vítězným alternativním pohonem, na který se zaměřuje většina významných automobilek, nové za tímto účelem vznikají a největší ekonomiky, jako jsou USA – Čína – EU, její dlouhodobou podporu závazně deklarovaly. Obdobnou deklaraci ve formě Národního akčního plánu čisté mobility (NAP-ČM) má i Česká republika. Tento dokument mimo jiné avizuje, jaký je plán státu v oblasti budování veřejné dobíjecí infrastruktury a jaké podpůrné kroky pro rychlejší rozšíření čisté mobility přijdou.
Elektromobilita je pro energetickou společnost logickým trhem a Skupina ČEZ se touto oblastí aktivně zabývá již od roku 2009. Primární aktivitou od samého začátku bylo budování a provoz veřejných dobíjecích stanic. Ve statistikách Asociace elektromobilového průmyslu jsou údaje o zhruba 300 nabíjecích místech v ČR, těch skutečně profesionálních je však necelá polovina. Největší počet z nich nabízí dlouhodobě svým zákazníkům právě Skupina ČEZ. Momentálně je to už téměř stovka stanic, z toho více než 40 rychlodobíjecích (DC) schopných doplnit 80 % kapacity baterií většiny současných elektromobilů za asi 20 až 30 min. Ambicí ČEZ je provozovat ke konci roku 2018 více než 150 veřejných stanic, přičemž výstavbu DC dobíjecích stanic výrazně urychlí dva granty z evropského programu CEF, jehož prostřednictvím Evropská komise podporuje propojování Evropy díky dobíjecím stanicím podél hlavní silniční sítě TEN-T. V rámci dvou projektů ČEZ – EV Fast Charging Backbone Network Central Europe a CEZ EV TEN-T Fast Charging Network vznikne do konce roku 2020 více než 100 DC rychlodobíjecích stanic. ČEZ proto intenzivně spolupracuje mj. s provozovateli čerpacích stanic a hledá další zajímavé lokality v blízkosti dálnic (obr. 1).
Obr. 1. Mapa plánovaného pokrytí DC ČEZ: ČR 2020
Výstavba a provoz veřejné dobíjecí infrastruktury ale zdaleka nejsou jedinými aktivitami Skupiny ČEZ v oblasti elektromobility. V posledních pěti letech, kdy se na území ČR registrovalo téměř 1 400 elektromobilů, se ČEZ podařilo realizovat celou řadu pilotních projektů a dílčích obchodních případů napříč všemi segmenty – veřejná správa, města a obce, firemní i soukromá klientela.
Rozšiřování zájmu o elektromobilitu jde díky vývoji a podpoře v soukromém i veřejném sektoru velmi rychle dopředu: automobilky uvádějí na trh čím dál více modelů vozidel ve většině žádaných kategorií, současně s tím se neustále zvětšuje jejich dojezdová vzdálenost, výrobci a provozovatelé dobíjecí technologie zajišťují, aby dobíjení probíhalo stále většími výkony, a tedy rychleji; stát dotačními programy podporuje nákup elektromobilů a některá města postupně elektromobily zvýhodňují např. ve formě možnosti parkovat zdarma na jinak zpoplatněných místech.
Všechny uvedené kroky vedou ke stále se zvyšující poptávce po elektromobilech všemi segmenty trhu a Skupina ČEZ na tuto situaci zareagovala přípravou komplexní nabídky.
Tato nabídka zahrnuje vše od:
– elektromobilů všech dostupných kategorií včetně elektrobusů, a to i se zajištěním jejich financování úvěrem nebo formou operativního leasingu, přes
– pestrou nabídku dobíjecích stanic do garáží (wallboxy) nebo na soukromá venkovní parkoviště (stojan), ve variantách standardních dobíječek (AC) i rychlodobíječek (DC), s jejich instalací a vyřízením případné související administrativy,
– dodávku elektřiny prostřednictvím veřejné dobíjecí infrastruktury a v případě soukromých dobíječek také dodávku „zelené elektřiny“ s prokazatelným původem z OZE,
– poradenství od dotačního přes energetické až po pomoc s optimálním začleněním elektromobilů do stávající flotily společnosti,
– řešení vlastního zdroje energie OZE s akumulací (FV + aku) pro ještě větší výhodnost a pozitivní ekologický dopad,
– až po výkup flexibility.
Z uvedeného je zřejmé, že v elektromobilitě zdaleka nejde jen o dopravní prostředky, ale spíše o celkovou energetickou koncepci jednotlivců – obcí – měst – firem všech velikostí.
A možná to bude právě elektromobilita, které se podaří ve větší míře rozšířit trend mobility jako služby, např. ve formě tzv. car-sharingu, car-rentingu a obdobných koncepcí.
Aktuální zkušenost a vývoj také naznačují, že energetické společnosti budou v elektromobilitě zastávat mnohem významnější roli než jenom jako stavitelé a správci dobíjecí infrastruktury.
Vyšlo v časopise Elektro č. 3/2018 na straně 48.
Tištěná verze – objednejte si předplatné: pro ČR zde, pro SR zde.
Elektronická verze vyšlých časopisů zde.