Electric Emotion Tour 2011 aneb Elektromobilem okolo republiky za 14 dní
Dokázat schopnosti, vlastnosti a přednosti použití elektromobilu Peugeot iOn a přiblížit tento inovační produkt veřejnosti - to byly hlavní cíle projektu Electric Emotion Tour 2011 (EET), který odstartoval 1. srpna 2011 z Prahy. Akci pořádala společnost Peugeot Česká republika společně s dalšími partnery, kterými byly společnost Terinvest (pořadatel veletrhu Amper), portál pro elektrotechniky Elektrika.cz a skupina ČEZ. Mediálním partnerem této akce bylo Rádio Impuls. Také časopis Elektro podpořil tuto akci jednak na svých webových stránkách, jednak i osobní účastí na trase, a to konkrétně v Letohradu (obr. 1) u společnosti OEZ (slaví letos 70 let od svého založení) a v Kolíně u společnosti Kopos Kolín (slaví letos 85 let od zahájení elektrotechnické výroby – obr. 2).
Obr. 1: Elektromobil Peugeot iOn s doprovodným vozidlem na náměstí v Letohradu
Nedílnou součástí těchto zastavení však byla také předváděcí a osvětová činnost, které se realizační tým zmocnil s velkým nadšením i skutečnou erudicí. Zájemci ze široké veřejnosti tak měli možnost nejen se seznámit se současným „žhavým“ tématem, jakým elektromobilita bezesporu v současné době je, ale také sami si zkusit řídit skutečný čistý elektromobil.
Projekt Electric Emotion Tour tak mj. jiné přispěl k lepšímu chápání veřejnosti problematiky elektrických vozidel, jejich konstrukčního i technického principu i reálných možností jejich současného použití.
Obr. 2: Peugeot iOn v Koposu Kolín – zde otestovali pracovníci Koposu, kolik se vejde do zavazadlového prostoru tohoto elektromobilu elektroinstalačních krabic KU 68-1901 vyráběných v Koposu, je to 622 těchto krabic (vítěz ze Žamberka tipoval 599 ks)
Jednotliví členové realizačního týmu (obr. 3) se za volantem elektromobilu při přesunech střídali. Za celou dobu trvání této akce vždy dojeli do plánovaného cíle. Kritickým dnem byl ale zřejmě čtvrtý den, což byl čtvrtek 4. srpna, kdy se posádka elektromobilu rozhodla vystoupat na Cínovec a překročit hranici s Německem. S plně dobitou baterií se vydala z Karlových Varů na severočeské Teplice. Zhruba 3 km před cílem však řidič Jakub Špaček informoval posádku, že na displeji svítí dojezd 1 km. Mezitím se již na palubním přístroji objevila ikona želvy a systém se přepnul do úsporného režimu (vypnula se klimatizace, a dokonce i rádio). „Želvím tempem“ vystoupal elektromobil na vrchol, kde se na obzoru objevila benzinová čerpací stanice, u které si posádka chtěla dobít baterii. Obsluha čerpací stanice jim však razantně odmítla poskytnout byť jen „kapku“ elektřiny. A tak se rozhodli zariskovat a pokračovali k hranici bez dobití. Rekuperovali, kde to šlo, a nakonec z toho byl rekord –nejdelší cesta 136,2 km bez přerušení na jedno plné nabití (16,5 kW.h) z Karlových Varů do Teplic, včetně výstupu na Cínovec a přejezdu německé hranice.
Tento unikátní projekt nepochybně splnil svůj účel. Realizační tým otestoval možnosti elektromobilu Peugeot iOn v běžném provozu jak po městě, tak mimo město. Nasbíral cenné zkušenosti z provozu elektromobilu a naučil se optimálně využívat možností, které elektromobil nabízí. V průběhu akce byly měřeny některé údaje, jako např. počet dobití, ujeté vzdálenosti, spotřeba aj. (viz tab.). Tyto údaje a získané osobní zkušenosti pomohou k vyhodnocení vlastností a chování elektromobilu v každodenním provozu.
(Kl)
Realizační tým expedice a celkový počet dnů strávených na cestě
Miroslav Minařík (14 dnů)
http://www.elektrika.cz
Jakub Špaček (13 dnů )
http://www.amper.cz
Stanislav Cieslar (10 dnů)
http://www.allforpower.cz
Jiří Kovář (11 dnů )
http://www.jpenergo.cz
Karel Herma (7 dnů)
http://www.elektrika.cz
Obr. 3: Realizační tým v cíli u společnosti Peugeot v Praze na Pankráci. Stojící zleva: Stanislav Cieslar (šéfredaktor časopisu All For Power), Jakub Špaček (Terinvest) a Mirek Minařík (portál Elektrika.tv). Sedící zleva: Karel Herma (redakce Elektrika.cz) a Jiří Kovář (JP Energo).
Vyhodnocení Electric Emotion Tour 2011 v číslech
Průměrná obsazenost elektromobilu | 2 osoby |
Najeto celkem | 2 753,8 km |
Dobíjeno celkem | 385,2 kW∙h |
Průměrná cena na km při ceně 4 Kč/kW∙h | 55 hal/km |
Celkem za elektřinu na dobíjení | 1515 Kč |
Průměrná spotřeba | 139 W∙h/km |
Nejmenší průměrná spotřeba | 105 W∙h/km |
Největší průměrná spotřeba | 197 W∙h/km |
Největší rychlost | 134 km∙h–1 |
Průměrná rychlost | 29,5 km∙h–1 |
Průměrná přepravní rychlost | 55,8 km∙h–1 |
Stráveno na cestě v elektromobilu celkem | 92 h 41 min |
Nejdelší cesta bez přerušení (Karlovy Vary – Cínovec) | 136,2 km |
Nejdelší přesun za den (Lednice, Dukovany, Žďár nad Sázavou, Kolín) | 268,3 km |
Elektromobil řídilo celkem | 140 osob (mj. také Němec, Američanka, Polák, Slovák, Holanďan) |
Realizační tým s elektromobilem navštívil | 14 měst (Praha, Plzeň, Karlovy Vary, Teplice, Jablonec, Vrchlabí, Žamberk, Olomouc, Ostrava, Zlín, Brno, Lednice, Kolín) a 5 států (Česko, Německo, 2× Polsko, Slovensko, 14 měst (Praha, Plzeň, Karlovy Vary, Teplice, Jablonec, Vrchlabí, Žamberk, Olomouc, Ostrava, Zlín, Brno, Lednice, Kolín) a 5 států (Česko, Německo, 2× Polsko, Slovensko, Rakousko) |
Výškový rekord | 1 200 m n. m. (Špindlerovka) |
Navštívená místa | Rádio Impuls (Praha), natáčení DIGITu (Praha), DDA (Loděnice), Elektro (Bečov), Prunéřov II, Jablotron a ABB EPJ (Jablonec nad Nisou), rozvodna vvn (Kletné), rodiště Antala Staška (Stanový), rodiště Prokopa Diviše (Žamberk), OEZ (Letohrad), Safari (Dvůr Králové), rozhledna radnice (Ostrava), NHKG (Vítkovice), horský hotel Špindlerova bouda, MAVE (Liptál), EVC Group (Hulín), pension Marušinec.com (Protivín), muzeum Železné opony (Valtice), JEDU (Dukovany), Konec světa u Žďáru nad Sázavou, Kopos (Kolín) |
Neobvyklá prvenství | první pokuta elektromobilu za rychlou jízdu v ČR |