Z ohlasů čtenářů…
Vážená redakce časopisu Elektro.
Ve 3. čísle časopisu Elektro 2011 byla otištěna 1. část příspěvku JUDr. Zbyňka Urbana Úloha dokumentace v elektrotechnice. Nemám v úmyslu ke zvolenému tématu cokoliv doplňovat, neboť by to bylo nošením dříví do lesa.
V každém případě bych ale rád čtenáře upozornil na jednu podstatnou věc, které se autor nechtěně dotkl. Mám na mysli to, co píše v závěru této 1. části svého příspěvku, v posledním odstavci pravého sloupce.
Konkrétně v první větě píše, že:
„…vyhláška č. 268/2009 Sb., o technických požadavcích na stavby, byla oznámena v souladu se směrnicí Evropského parlamentu a Rady 98/34/ES ze dne 22. června 1998 o postupu při poskytování informací v oblasti technických norem a předpisů a pravidel pro služby informační společnosti, ve znění směrnice 98/48/ES.“ – dále jen Směrnice.
To nejsou autorova slova, ale převzaté znění § 1 odst. 2 této vyhlášky. Předem říkám, že netvrdím, že to, co je napsáno, je chyba JUDr. Urbana, kterého si jinak osobně vážím. Primárně je to chyba vydavatele zmíněné vyhlášky – Ministerstva pro místní rozvoj ČR. Stejné chyby se dopustilo i Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR (MPSV), když v § 1 písm. c) vyhl. o vyhrazených elektrických technických zařízeních č. 73/2010 Sb., tvrdí, že:
„…vyhláška byla oznámena v souladu se směrnicí Evropského parlamentu a Rady 98/34/ES ze dne 22. června 1998 o postupu při poskytování informací v oblasti norem a technických předpisů, ve znění směrnice 98/48/ES.“
Prosím, nechť si čtenář všimne, že MPSV ani neopsalo plné znění citované Směrnice 98/34/ES.
Čtenář si jistě položí otázku, v čem je ta chyba?
Jde totiž o to, že takováto sdělení se stala zaklínacími formulemi, které mají v čtenáři, na příkladu obou zmíněných právních předpisů, vzbudit dojem, že to, co jejich tvůrci vymysleli a naši legislativci a v některých případech i poslanci schválili, je „posvěceno“ v Bruselu a cokoliv k tomu dodávat je, když už ne projevem euroskepticismu, tak marné.
Zmíněný závěrečný odstavec končí poslední autorovou větou: „Není tedy v rozporu s evropskými předpisy.“
K tomu je třeba připomenout, že evropskými předpisy jsou nařízení, směrnice a rozhodnutí. Proto, aby něco – v daném případě vyhláška č. 268/2009 Sb., bylo v rozporu s něčím – s nějakým nařízením, směrnicí a/nebo rozhodnutím, muselo by takové nařízení, směrnice a/nebo rozhodnutí, které by upravovalo to, co upravuje vyhláška č. 268/2009 Sb., existovat. Přesně bych měl napsat: To, co hodlá upravovat, neboť návrhy technického předpisu se ponejprve překládají Evropské komisi.
Technickým předpisem se ve smyslu Směrnice rozumí:
Technické specifikace a jiné požadavky, včetně příslušných správních předpisů, jejichž dodržování je při uvedení na trh nebo při používání v členském státě nebo na jeho větší části závazné de iure nebo de facto, jakož i právní a správní předpisy členských států zakazující výrobu, dovoz, prodej nebo používání určitého výrobku s výjimkou předpisů uvedených v článku 10.
Návrhem technického předpisu se ve smyslu Směrnice rozumí:
Znění technické specifikace nebo jiného požadavku nebo předpisu pro služby, včetně správních předpisů, které je vypracováno se záměrem vydat tuto specifikaci nebo ji v konečném stadiu vydat jako technický předpis, které je ve stadiu přípravy, kdy ještě mohou být provedeny zásadní změny.
Technickou specifikací se ve smyslu Směrnice rozumí:
Specifikace obsažená v dokumentu, který stanoví požadované charakteristiky výrobku, jako jsou úrovně jakosti, ukazatele vlastností, bezpečnost nebo rozměry, včetně požadavků na výrobek, jako jsou obchodní název, terminologie, symboly, zkoušení a zkušební metody, balení, označování výrobků nebo jejich opatřování štítkem s jmenovitými údaji a postupy posuzování shody.
Aby byla v členských státech EU zajištěna shoda technických předpisů (mj. v zájmu volného pohybu výrobků) existuje informační povinnost členských států směrem k Evropské komisi (ta představuje strážkyni nejen smluv, ale také i legislativních kroků členských států).
Informační povinnost je v tomto směru upravena v ČR v zákonuč.22/1997 Sb., který v § 7 odstavci 4 písm. c), říká, že:
Úřad*) jako informační místo zabezpečuje informování orgánů Evropského společenství o vydání technických předpisů, pokud přejímají směrnice Evropských společenství, a zasílání textů těchto technických předpisů orgánům Evropského společenství.
Žádná směrnice ES, která by upravovala technické požadavky na stavby (navíc stavba není stejně tak jako elektrické instalace, výrobkem!), alespoň podle mých znalostí, neexistuje. A i kdyby existovala, tak by muselo na ní být ve vyhlášce poukázáno.
Jako příklad, kdy tak muselo být a bylo to dodrženo, uvádím na nařízení vlády č. 406/2004 Sb., o bližších požadavcích na zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v prostředí s nebezpečím výbuchu – viz jeho § 1 a odst. 1, který zde cituji jen s jedním – prvním odkazem pod čarou:
„Toto nařízení stanoví, v souladu s právem Evropských společenství1, způsob organizace práce a pracovních a technologických postupů a bližší požadavky na bezpečný provoz a používání strojů, technických zařízení, dopravních prostředků, přístrojů a nářadí (dále jen zařízení) na pracovištích v prostředí s nebezpečím výbuchu; tím nejsou dotčena ustanovení zvláštních právních předpisů, pokud upravují požadavky na práci s rizikem výbuchu.“
V prvním odkazu je uvedena Směrnice Evropského parlamentu a Rady 1999/92/ES ze dne 16. prosince 1991, o minimálních požadavcích na zlepšení bezpečnosti a ochrany zdraví zaměstnanců vystavených prostředí s nebezpečím výbuchu (patnáctá dílčí směrnice ve smyslu čl. 16 odst. l směrnice Rady 89/391/EHS). Je zde proto jasně patrná návaznost mezi Směrnicí a nařízením vlády.
Nakonec snad otázku: Není v situacích, kdy takové návaznosti neexistují, někdo „papežtější než papež“ anebo tím něco nezakrývá?
V Trutnově 22. 3. 2011
Ing. Jaroslav Melen
*) Úřadem je myšlen Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví.