Z inženýra manažerem (2. část)
běžná cena: 286 Kč včetně DPH
akční cena: 229 Kč při objednávce přes internet (viz níže)
V tomto čísle je to ukázka z kapitoly 5.
Marketing neboli „trhování“
Marketingem rozumíme řídicí proces pro identifikaci, předvídání a uspokojování požadavků zákazníků za účelem dosažení zisku. Nejde tedy jen o propagaci výrobků či služeb, jak je marketing často chápán, nýbrž o řídící proces napříč firmou.
K naplnění cílů marketingu slouží marketingový mix, tedy soubor marketingových nástrojů, který je vymezen v angličtině čtyřmi P:
- produkt (Product) – tedy zboží či služba, kterou zákazník nakupuje,
- cena (Price), za kterou je produkt prodáván a nakupován,
- místo (Place) – zde se jím rozumí trh, na který je produkt dodáván,
- propagace (Promotion) – tedy způsob, jak dát vědět cílovému trhu o produktu a jeho dodavateli.
U produktu (tedy zboží či služby) je důležitá nejen jeho konkrétní hmotná podoba, ale především jeho přínos pro zákazníka a v neposlední řadě také psychologický rozměr, jako je pověst značky či pocit zákazníka při nákupu. Hovoříme tak o třech rozměrech produktu.
Cena může, ale nemusí být rozhodující pro úspěšnost produktu. Její role se odvíjí od zvolené strategie umístění produktu na trhu. Pro toto umístění je nutné znát trh a jeho segmenty, čili skupiny zákazníků, které mají stejné potřeby, lišící se výrazně od jiných zákaznických skupin, a zaměřit se na konkrétní tržní segmenty. Konkrétnímu segmentu a jeho chování pak odpovídá i zvolený způsob propagace produktů.
Řízení marketingu ve firmě zastřešuje marketingové plánování, které úzce navazuje na firemní strategii. Marketingové plánování zahrnuje:
- marketingovou analýzu, především analýzu zákazníků a konkurence,
- volbu marketingových cílů z pohledu finančních ukazatelů i konkrétních uživatelů,
- stanovení marketingové strategie pro zvolený produkt a trh, resp. tržní segment, a její promítnutí do všech nástrojů marketingového mixu.
Dobře zvolená a správně zrealizovaná marketingová strategie je podmínkou i vstupem pro úspěšnou podnikatelskou strategii firmy.
(pokračování)
Knihu si lze objednat na:
e-mail: public@fccgroup.cz
http://www.odbornecasopisy.cz