Vývoj názorů na podstatu elektřiny (50)
![]() | |
Vývoj názorů na podstatu elektřiny (50) Ing. Josef Heřman, CSc. Henryho výzkumy Za svým způsobem vizionářský experiment lze označit Henryho pokus indukčně přenést oscilace mezi dvěma závity, z nichž jeden byl uložen ve sklepě a druhý v prvním poschodí budovy, tedy na vzdálenost asi 30 stop (stopa – foot; 1 ft = 0,304 799elka umístěná v druhém závitu. Přestože tomuto jevu nerozuměl a nevysvětlil ho, pracoval již tehdy s elektromagnetickými vlnami (byly objeveny o několik desítek let později). O experimentech Josepha Henryho v Albany s výkonnými elektromagnety se Faraday dozvěděl roku 1831. Henry stejně jako Faraday byl velmi schopný experimentátor. V této oblasti byl ale mezi nimi patrný rozdíl: zatímco Faraday dovedl navrhnout geniální uspořádání experimentu k zaznamenání i těch nejslabších účinků, Henry se při svých experimentech snažil tyto nepatrné efekty enormně zvýraznit. Pedagogická činnost Josepha Henryho Vědecká dráha Josepha Henryho ![]() Sir Anthony Carlisle (* 1768, Stillington, Anglie † 1840, Londre, tamtéž) Kromě výzkumu elektřiny a řešení ryze praktických, technických problémů počínajícího rozvoje elektrotechniky se Joseph Henry dále zabýval meteorologií, astronomií, stavebními materiály apod. 9.5 Základy elektrochemie Chemický rozklad galvanickým proudem nebyl v této době neznámým jevem. Připomeňme, že záhy po Voltově objevu zdroje stálého elektrického proudu rozložili v roce 1800 vodu Anthony Carlisle (viz obr.) a William Nicholson (1753–1815) a elektrochemickým rozkladem se zabývali i další badatelé. Avšak teprve Michael Faraday postavil elektrochemický rozklad na vědecké základy. Elektrochemický rozklad Se zkoumáním toku elektřiny (Amprem zavedený pojem elektrický proud nebyl v té době ještě zcela jasný ani všeobecně přijímaný) začal v roce 1833 Faraday studiem vodivosti. Ve čtvrté sérii svých Experimental Research popsal mnoho pokusů, na základě jejichž výsledků rozhodl, která látka a v jakém stavu je vodivá. Nalezl vodivost u několika roztavených solí, naproti tomu led byl vodivý jen nepatrně. Má-li tedy být látka elektrochemicky rozložitelná, musí být převedena z pevného stavu do stavu kapalného. Faraday k tomu poznamenal: „Všeobecné získání vodivosti látek při přechodu z tuhého do kapalného stavu je samo o sobě novou, podivuhodnou vlastností, jež, pokud je mi známo, se neočekávala; zřejmě jde o vlastnost těsně svázanou s vlastnostmi a vzájemným vztahem částic hmoty.„ Cílem Faradayova zkoumání elektrochemického rozkladu bylo objasnit právě tyto „...vlastnosti a vzájemný vztah částic hmoty„. Jak již bylo uvedeno, vzájemně si protiřečících hypotéz a „fantazírování“ bylo v té době více než dost. Různé názory byly na lokalizaci elektrochemického rozkladu, nerozlišovalo se mezi vedením proudu v roztoku a reakcí na přívodech, rozličné představy se pojily s rolí zdroje elektřiny, s její kvalitou apod. Těmito názory se Faraday podrobně zabýval v páté sérii svých výzkumů. Ale ani on neměl v té době v této otázce zcela jasno. Sám pokládal elektrický proud za jakousi vibraci přenášenou roztokem. Avšak současně si uvědomoval, že touto vibrací u obyčejného drátu rozkladu nedosáhl. Zde má původ i Faradayovo rozdělení vodičů na dvě skupiny (třídy), jež je platné dodnes. Obdobně rozdělil Alessandro Volta látky z hlediska elektrické vodivosti (viz ELEKTRO 12/2002). Nakonec ale všechny tyto úvahy a představy Michael Faraday rozptýlil jednoduchými a přesvědčivými pokusy. Důležitým experimentálním prostředkem byl „nový měřič voltaické elektřiny„ sestrojený Faradayem a určený k měření množství elektřiny prošlé obvodem, který pojmenoval volta-meter. Skládal se ze dvou platinových elektrod, které byly ponořeny do vody okyselené kyselinou sírovou. Relativní množství prošlé elektřiny stanovil podle velikosti objemu vyloučeného kyslíku nebo vodíku. (pokračování) | |