Velkoobchodní prodej s využitím informačního systému K2
trh, obchod, podnikání Velkoobchodní prodej s využitím informačního systému K2 Ing. Jiří Urban, Informační systém je pro velkoobchodní společnost nezbytností – funkční a komplexní informační systém je konkurenční výhodou. Problémy, které se objevily při zavádění nového informačního systému ve společnosti S.O.S. Electronic, spol. s r. o. jsou jednoznačně převáženy výhodami, které přinesl informační systém K2. Společnost S.O.S. Electronic, spol. s r. o. působí na trhu již od roku 1991. Hlavním předmětem její činnosti je velkoobchod s elektronickými součástkami, elektromechanickými díly a jejich distribuce. Největší podíl na obratu činí velkoobchodní prodej realizovaný především v tuzemsku. Hlavní sídlo společnosti je v Brně, dále existují dvě sesterské společnosti v zahraničí (v Košicích na Slovensku a v Miškolci v Maďarsku) – všechny společnosti v současnosti používají informační systém K2. Původní dvě společnosti, brněnská i košická, používaly pro fakturaci a vedení skladu software dodaný mateřskou firmou ze zahraničí, účetnictví a ostatní evidenční agendy byly vedeny externě. Tento systém byl provozován v „dosovském„ prostředí a nesplňoval požadavky na provázanost a snadnou dostupnost informací, poskytoval pouze minimální možnosti pro vyhodnocování a v souvislosti s rozvojem firem se stával nevyhovujícím. Jeho nevhodnost byla ještě podtržena nedostatečnou podporou ze strany dodavatele. Vedení S.O.S. Electronic si dobře uvědomovalo, že důsledné využití informačních a komunikačních technologií je z hlediska úspěšného konkurenčního boje nezbytné, a že je tedy nutné zajistit výkonný komplexní informační systém s kvalitním a pružným servisním zázemím. Informační systém K2 Pro výběrové řízení na informační systém (IS) bylo stanoveno množství kritérií, jejichž cílem bylo naplnění požadavků na řízení prodejních aktivit, dodavatelských řetězců, na dokonalou kontrolu skladové evidence a optimalizaci skladových zásob. Jednou z podmínek zároveň byl požadavek na splnění principů pro zavedení systému jakosti. U většiny produktů, které v této oblasti dodavatelé nabízeli, byly programy specializované na účetnictví rozšířeny o dodatečné moduly, jako jsou např. fakturace, skladové hospodářství a jiné základní činnosti. Jen část z nich měla charakter komplexního informačního systému, který by zároveň splňoval další důležitou podmínku – souběžné zavedení stejného IS v obou hlavních společnostech (v Brně i v Košicích) s funkční a zejména servisní podporou změn v české i slovenské legislativě. Společné zavádění ve dvou subjektech v různých zemích totiž výrazně zvyšuje nároky na systém, který musí být v souladu s právními úpravami obou zemí. Po pečlivém zvážení veškerých výhod a případných problémů se vedení S.O.S. Electronic rozhodlo pro ekonomický informační systém K2, jenž svou komplexností, variabilitou a zejména dostatečnou garancí dalšího rozvoje nejlépe vyhovoval potřebám firmy. Uvedení do provozu Základní implementace systému trvala pouze tři měsíce. Po ukončení výběrového řízení probíhaly v říjnu roku 2001 úvodní konzultace pracovníků dodavatelské společnosti Q.gir Brno s budoucími uživateli informačního systému K2 z řad pracovníků společnosti S.O.S. Electronic, spol. s r. o. Na základě získaných informací se v listopadu uskutečnila první konverze dat, po které následovalo instalování systému K2 a školení uživatelů. Již v prosinci proběhl zkušební provoz a od ledna roku 2002 společnost plně využívá možnosti informačního systému K2. Zhodnocení V současné době systém K2 poskytuje veškeré požadované funkce – napomáhá řízení prodejních aktivit, dodavatelských řetězců, poskytuje kontrolu skladové evidence, nabízí rozsáhlé možnosti vyhodnocení a mnoho dalších nástrojů, které zkvalitňují práci s informacemi a poskytují společnosti S.O.S. Electronic, spol. s r. o. výhodu při prosazování se na trhu. Bližší informace na www.k2.cz. |