časopis z vydavatelství
FCC PUBLIC

Aktuální vydání

Číslo 12/2021 vyšlo
tiskem 1. 12. 2021. V elektronické verzi na webu ihned. 

Téma: Měření, zkoušení, péče o jakost

Trh, obchod, podnikání
Na co si dát pozor při změně dodavatele energie?

Technika v domácnosti (76)

Mgr. Lucie Střechová | Národní technické muzeum | www.ntm.cz

Když Bílá Labuť slavila výročí

V rámci připomínky 20letého výročí existence známého obchodního domu Bílá Labuť na pražském Poříčí byla vytvořena nová reklamní kampaň s hlavním heslem „Máme všechno!“ V oslavném roce 1959 byla reklama zaměřena především na propagaci dostatkovosti, v té době nejvíce řešené otázky, kterou bylo nové vybavení domácností. Hlavní slogan byl rozveden do dalších slibujících vět: „Tisíc slov by nestačilo, abychom vám pověděli o všem, co usnadní práci a zpříjemní bydlení. Jediná návštěva u nás vám řekne mnohem víc!“ Uvedená reklama byla spíše využita ke zklidnění situace, po období, kdy zakoupit cokoli nového a účelného z vybavení domácnosti, především některých typů spotřebičů, bylo neuskutečnitelným snem. Nyní jeden z nejznámějších, a především jeden z nejlépe zásobených obchodních domů v Československu, lákal na široký a všem dostupný sortiment.

Co se týká oblasti kuchyňských spotřebičů, zval obchodní dům Bílá Labuť i na fyzické ukázky používání jednotlivých pomocníků pod heslem „Každý z nich umí něco jiného“. Dále pozvánka uváděla: „Vařič, robot, kávomlýnek, mixer, šlehač a řada jiných – ti všichni jsou připraveni pracovat za vás. Chcete je vidět při práci? U nás je nezávazně předvádíme.“ Sortiment kuchyňských spotřebičů byl na první pohled opravdu široký, trochu problematickou skutečností bylo, že některé z nich byly ve výrobním programu už od počátku 40. let 20. století, tedy vlastně také slavily své 20leté výročí. Reklama se je však snažila prezentovat jako novinky. Pro některé zákazníky to novinku skutečně znamenalo, protože si tyto přístroje mohli po dlouhých dvaceti letech konečně zakoupit.

Když Bílá Labuť slavila výročí

Jednalo se např. o elektrický šlehač se skleněnou mísou typ 433 N, který ve své výroční kolekci 1941 představila firma Elektro-Praga, ještě jako dceřiná společnost ČKD nebo kuchyňský robot prezentovaný pod označením UKS E 20, který vyráběla již prvorepubliková firma Porkert v druhé polovině 30. let minulého století. Také v katalogu obchodního domu prezentovaný elektrický opékač byl novinkou konce 30. let pod obchodním názvem elektrická pánev Grillux. I s jednoduchým elektrickým hrncem pro ohřev mléka nebo vody se zákazníci mohli setkávat celé předválečné desetiletí. K opravdovým novinkám tak lze zařadit jen několik výrobků, z nichž některé byly vyráběny ve velmi malých až prototypových sériích, např. robotická souprava Pragomix Universal, z které se nakonec do skutečné sériové výroby dostala jen verze samostatného mixeru. Mezi skutečné novinky tak patřily trubkové přenosné vařiče, vařenka Romo Fulnek nebo konstrukčně velmi povedený elektrický sporák Kovosmaltu Trnava T 131 se zadní maskou s kontrolkami a hodinami od blanenského Adastu.

(pokračování)

Technika v domácnosti (75) Vzorové elektrické domy AEG