Státní energetická koncepce – SEK
Ing. Zdeněk Trinkewitz, konzultant,
dříve ČEZ a ČKD Praha
Měsíčník Elektro ve třech následujících pokračováních přinesl informaci o práci NEK – Nezávislé energetické komise. Tu zřídila Topolánkova vláda, aby čelila mnohohlasé kritice, že nemá energetickou koncepci, která by komplexně řešila problematiku strategického zabezpečení energie v ČR, tj. z hledisek dlouhodobého zabezpečení primární energie, disponibilních zdrojů domácích a zahraničních, energetické náročnosti a efektivnosti spotřeby energie pro tvorbu HDP, diverzifikace energetických zdrojů s ohledem na ceny energií, včasnost výstavby nových zařízení pro výrobu, dopravu a skladování energií, bezpečnost jejich dodávek atd.
Komise měla být nezávislá, složená z expertů delegovaných nepolitickými, všeobecně respektovanými institucemi vládními i nevládními. Do čela byl postaven prezident AV ČR prof. Pačes.
Komise, která chtěla zachovat a projevit maximální objektivitu a zohlednit často protichůdné názory na volbu SEK, zpracovala výsledky své práce do několika scénářů, aniž by některý z nich výrazně preferovala.
Ale již částečné výsledky práce komise se nelíbily různým zájmovým skupinám z politických, vládních, podnikatelských a aktivistických kruhů a ty si na vládě vynutily zřízení dalšího „nezávislého“ orgánu – Oponentní rady (OR), která měla za úkol vypracovat oponentní posudek (o tomto posudku referuje poslední část seriálu v Elektru 4/2009).
Jak byla při sestavování NEK prezentována snaha o její nezávislost, tak při sestavování OR byla snaha o její nezávislost ostentativně ignorována. Předsedou rady byl jmenován vládní úředník a neodborník v energetice Ing. Pavel A. Stehlík, MBA, navíc místopředseda dozorčí rady společnosti Severočeské doly, a. s., která je na energetické koncepci mimořádně zainteresovaná. Je to očividné porušení pravidel o střetu zájmů přímo urážející občany. A takto sestavená OR si ještě drze dovoluje obviňovat NEK, že nebyla nepolitická a nezávislá. Jistě, absolutně nepolitická ani nezávislá nemůže být žádná skupina lidí, ale v tomto případě platí, že (větší) zloděj volá: „Chyťte (menšího) zloděje!“
Chybou NEK asi bylo, že do jejího čela byl jmenován vědec a akademik, navyklý na úzkostlivé dodržování objektivity a variantnosti řešení, ale málo znalý projednávané věcné problematiky a zájmů subjektů v této výrobní a obchodní oblasti a nezkušený v jejím managementu.
Některé výhrady OR lze považovat za oprávněné tam, kde jsou argumentace NEK diskutabilní a zřejmě vynucené tlakem vládních i nevládních ekologických maximalistů (odepsání zásob uhlí, zachování limitů jeho těžby, moratorium na jaderné zdroje apod.).
Ale další výhrady jsou evidentně vypracovány na objednávku politiků a zainteresovaných podniků. Zcela zřejmá je objednávka odpůrců unijní politiky EU a zastánců nacionálního protekcionismu. Nezapomíná se ani na kladné vyjádření o iniciativách (ne)slavného dua kverulujících euroskeptiků – prezidentů Kaczynskiho a Klause. V závěru oponentní posudek zveličuje ohrožení ČR ze strany Ruska a zásluhy Topolánka a Římana při řešení „plynové krize“ a zároveň zamlčuje zásluhy EU a bagatelizuje záruky EU v celoevropské energetické koordinaci a strategické bezpečnosti.
Z uvedených důvodů je nutné považovat výsledky práce jak NEK, tak OR za v podstatě nepoužitelné a nevytvářející seriózní základ pro vypracování SEK, což je naléhavě nutné pro co nejrychlejší zahájení realizačních kroků.
Snad současná vládní krize a po ní omlazená poslanecká sněmovna a (snad) silnější vláda bez pana Bursíka, budou moci vyhlásit komplexní a racionální SEK a zahájit její rychlou realizaci.