Slovenská strela slaví 75 let
Letos v červenci uplyne 75 let od okamžiku, kdy byl zahájen pravidelný provoz mezi Prahou a Bratislavou, který zajišťovaly dva motorové vozy řady M 290.001 a M 290.002 nazvané Slovenská strela.
Slovenská strela byla 1. července 2010 oficiálně prohlášena za národní kulturní památku a 18. června letošního roku bude slavnostně instalován model Slovenské strely v expozici Muzea Vsetín na Horním náměstí.
Expresní motorové vozy Slovenské strely se nikdy nevyráběly sériově (vyrobily se pouze dva prototypy) a brány kopřivnické Tatrovky opustily v červnu 1936. Mezi Prahou a Bratislavou pendlovaly pravidelně od zavedení grafikonu železniční dopravy 1936/1937 až do roku 1939 (jejich provoz přerušila druhá světová válka). Oba vozy Slovenské strely byly vybaveny původním českým patentovaným elektromechanickým přenosem výkonu. Tento byl ve své době pokrokovým a svou podstatou geniálním řešením přenosu síly ze spalovacího motoru na hnací nápravu, které nemělo tehdy ve světě obdoby.
Jeho duchovním otcem byl význačný český elektrotechnik a původní majitel továrny ve Vsetíně Josef Sousedík. Vozy Slovenské strely projížděly trať dlouhou 397 km za 4 h a 51 min (nejrychlejší rychlík tažený lokomotivou projížděl v této době stejnou trať za 5 h 51 min). Po druhé světové válce tyto expresní vozy již nevyhovovaly frekvenci dopravy a byly s nástupem „jednotného“ způsobu přepravy využívány jen pro dopravu vládních delegací (např. v době norimberského procesu jezdily z Prahy do Norimberku jako přímé kurýrní vlaky). Expresní motorový vůz M 290.001 byl v roce 1953 vyřazen z provozu a převezen do železničních dílen v Šumperku a následně do Vagónky Studénka. Ve Studénce stál na odstavné koleji, kde ho ničili vandalové. Počátkem šedesátých let minulého století kompletně vyhořel. Druhý vůz M 290.002 sloužil jako ministerská záloha v lokomotivním depu Praha-Libeň až do roku 1960, kdy byl zrušen a předán do podnikového muzea Tatry Kopřivnice.
(Kl)