Trh, obchod, podnikání Pravidla propagace Propagace je velmi důležitým nástrojem marketingu, který zprostředkovává informační tok způsobem výhodným pro obě zúčastněné strany. Pro výrobce představuje propagace nejméně nákladný přístup k trhu značného rozsahu. Spotřebiteli přináší propagace užitek v podobě zpráv, které přispívají k jeho snazší orientaci, a tedy k uskutečnění výhodnější volby při nákupu zboží nebo služby. Základními nástroji propagace jsou: - reklama,
- podpora prodeje,
- publicita,
- osobní prodej.
Každý nástroj propagace má své specifické vlastnosti, což do značné míry ovlivňuje uplatnění v konkrétní praxi. Reklamou se rozumí jakákoliv placená forma nepřímého představení a propagace zboží, služeb nebo myšlenek, zprostředkovaná zpravidla agenturou. Reklama je velmi různorodá, a proto není jednoduché odvodit jednoznačně platná zobecnění. Podpora prodeje mívá podobu krátkodobých obchodních podnětů stimulujících spotřebitele nebo odběratele ke koupi výrobku či služby. Jde zejména o různé formy cenových zvýhodnění – kupony, bonusy, rabaty. Podpora prodeje bývá spojována rovněž s otevřením nové prodejny nebo se zavedením nového produktu na trh. Publicitou se rozumí nepřímá stimulace poptávky po výrobku, službě či myšlence, kterou organizuje nezávislá instituce umístním komerčně významné zprávy v tištěném sdělovacím prostředku nebo pochvalným představením produktu v televizi, rozhlase apod. Tato hodnocení nejsou placena podnikem propagujícím produkt. Publicitou se také rozumí styk firmy s veřejností (public relations). Osobní prodej se uskutečňuje formou ústní konverzace mezi obchodním agentem a zákazníkem. Jeho cílem je představit výrobek nebo službu potenciálnímu zákazníkovi (nebo skupině zákazníků) se záměrem uskutečnit prodej. |