Trh, obchod, podnikání Distribuce Zboží, které je výsledkem hospodářské činnosti jednotlivých výrobců se musí dostat ke spotřebiteli, popřípadě k zákazníkovi. Tento pohyb zboží od výrobce k uživateli nazýváme distribucí. Smyslem distribuce je zajistit přesun zboží od výrobní firmy tak, aby zákazník mohl zakoupit potřebný výrobek v geograficky příhodném místě, ale také v době a v množství, jež mu vyhovuje. V současné době je prodej zboží výrobcem přímo uživateli málo obvyklý. Distribuce zboží je většinou zprostředkována velkým množstvím článků, které plní rozmanité funkce. Obchodní prostředníci, kterými jsou především velkoobchodní a maloobchodní organizace nakupují zboží, které s určitým ziskem znovu prodávají dalším článkům distribučního řetězu. Distribuci zprostředkovávají obchodní reprezentanti výrobních organizací, nezávislí prodejci a rovněž agenti a brokeři (osoby, zabývající se zprostředkováním obchodů cizím jménem a na cizí účet), kteří sjednávají nákup nebo prodej zboží. Podpůrné funkce plní při distribuci zboží přepravní společnosti, které zajišťují fyzické přemisťování zboží, dále nezávislé skladovací firmy, banky a reklamní agentury. Distribuci intuitivně spojujeme s pohybem hmotných výrobků. Distribuce však vykonává mnoho užitečných funkcí i ve vztahu ke službám. Předně umožňuje, aby zákazník mohl službu obdržet na přesně definovaném místě a ve stanovené době. Některé funkce, jako skladování produktu, přeprava, opětovný prodej apod., však při distribuci služeb nemají smysl. Souhrn organizací, které přispívají k tomu, aby zboží bylo dostupné k dalšímu použití nebo ke konečné spotřebě, nazýváme prodejní cesty. Každá prodejní cesta je charakterizována počtem úrovní, tedy množstvím článků, jež zprostředkovávají kontakt mezi výrobcem a zákazníkem. O jednoúrovňové prodejní cestě hovoříme, vstupuje-li mezi výrobce a spotřebitele maloobchodník. Dvouúrovňová prodejní cesta obsahuje další prvek, jímž je velkoobchodník, zprostředkující vazbu mezi výrobcem a maloobchodem. |