Reportáž z veletrhu AMPER 2009
Veletrh AMPER 2009, který proběhl počátkem dubna v Pražském veletržním areálu v Letňanech v Praze 9, měl opět punc nejvýznamnější elektrotechnické kontraktační akce roku.
Počet vystavujících firem přesáhl již 750, konkrétně to bylo 766. Kromě ČR byly zastoupeny jak vyspělé země Evropy, tak i Asie (Čína, Tchaj-wan) a USA.
Společnost FCC Public (vydavatelství titulů AUTOMA, ELEKTRO, SVĚTLO) se veletrhu AMPER účastní od samého počátku jeho konání, a vždy aktivně. Letos jsme pro návštěvníky naší expozice namísto Diskusního fóra připravili předvádění pohybových robotů (Střední škola aplikované kybernetiky, Hradec Králové, obr. 1) a předvedení elektroskútrů (Elektromobil-club, obr. 2). Na požadavek odborné veřejnosti však Diskusní fórum připravujeme opět na příští rok.
Výsledky soutěže ZLATÝ AMPER 2009
Ocenění ZLATÝ AMPER 2009 za nejpřínosnější exponát veletrhu AMPER 2009 byla na slavnostním vyhlášení v Betlémské kapli dne 1. 4. 2009 udělena exponátům uvedeným v tabulce.
Jednou ze zajímavostí veletrhu byla studentská závodní formule CarTech FS01 (obr. 8). Byla postavena univerzitním týmem studentů ČVUT v Praze. Plný název týmu je Czech Technical University CarTech Formula Student/SAE Team a jeho cílem je start na soutěži studentů inženýrských škol Formula Student Germany v srpnu 2009 v SRN s vozem, který si studenti kompletně sami vyvinou a postaví.
Do týmu je zapojeno kolem třiceti studentů převážně z Fakulty strojní a z Fakulty elektrotechnické. Pracují na projektech týkajících se vývoje vozu jak v rámci studia, tak i ve volném čase. Projekty se týkají konstrukce a výroby, jak strojních, tak elektrotechnických součástí vozu. Studenti mají díky práci v týmu jedinečnou možnost realizovat své nápady a aplikovat znalosti nabyté na univerzitě. Obohacují si tím své vesměs teoretické univerzitní vzdělání o praktické zkušenosti získané z realizace skutečného soutěžního vozu, která s sebou nese mnohá úskalí a studenti se nevyhnou odpovědnosti za výsledek. Kromě bohatých zkušeností bude totiž studentům odměnou i možnost pilotovat tento vůz na závodech na slavném okruhu Hockenheim.
Návrh vozu splňuje aktuální trendy v oblasti automobilového průmyslu, přičemž z hlediska elektroniky bylo využito osvědčeného standardu CAN – celý systém je koncipován jako distribuovaný a v současné verzi obsahuje pět modulů s vlastní inteligencí, které jsou spolu provázány dvěma sběrnicemi CAN. Moduly implementují funkce nutné pro konkurenceschopnost závodního automobilu současné doby. Model FS01 je tedy vybaven elektronickým řazením, diagnostikou s online-monitoringem, řízením trakce a dalšími podpůrnými funkcemi důležitými pro moderní soutěžní automobil.
Na veletrhu AMPER 2009 byl k vidění jak systém namontovaný přímo v závodním autě, tak i jeho reálný model umožňující zhlédnout i vlastní elektroniku.
Veletrh AMPER 2009 jistě uspokojil očekávání a marketingové cíle vystavovatelů a zároveň byl inspirativní a plný poznatků i pro návštěvníky.
A již můžeme vyhlížet další ročník veletrhu AMPER 2010, který se bude konat v termínu od 13. - 16. 4. 2010, opět v PVA Letňany Praha.
(redakce Elektro)
Obr. 1.
Obr. 2.
Obr. 3. Zasvěceným průvodcem problematiky frekvenčních měničů je v ABB Ing. Naděžda Pavelková (blíže viz též Elektro 4/09, str. 40)
Obr. 4. Systém OASiS obsahuje ústředny, klávesnice, detektory, sirény a bezdrátové moduly
Obr. 5. Využití diod je v různých druzích pulzních měničů pro střední a velké výkony (měniče pro regulaci výkonu, měniče pro regulaci otáček stejnosměrných nebo asynchronních motorů, střídače pro trakční účely, záložní zdroje, indukční ohřevy)
Obr. 6. Zařízení je určeno především pro uživatele, kteří pracují s notebookem, ale kteří vyžadují striktní a permanentní oddělení svých privátních dat od jakékoli další sítě či samostatného počítače – zároveň však potřebují komunikovat s okolním světem (internet, mail, podniková síť…)
Obr. 7. Lineární motory 1FN6 nabízejí širokou škálu jmenovitých sil a rychlostí – jmenovitá síla se pohybuje v rozsahu od 235 do 2 110 N, špičková síla od 900 do 8 800 N, maximální rychlost činí až 541 m·min–1. Motory jsou dále vhodné pro použití v provozech s velkým množstvím železného odpadu, protože sekundární část motoru bez magnetů jej nepřitahuje.
Obr. 8.
Tab. 1. Exponáty oceněné cenou Zlatý Amper 2009
Tab. 2. Čestná uznání veletrhu AMPER 2009