časopis z vydavatelství
FCC PUBLIC

Aktuální vydání

Číslo 12/2021 vyšlo
tiskem 1. 12. 2021. V elektronické verzi na webu ihned. 

Téma: Měření, zkoušení, péče o jakost

Trh, obchod, podnikání
Na co si dát pozor při změně dodavatele energie?

Projekt Marabu

|

Od svého založení v roce 1993 se Letecký ústav (LÚ) Fakulty strojního inženýrství VUT v Brně pod vedením prof. Ing. Antonína Píšťka, CSc., podílel ve spolupráci s leteckým průmyslem na všech velkých projektech českého leteckého průmyslu, a některé dokonce sám inicioval. Myšlenka realizovat experimentální letoun, který by podpořil vývoj vybavení pro bezpilotní letouny i vývoj bezpilotních letounů jako takových, našla naplnění v roce 2006. Tehdy prof. Píštěk oslovil průmyslové partnery a navrhl jim nový koncept vývoje bezpilotních letounů založený na vytvoření experimentálního letounu a postupném přechodu z plně pilotní verze na verzi bezpilotní. Tak vznikl projekt VUT 001 Marabu.
 
Výrazem odborné úrovně LÚ VUT v Brně je skutečnost, že letoun Marabu bude realizován od počátku do konce na této univerzitě (včetně stavby prototypu a jeho přípravy k záletu). Unikátní je i konstrukční řešení letounu (kompozitový trup, kovové křídlo a vodorovné ocasní plochy, příprava pro letové zkoušky proudové pohonné jednotky) a také navázání projektu na aktivity průmyslových partnerů (např. vývoj malých proudových motorů pro bezpilotní letouny, vývoj avionického vybavení atd.). Na projektu od počátku spolupracují průmyslové podniky První brněnská strojírna Velká Bíteš, Jihlavan airplanes a Plast Servis. Celá myšlenka našla podporu i u MPO ČR ve formě grantového projektu, jehož řešitelem je prof. Píštěk. V současnosti se připravuje prototyp letounu včetně všech nezbytných zkoušek a průkazů. Bezpilotní letoun Marabu, který může pomoci při povodních, rozsáhlých požárech nebo hledání pohřešovaných lidí, by se mohl poprvé vznést letos na přelomu září a října.
 
Projekt nese název Marabu, protože navrhovaný letoun tohoto ptáka svojí přídí a konstrukcí trupu vzdáleně připomíná. Bezpilotní prostředek totiž potřebuje v přední části trupu dostatečný prostor pro přístroje. Letoun musí mít také kabinu pro dva piloty – stroj bude muset projít fází bezpečného zalétávání (pilot a inženýr) a teprve poté bude osazen přístroji pro bezpilotní létání. Zahrnuje to i tzv. fázi bezpilotního létání s dohledem pilota – inženýra, který sleduje činnost bezpilotního systému ve vzduchu.
 
Úzká spolupráce s průmyslem a řešení praktického vývoje letadel (a zejména VUT 001 Marabu) se pozitivně promítá do úrovně studentů a pedagogů v LÚ. Příkladem může být současný úspěch jeho studentů v soutěži vypsané společností Airbus. Cílem mezinárodní soutěž Fly Your Ideas je motivovat studenty technických oborů na snižování ekologických dopadů letecké dopravy. Celé soutěže se ve 230 týmech zúčastnilo více než 2 300 studentů z celého světa. Postup týmu Kometa Brno do finále mezi pět nejlepších týmů je obrovským úspěchem Leteckého ústavu, Fakulty strojního inženýrství a celého VUT v Brně.
[Tiskové materiály VUT v Brně.]
 
Obr. Konečná varianta letounu VUT 001 Marabu