Nové normy ČSN (98)
Ing. Vincent Csirik, ÚNMZ
Úvod
V časopisu Elektro 12/2009 byla uvedena informace o vymezení oblasti působnosti základních elektrotechnických norem, jež tvoří pravidla pro elektrotechniku (dříve předpisové normy), a o rozčlenění předpisových norem do jednotlivých skupin a vytvoření třídy 33. V této souvislosti bylo konstatováno, že některé předpisové normy v oblasti dopravy zůstaly ve třídě 34, je jich však omezený počet.
Současně byla podána informace o dvou čistých předpisových normách (nepřejímajících ani mezinárodní ani evropské normy) z oblasti dopravy, a to ČSN 34 1500 ed. 2 a ČSN 34 2600 ed. 2.
Tento článek informuje o dalších čistých předpisových normách z oblasti dopravy, a to ČSN 33 3505 ed. 2 a ČSN 34 1530 ed. 2, které jsou v současné době vydávány.
Nové normy a změny norem
ČSN 33 3505 ed. 2 Drážní zařízení – Pevná trakční zařízení – Základní požadavky na elektrické napájecí a spínací stanice (vydání březen 2010)
Tato norma vznikla jako výsledek revize ČSN 33 3505:1998, která byla zastaralá a obsahovala neaktuální údaje. Nová norma s účinností od 1. února 2012 nahrazuje ČSN 33 3505 ze srpna 1998, která do uvedeného data platí souběžně s touto normou. Dosavadní zařízení provedená podle dříve platných norem lze ponechat v provozu, vyhovují-li požadavkům bezpečnosti osob, věcí a provozu dráhy.
Z hlavních změn lze uvést tyto:
- byl změněn název normy podle členění a názvů norem používaných v evropských normách pro drážní zařízení,
- norma byla doplněna o platné souvisící a citované normy,
- norma byla doplněna o článek pojednávající o proudových zemních ochranách,
- norma byla doplněna o kapitolu pojednávající o filtračně kompenzačním zařízení v trakčních transformovnách,
- norma byla doplněna o přílohu A pro možné způsoby připojování a zapojení trakčních transformátorů 110/27 kV.
Tato norma platí pro projektování, stavbu, zkoušení, provoz, údržbu a rekonstrukci trakčních napájecích a spínacích stanic celostátních drah a vleček elektrizovaných trakční soustavou DC 1 kV, DC 1,5 kV, DC 3 kV a AC 25 kV/50 Hz a platí rovněž pro ucelené úpravy existujících zařízení a jejich rekonstrukce. Dále platí pro elektrická silová zařízení, která nejsou určena pro trakční účely, ale jsou napájena z trakčních zařízení (např. zařízení elektrického vytápění vlakových souprav, napájení zabezpečovacích zařízení z rozvodu vn, napájení měničů a transformačních stanic pro zabezpečovací zařízení apod.).
Pozn.:
Tato norma neplatí pro trakční napájecí stanice metra, tramvajových a trolejbusových drah a elektrických drah zvláštního určení (důlní, průmyslové) a pro elektrická napájecí zařízení lanových a jeřábových drah, výtahů a obdobných dopravních zařízení.
Tato norma mj. uvádí:
- Trakční napájecí stanice se používá k napájení elektrických drážních vozidel prostřednictvím trolejového vedení a dále k napájení provozně důležitých zařízení zajištujících bezpečné provozování dráhy a drážní dopravy. Uspořádání elektrických zařízení trakční napájecí stanice je nutné navrhovat a provozovat tak, aby bylo možné toto zařízení obsluhovat, udržovat a kontrolovat bez nebezpečí úrazu osob nebo poškození zařízení.
- Všechna použitá zařízení musí kromě této normy vyhovovat příslušným předpisům a předmětovým normám, které pro daná zařízení obsahují podrobnější ustanovení.
- Trakční napájecí stanice musí být vybavena osobními ochrannými pomůckami a pracovními prostředky podle rozsahu napájecí stanice a vykonávaných činností. Vybavení trakční napájecí stanice osobními ochrannými pomůckami a pracovními prostředky stanoví a zajistí vlastník nebo jím pověřený správce zařízení interním opatřením.
- Pracovní podmínky a prostředí pro zařízení v trakčních napájecích a spínacích stanicích musí vyhovovat ustanovením ČSN 33 2000-3 a ČSN 33 3220.
- Ochrana před úrazem elektrickým proudem: Všechny neživé kovové části trakčních napájecích a spínacích stanic se musí propojit navzájem a spojit s uzemněním podle ustanovení ČSN EN 50122-1, ČSN EN 33 2000-5-54 ed. 2, ČSN 33 2000-4-41 ed. 2, ČSN 33 3201, ČSN 34 1500 ed. 2.
- Na uzemňovací soustavu se připojuje též uzel sekundárních vinutí přístrojových transformátorů. Uzemnění hromosvodů se řídí ustanoveními souboru norem ČSN EN 62305.
- Osvětlení trakčních napájecích a spínacích stanic musí odpovídat ČSN EN 12464-1, ČSN 33 3220 a musí umožnit individuální osvětlení určitých částí objektu z hlediska provozní potřeby a ostrahy objektu.
- Nouzové osvětlení musí být zapnuto automaticky při ztrátě síťového napětí. U bezobslužných napájecích stanic řízených z řídicího stanoviště (elektrodispečinku) lze nouzové osvětlení ovládat ústředně.
- Ve spínacích stanicích a v převozných trakčních napájecích stanicích se nouzové osvětlení nemusí provádět a lze jej nahradit přenosnými svítidly.
- Trakční napájecí a spínací stanice musí být vybaveny hygienickým zařízením v souladu s platnými hygienickými předpisy a v rozsahu odpovídajícímu způsobu provozu a údržbové činnosti.
- Bezobslužné trakční napájecí stanice musí být vybaveny elektrickou zabezpečovací signalizací (EZS) a sledovacími okruhy vyvedenými alespoň na řídicí stanoviště elektrodispečera.
- Trakční napájecí a spínací stanice musí být vybaveny elektrickou požární signalizací (EPS) vyvedenou alespoň na řídicí stanoviště elektrodispečera.
- Před uvedením elektrického zařízení trakčních napájecích a spínacích stanic, včetně elektrického předtápěcího zařízení do provozu musí být provedena výchozí revize celého elektrického zařízení podle ČSN 33 1500 ed. 2 a podle ČSN 33 2000-6 ed. 2.
Vlastní norma je rozdělena do těchto kapitol:
- Rozsah platnosti
- Citované normativní dokumenty
- Definice
- Všeobecně
- Trakční napájecí stanice – TN-S
- Ochrany v trakčních napájecích a spínacích stanicích
- Stavební provedení
- Trakční měnírny
- Trakční transformovny
- Spínací stanice (SpS)
- Napájení zabezpečovacích zařízení napětím AC 6 kV a AC 22 kV
- Elektrické předtápěcí zařízení
- Zkoušky
- Výchozí revize
Dále obsahuje přílohu:
A (Způsoby zapojení vinutí trakčních transformátorů AC 110/27 kV a jejich připojování na energetickou síť AC 110 kV).
ČSN 33 3505:1998/Změna Z1 Předpisy pro elektrické trakční napájecí a spínací stanice (vydání březen 2010)
Tato změna obsahuje pouze informaci o souběžné platnosti ČSN 33 3505:1998 a ČSN 33 3505 ed. 2:2010.
ČSN 34 1530 ed. 2 Drážní zařízení – Elektrická trakční vedení železničních drah celostátních, regionálních a vleček (vydání březen 2010)
Tato norma vznikla jako výsledek revize ČSN 34 1530:1997, která byla zastaralá a obsahovala neaktuální údaje.
Nová norma s účinností od 1. března 2012 nahrazuje ČSN 34 1530 z května 1997, která do uvedeného data platí souběžně s touto normou.
Z hlavních změn je možné uvést tyto:
- do normy byly zapracovány změny a opravy ČSN 34 1530:1997,
- byly doplněny termíny a definice pro používání této normy,
- byla doplněna příloha A (Přehled součinitelů bezpečnosti pro lana a dráty trakčního vedení), příloha B (Přehled součinitelů bezpečnosti pro trolejové vodiče, lana a dráty trakčního vedení) a příloha C (Námrazová mapa ČR pro trakční vedení),
- byly doplněny požadavky na TSI a upřesněny odvolávky a požadavky na platné ČSN EN a ČSN.
Tato norma doplňuje a rozpracovává na národní úrovni zásady pro trakční vedení železničních drah celostátních, regionálních a vleček pro projektování, stavbu, zkoušení, provoz, údržbu a rekonstrukci trakčních vedení drah uvedené v ČSN EN 50119 a ČSN IEC 913 a dále doplňuje ČSN 34 1500.
Tato norma platí pro trakční vedení tratí různých rozchodů a pro trakční soustavy DC 1,5 kV a DC 3 kV, AC 25 kV/50 Hz.
Tato norma mj. uvádí:
- Podmínky pro odběr proudu z trolejového vedení, které vycházejí ze základního požadavku zajistit přenos elektrické energie prostřednictvím trolejového vedení a sběrače proudu na hnací vozidlo za stanovených provozních a klimatických podmínek. Podmínky pro odběr proudu a spolupráce sběrače proudu s trolejovým vedením jsou dány ČSN EN 50317, ČSN EN 50119, ČSN EN 50367, ČSN EN 50405.
- Dimenzování průřezů trakčního vedení se navrhuje podle energetických výpočtů a provozních podmínek stanovených vlastníkem dráhy.
- Ochrana před přímým dotykem živých částí trakčních vedení je řešena v ČSN EN 50122-1 a ČSN 34 1500 ed. 2.
- Vzdálenosti živých částí trakčního vedení:
– od země min. 5,00 m,
– od povrchu pozemních komunikací (mimo trolejový vodič) min. 6,00 m,
– od návěstidel, stožárů osvětlení, rozhlasu apod. min. 1,50 m. - Přiblížení stromů, větví, kmenů a keřů k živým i neživým částem trakčního vedení na vzdálenost min. 2,50 m. Tato vzdálenost musí být dodržena za všech okolností a povětrnostních podmínek.
- Vlastník dráhy spolu s projektantem trakčního vedení stanoví v projektu ochranné pásmo s ohledem na pádovou vzdálenost porostů. Způsob a rozsah úpravy porostů v ochranném pásmu musí být v souladu s platnou legislativou.
- Ochrana před nebezpečným dotykem neživých částí trakčních vedení a ostatních vodivých částí v prostoru ohrožení trakčním vedením se provádí u soustavy DC ukolejněním (připojením na zpětné kolejnicové vedení), u soustavy AC ukolejněním nebo zemněním.
Pozn.:
U DC soustav může být provedena ochrana zemněním u napájecích vedení připojením ochranného vodiče na společné uzemnění trakční napájecí stanice. Podmínky, které musí být dodrženy při ochraně před nebezpečným dotykem neživých částí i definice prostoru ohrožení trakčním vedením (POTV), jsou uvedeny v ČSN EN 50122-1 a ČSN 34 1500 ed. 2. - Revize kabelového vedení vychází z ČSN 33 1500 ed. 2 a ČSN 33 2000-6.ed. 2. Výdržné napětí kabelového vedení po uložení se ověřuje podle ČSN EN 60071-1.
Vlastní norma je rozdělena do těchto kapitol:
- Rozsah platnosti
- Citované normativní dokumenty
- Definice
- Podmínky pro odběr proudu z trolejového vedení
- Konstrukce trolejového vedení
- Základní konstrukční parametry trakčního vedení nad AC 1 kV a DC 1,5 kV
- Technické požadavky na trakční vedení
- Revize a zkoušky trakčního vedení
- Výpočet základů, podpěr a vodičů trakčního vedení
Dále obsahuje přílohy:
A (Přehled součinitelů bezpečnosti pro lana a dráty trakčního vedení),
B (Přehled proudové zatížitelnosti pro trolejové vodiče a lana v sestavě trakčního vedení),
C (Námrazová mapa ČR pro trakční vedení).
ČSN 34 1530:1997/Změna Z3 Elektrická trakční vedení železničních drah celostátních, regionálních a vleček (vydání březen 2010)
Tato změna obsahuje pouze informaci o souběžné platnosti ČSN 34 1530:1997 a ČSN 34 1530 ed. 2:2009.
ČSN 73 7508:2002/Změna Z1 Železniční tunely (vydání březen 2010)
Tato změna nahrazuje text článku 6.3.9.1.4 ČSN 73 7508:2002 takto: „Požadavky na elektrické a/nebo mechanické oddělení trolejového vedení v tunelech od trolejového vedení širé trati jsou uvedeny v ČSN 34 1530 ed. 2. Způsob a oddělení trolejového vedení stanovuje vlastník trolejového vedení“.
(pokračování)