Nové normy ČSN (225)
Úvod
V červnu 2021 byla vydána ČSN EN 50119 ed. 3 Drážní zařízení – Pevná trakční zařízení – Trolejová vedení pro elektrickou trakci.
Tento článek je věnován nové normě ČSN EN 50119 ed. 3.
Předmluva
Evropskou normu EN 50119:2020 vypracovala technická subkomise CLC/SC 9XC Elektrické zdroje a uzemňovací systémy pro zařízení hromadné dopravy a pomocné přístroje (pevná zařízení), technické komise CLC/TC 9X Elektrické a elektronické zařízení pro železnice.
Tato norma byla vypracována na základě mandátu uděleného CENELEC Evropskou komisí a Evropským sdružením volného obchodu a podporuje splnění základních požadavků směrnice (směrnic) EU.
Nové normy a změna normy
ČSN EN 50119 ed. 3 Drážní zařízení – Pevná trakční zařízení – Trolejová vedení pro elektrickou trakci(vydání červen 2021).
Tato norma je českou verzí evropské normy EN 50119:2020. Nová norma s účinností od 13. ledna 2023 nahrazuje ČSN EN 50119 ed. 2 z dubna 2010, která do uvedeného data platí souběžně s touto normou (souběžná platnost).
Uvedená norma platí pro trolejová vedení elektrické trakce železnic, tramvajových, trolejbusových a průmyslových drah veřejných i soukromých provozovatelů.
Poznámka:
Norma platí pro nově zřizovaná trolejová vedení i pro kompletní obnovu stávajících sestav trolejových vedení.
Daná norma stanovuje požadavky a zkoušky pro návrh trolejových vedení, požadavky na nosné konstrukce a jejich statické výpočty a ověřování a též požadavky a zkoušky pro návrhy příslušenství a jednotlivých součástí.
Změny proti předchozí normě
Poznámka:
Proti předchozí normě ČSN EN 50119 ed. 3 z června 2020 dochází ke změně způsobu převzetí EN 50119:2020 do soustavy ČSN. Zatímco ČSN EN 50119 ed. 3 z června 2020 převzala EN 50119:2020 schválením k přímému používání jako ČSN oznámením ve Věstníku ÚNMZ, tato norma ji přejímá překladem.
Nová norma proti předchozímu vydání zahrnuje tyto významné technické změny s ohledem na evropskou normu EN 50119:2009, která byla ovlivněna změnou EN 50119:2009/A1:2013 včetně:
– požadavků na systém městské hromadné dopravy,
– požadavků na tuhé trolejové vedení (ROCL),
– dalších definic pro nové termíny (kapitola 3),
– vzdušných vzdáleností a geometrie trolejového vedení (kapitola 5),
– doplnění městských hledisek, např. kotvení do zdi (kapitola 6),
– monitorovacích zařízení a automatického uzemnění a zkratovacích zařízení (kapitola 7),
– doplnění trolejových vedení pro elektrická silniční nákladní vozidla (příloha C).
Tato norma mj. uvádí
– Funkcí trolejového vedení není jen přenos energie z pevných instalací, jako jsou napájecí stanice, do pohybujících se vozidel, ale v případě rekuperačního brzdění i z vozidel zpět do napájecích stanic a netradičních odběrných míst.
– Požadavky na vedení se vztahují také na stožáry stavěné v souvislosti se stavbou systému trolejového vedení, sloužící jako podpěry pro napájecí vedení.
– Systém trolejového vedení musí být navržen na základě elektrických parametrů stanovených v této normě. Návrh musí brát v úvahu systém zpětného obvodu, připojení napájecího zdroje a zkraty.
– Objednavatel smí zadat požadovanou návrhovou životnost systému.
Poznámka:
Opotřebené součásti, např. trolejový vodič, nejsou zahrnuty do návrhové životnosti systému. Objednavatel však smí zvláštní požadavky na návrhovou životnost těchto součástí rovněž žádat.
– Systém trolejového vedení, včetně připojení zpětného obvodu a napájení, musí být navržen na základě elektrického zatížení definovaného návrhem systému za všech provozních podmínek prostředí pro příslušné třídy definované v EN 50125-2:2002 (ČSN EN 50125-2).
– Oteplení vodičů, v důsledku zátěže nebo zkratových proudů, by nemělo vést k maximálním teplotám vodičů nad hodnoty, při nichž mohou být ovlivněny jejich mechanické vlastnosti uvedené v této normě.
– Musí být definovány vzdušné vzdálenosti mezi živými částmi trolejového vedení nebo sběrači a uzemněnými částmi pevných zařízení a vozidly, aby byla zajištěna provozuschopnost a nedošlo k jejímu ohrožení.
– Za normálních provozních podmínek musí mít komponenty systému trolejového vedení nejméně takovou návrhovou životnost, jako má celý systém, není-li dodavatelem nebo objednavatelem stanoveno jinak (např. pro trolejový vodič).
– Není-li relevantními výrobkovými normami požadováno jinak, a je-li dostatečná velikost a tvar komponenty, musí být všechny komponenty opatřeny značkou výrobce a označením komponenty. Způsob označování musí být odsouhlasen objednavatelem.
– Komponenty ze železných materiálů musí být opatřeny povrchovou ochranou. Při volbě druhu a tloušťky vrstvy této ochrany musí být přihlíženo k místním podmínkám prostředí.
Poznámka:
– Přerušení proudu může způsobovat vznik oblouků. Odpojovače musí být umístěny tak, aby oblouk nemohl poškodit ostatní zařízení.
– Ochranná zařízení, jako jsou svodiče přepětí a jiskřiště, musí být navržena pro napětí, podmínky přepětí a vybíjecí proudy konkrétní trakční napájecí soustavy.
– Provozní parametry sloužící pro návrh komponent pro trolejbusové systémy musí být stanoveny v návrhu systému z hlediska jeho mechanických a elektrických požadavků.
Vlastní norma je rozdělena do těchto kapitol:
– Rozsah platnosti
– Citované dokumenty
– Termíny, definice, značky a zkratky
– Hlavní podklady pro návrh
– Požadavky na systém
– Konstrukce a základy
– Požadavky na montáž a komponenty
– Zkoušky
– Minimální rozsah dokumentace
Dále obsahuje tyto přílohy:
A Konstrukční detaily
B Informace o geotechnickém průzkumu půdy a o vlastnostech půdy
C Trolejové vedení pro elektrická silniční nákladní vozidla
ZZ Vztah mezi touto evropskou normou a základními požadavky Směrnice EU 2016/797/EU, které mají být pokryty.
Poznámka:
Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/797 ze dne 11. května 2016 o interoperabilitě železničního systému v Evropské unii. V České republice je tato směrnice zavedena zákonem č. 367/2019 Sb., kterým se mění zákon č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, v aktuálně platném znění.
ČSN EN 50119 ed. 2/ZMĚNA Z2 Drážní zařízení – Pevná trakční zařízení – Trolejová vedení pro elektrickou trakci (vydání červen 2021)
Uvedená změna normy pouze informuje o souběžné platnosti ČSN EN 50119 ed. 2:2010 a ČSN EN 50119 ed. 3:2021 (do 13. ledna 2023).
(pokračování)