časopis z vydavatelství
FCC PUBLIC

Aktuální vydání

Číslo 12/2021 vyšlo
tiskem 1. 12. 2021. V elektronické verzi na webu ihned. 

Téma: Měření, zkoušení, péče o jakost

Trh, obchod, podnikání
Na co si dát pozor při změně dodavatele energie?

Nové normy ČSN (225)

Ing. Vincent Csirik | dříve ÚNMZ |

Úvod

V červnu 2021 byla vydána ČSN EN 50119 ed. 3 Drážní zařízení – Pevná trakční zařízení – Trolejová vedení pro elektrickou trakci.

Tento článek je věnován nové normě ČSN EN 50119 ed. 3.

 

Předmluva

Evropskou normu EN 50119:2020 vypracovala technická subkomise CLC/SC 9XC Elektrické zdroje a uzemňovací systémy pro zařízení hromadné dopravy a pomocné přístroje (pevná zařízení), technické komise CLC/TC 9X Elektrické a elektronické zařízení pro železnice.

Tato norma byla vypracována na základě mandátu uděleného CENELEC Evropskou komisí a Evropským sdružením volného obchodu a podporuje splnění základních požadavků směrnice (směrnic) EU.

 

Nové normy a změna normy

ČSN EN 50119 ed. 3 Drážní zařízení – Pevná trakční zařízení – Trolejová vedení pro elektrickou trakci(vydání červen 2021).

Tato norma je českou verzí evropské normy EN 50119:2020. Nová norma s účinností od 13. ledna 2023 nahrazuje ČSN EN 50119 ed. 2 z dubna 2010, která do uvedeného data platí souběžně s touto normou (souběžná platnost).

Uvedená norma platí pro trolejová vedení elektrické trakce železnic, tramvajových, trolejbusových a průmyslových drah veřejných i soukromých provozovatelů.

Poznámka:

Norma platí pro nově zřizovaná trolejová vedení i pro kompletní obnovu stávajících sestav trolejových vedení.

Daná norma stanovuje požadavky a zkoušky pro návrh trolejových vedení, požadavky na nosné konstrukce a jejich statické výpočty a ověřování a též požadavky a zkoušky pro návrhy příslušenství a jednotlivých součástí.

 

Změny proti předchozí normě

Poznámka:

Proti předchozí normě ČSN EN 50119 ed. 3 z června 2020 dochází ke změně způsobu převzetí EN 50119:2020 do soustavy ČSN. Zatímco ČSN EN 50119 ed. 3 z června 2020 převzala EN 50119:2020 schválením k přímému používání jako ČSN oznámením ve Věstníku ÚNMZ, tato norma ji přejímá překladem.

Nová norma proti předchozímu vydání zahrnuje tyto významné technické změny s ohledem na evropskou normu EN 50119:2009, která byla ovlivněna změnou EN 50119:2009/A1:2013 včetně:

–   požadavků na systém městské hromadné dopravy,

–   požadavků na tuhé trolejové vedení (ROCL),

–   dalších definic pro nové termíny (kapitola 3),

–   vzdušných vzdáleností a geometrie trolejového vedení (kapitola 5),

–   doplnění městských hledisek, např. kotvení do zdi (kapitola 6),

–   monitorovacích zařízení a automatického uzemnění a zkratovacích zařízení (kapitola 7),

–   doplnění trolejových vedení pro elektrická silniční nákladní vozidla (příloha C).

 

Tato norma mj. uvádí

–   Funkcí trolejového vedení není jen přenos energie z pevných instalací, jako jsou napájecí stanice, do pohybujících se vozidel, ale v případě rekuperačního brzdění i z vozidel zpět do napájecích stanic a netradičních odběrných míst.

–   Požadavky na vedení se vztahují také na stožáry stavěné v souvislosti se stavbou systému trolejového vedení, sloužící jako podpěry pro napájecí vedení.

–   Systém trolejového vedení musí být navržen na základě elektrických parametrů stanovených v této normě. Návrh musí brát v úvahu systém zpětného obvodu, připojení napájecího zdroje a zkraty.

–   Objednavatel smí zadat požadovanou návrhovou životnost systému.

Poznámka:

Opotřebené součásti, např. trolejový vodič, nejsou zahrnuty do návrhové životnosti systému. Objednavatel však smí zvláštní požadavky na návrhovou životnost těchto součástí rovněž žádat.

–   Systém trolejového vedení, včetně připojení zpětného obvodu a napájení, musí být navržen na základě elektrického zatížení definovaného návrhem systému za všech provozních podmínek prostředí pro příslušné třídy definované v EN 50125-2:2002 (ČSN EN 50125-2).

–   Oteplení vodičů, v důsledku zátěže nebo zkratových proudů, by nemělo vést k maximálním teplotám vodičů nad hodnoty, při nichž mohou být ovlivněny jejich mechanické vlastnosti uvedené v této normě.

–   Musí být definovány vzdušné vzdálenosti mezi živými částmi trolejového vedení nebo sběrači a uzemněnými částmi pevných zařízení a vozidly, aby byla zajištěna provozuschopnost a nedošlo k jejímu ohrožení.

–   Za normálních provozních podmínek musí mít komponenty systému trolejového vedení nejméně takovou návrhovou životnost, jako má celý systém, není-li dodavatelem nebo objednavatelem stanoveno jinak (např. pro trolejový vodič).

–   Není-li relevantními výrobkovými normami požadováno jinak, a je-li dostatečná velikost a tvar komponenty, musí být všechny komponenty opatřeny značkou výrobce a označením komponenty. Způsob označování musí být odsouhlasen objednavatelem.

–   Komponenty ze železných materiálů musí být opatřeny povrchovou ochranou. Při volbě druhu a tloušťky vrstvy této ochrany musí být přihlíženo k místním podmínkám prostředí.

Poznámka:

–   Přerušení proudu může způsobovat vznik oblouků. Odpojovače musí být umístěny tak, aby oblouk nemohl poškodit ostatní zařízení.

–   Ochranná zařízení, jako jsou svodiče přepětí a jiskřiště, musí být navržena pro napětí, podmínky přepětí a vybíjecí proudy konkrétní trakční napájecí soustavy.

–   Provozní parametry sloužící pro návrh komponent pro trolejbusové systémy musí být stanoveny v návrhu systému z hlediska jeho mechanických a elektrických požadavků.

 

Vlastní norma je rozdělena do těchto kapitol:

–     Rozsah platnosti

–     Citované dokumenty

–     Termíny, definice, značky a zkratky

–     Hlavní podklady pro návrh

–     Požadavky na systém

–     Konstrukce a základy

–     Požadavky na montáž a komponenty

–     Zkoušky

–     Minimální rozsah dokumentace

 

Dále obsahuje tyto přílohy:

A     Konstrukční detaily

B     Informace o geotechnickém průzkumu půdy a o vlastnostech půdy

C     Trolejové vedení pro elektrická silniční nákladní vozidla

ZZ   Vztah mezi touto evropskou normou a základními požadavky Směrnice EU 2016/797/EU, které mají být pokryty.

Poznámka:

Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/797 ze dne 11. května 2016 o interoperabilitě železničního systému v Evropské unii. V České republice je tato směrnice zavedena zákonem č. 367/2019 Sb., kterým se mění zákon č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, v aktuálně platném znění.

ČSN EN 50119 ed. 2/ZMĚNA Z2 Drážní zařízení – Pevná trakční zařízení – Trolejová vedení pro elektrickou trakci (vydání červen 2021)

Uvedená změna normy pouze informuje o souběžné platnosti ČSN EN 50119 ed. 2:2010 a ČSN EN 50119 ed. 3:2021 (do 13. ledna 2023).

 

(pokračování)