časopis z vydavatelství
FCC PUBLIC

Aktuální vydání

Číslo 12/2021 vyšlo
tiskem 1. 12. 2021. V elektronické verzi na webu ihned. 

Téma: Měření, zkoušení, péče o jakost

Trh, obchod, podnikání
Na co si dát pozor při změně dodavatele energie?

Nové normy ČSN (223)

Ing. Vincent Csirik | dříve ÚNMZ |

Úvod

V dubnu 2021 byla vydána ČSN EN 50546 Drážní zařízení – Drážní vozidla – Trojfázové ostrovní (externí) napájecí soustavy pro kolejová vozidla a jejich konektory.

Tento článek je věnován nové normě ČSN EN 50546.

Nová norma a změna normy

ČSN EN 50546 Drážní zařízení – Drážní vozidla – Trojfázové ostrovní (externí) napájecí soustavy pro kolejová vozidla a jejich konektory (vydání duben 2021).

Tato norma je českou verzí evropské normy EN 50546:2020. Daná norma s účinností od 17. srpna 2023 nahrazuje ČSN CLC/TS 50546 (33 3509) z prosince 2013, která do uvedeného data platí souběžně s touto normou (souběžná platnost).

Poznámka:

Ostrovní napájecí soustava se používá v depech a na vedlejších kolejích pro zajištění výkonu pro pomocné napájení (které smí zahrnovat nabíjení baterie), pokud není k dispozici primární zdroj energie, a vlak není v pohybu (0 km/h).

Daná norma specifikuje požadavky na ostrovní napájecí soustavu pro pomocná zařízení a předtápění a související vzájemně propojitelné páry konektorů. Norma stanovuje charakteristiky konektorů za účelem dosažení interoperability*) na rozhraní drážní vozidlo/ostrovní napájecí soustava.

Změny proti předchozí normě

Tato norma v porovnání s ČSN CLC/TS 50546:2013 obsahuje tyto významné technické změny:

–   revizi kapitoly 1, Rozsah platnosti,

–   revizi kapitoly 2, Citované dokumenty,

–   revizi kapitoly 3, Termíny a definice,

–   revizi kapitoly 4, Obecné požadavky,

–   zavedení nové kapitoly 5, Třídění,

–   zavedení nové kapitoly 6, Požadavky na konektory,

–   zavedení nové kapitoly 7, Zkoušky,

–   zavedení přílohy A (Návrh konektoru 63 A/125 A),

–   zavedení přílohy B (Návrh konektoru 600 A).

ČSN EN 50546 definuje konektory tak, aby byla zajištěna interoperabilita pro kolejová vozidla, která mají být provozována v různých státech, a byla vybavena bateriemi, které jsou nabíjeny v jiných místech, než je jejich obvyklé umístění v depu nebo na vedlejších kolejích.

Poznámka:
Konektory jsou dimenzovány pro použití normalizovaných kabelů pro kolejová vozidla, jak je stanoveno v EN 50264-3-1:2008 (ČSN EN 50264-3-1 Drážní zařízení – Silové a ovládací kabely pro drážní vozidla se speciální odolností proti požáru – Část 3-1: Kabely se zesítěnou elastomerovou izolací s redukovanými rozměry – Jednožilové kabely).

Tato norma stanovuje požadavky na kompatibilitu definovaných systémů a osvědčené praxe pro trojfázové ostrovní (externí) napájecí soustavy AC + N; 400 V, 50 Hz. Zaměřuje se na popis definovaného rozhraní, elektrického napájení ve stanicích, depech, dílnách a na odstavných kolejích drážních vozidel.

Uvedená norma doporučuje požadavky na charakteristiku napájení a výkresy rozhraní pro konektory ostrovního napájení. Pro zajištění vzájemné propojitelnosti a interoperability konektorů jsou doplněny výkresy rozhraní. Pevný konektor je opatřen ochranným krytem, který zabraňuje jakémukoli vniknutí v době, kdy se konektor nepoužívá.

Poznámka:
V normě byly specifikovány dva konektory. První je vhodný pro ostrovní napájení buď 63 A, nebo 125 A. Druhý je vhodný pro ostrovní napájení 600 A. Konektor 600 A je stávající britský standardizovaný třífázový ostrovní napájecí konektor, který je již dlouhou dobu používán.

 

Tato norma mj. uvádí

   Ostrovní (externí) napájecí soustavy plní tyto hlavní funkce:

   napájí pomocné elektrické zařízení na palubě drážních vozidel z externího zdroje,

   zajišťují bezpečnost po dobu provozu ostrovních (externích) napájecích soustav a drážních vozidel,

-     zajišťují, že připojení a odpojení bude provedeno při nulovém proudu,

-     zajišťují, že pohyb drážních vozidel není možný, pokud je ostrovní (externí) napájení fyzicky připojeno.

-     Poznámka:

-     Tento požadavek se nevztahuje na tažené pevné soustavy.

–   Všechny ostrovní (externí) napájecí soustavy musí být vybaveny jasně viditelným a snadno identifikovatelným nouzovým vypínačem pro odpojení napájení. Tento nouzový vypínač musí být červené barvy. Doporučuje se, aby nouzový vypínač vyžadoval klíč pro deaktivaci nouzového vypnutí a reset systému po aktivaci nouzového vypínače.

–   Nouzový vypínač musí být součástí ostrovní napájecí soustavy (na straně infrastruktury).

–   Musí být použit palubní systém zemního spojení, který zajistí:

–   pokud je na drážním vozidle detekováno zemní spojení, systém pomocí řídicích kontaktů zabrání aktivaci ostrovního napájení,

–   pokud je ostrovní napájecí systém pod napětím, musí zabezpečit ochranu při detekci zemního spojení na drážním vozidle.

–   Pevný konektor instalovaný na vozidle nesmí být napájen z palubního pomocného elektrického napájení.

–   Pokud se ostrovní (externí) napájecí soustava nepoužívá, musí být elektrické části volného konektoru (infrastruktury) odpojeny od napájení.

–   Ostrovní soustava musí obsahovat viditelnou indikaci, která označuje, že systém je pod napětím.

–   Na ostrovním (externím) napájení musí být zajištěna ochrana proti přetížení, která zohledňuje spínací proud a náběhové charakteristiky pomocných zatížení kolejového vozidla, zejména u pomocných systémů s vysokým výkonem.

–   Ostrovní napájecí soustava a její připojení musí být navrženo pro obsluhu jednou osobou. Konstrukce musí brát v úvahu maximální přípustnou hmotnost při manipulaci pro jednu osobu, což je 25 kg.

–   Volné konektory 63/125 A musí mít minimálně IP2X.

–   Pevný konektor musí být elektricky spojen se zemí vlaku za účelem dosažení ekvipotenciality. Řešení pro zajištění tohoto uzemňovacího spojení poskytne výrobce konektoru.

–   Volný konektor 600 A musí mít opatření pro uzemnění na zem ostrovní soustavy (na straně infrastruktury). Pevný konektor musí být izolován od volného konektoru.

–   Pro všechny kontakty musí být nástrojové vybavení vybráno tak, aby byly splněny dané požadavky na mechanické a elektrické vlastnosti lisovaného spoje stanovené v této normě. Výrobce konektoru musí doporučit vhodný nástroj pro návrh jejich kontaktu.

Vlastní norma je rozdělena do těchto kapitol:

–   Rozsah platnosti

–   Citované dokumenty

–   Termíny, definice

–   Obecné požadavky

–   Třídění

–   Požadavky na konektory

–   Zkoušky

Dále obsahuje tyto přílohy:

A   Návrh konektoru 63 A / 125 A

B    Návrh konektoru 600 A

ZZ Vztah mezi touto evropskou normou a základními požadavky Směrnice (EU) 2016/797/EU**)
[2016 OJ L138], které mají být pokryty

ČSN CLC/TS 50546/ZMĚNA Z1 Drážní zařízení - Drážní vozidla - Trojfázové ostrovní (externí) napájecí soustavy pro kolejová vozidla (vydání duben 2021)

Uvedená změna normy pouze informuje o souběžné platnosti ČSN EN 50546:2021 a ČSN CLC/TS 50546:2013 (do 17. srpna 2023).


*) Interoperabilita – je schopnost různých systémů vzájemně spolupracovat, poskytovat si služby, dosáhnout vzájemné součinnosti (v dopravě: vícesystémová mezinárodní provozuschopnost (železnic, vozidel)).

**) Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/797 ze dne 11. května 2016 o interoperabilitě železničního systému v Evropské unii. V České republice je tato směrnice zavedena zákonem č. 367/2019 Sb., kterým se mění zákon č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, v aktuálně platném znění.