Standardizace Nové normy ČSN (15) Ing. Vincent Csirik, ČSNI Úvod V březnovém, dubnovém a v květnovém čísle časopisu ELEKTRO byly postupně uvedeny informace o změně Z5 ČSN 34 1510 „Elektrotechnické předpisy ČSN. Předpisy pro elektrická zařízení kolejových vozidel a silničních elektrických vozidel“ (vydání – duben 2002, počet stran 76 a formát A5) a také o ČSN (zavádějících evropské normy), které změnu ČSN 34 1510 vyvolaly. Následující článek uzavírá soubor informací o této problematice. Jak již bylo v březnovém čísle časopisu ELEKTRO uvedeno, změnou Z5 byly v ČSN 34 1510:1971 provedeny změny vyplývající z vydání: - ČSN EN 50124-1:2002 (33 3501)*),
- ČSN EN 50124-2:2002 (33 3501)*),
- ČSN EN 50125-1:2002 (33 3504)*),
- ČSN EN 50215:2001 (34 1565),
- ČSN EN 50153:2002 (33 3503)*),
- ČSN EN 50155:1998 (33 3555),
- ČSN EN 50207:2001 (33 3550)*),
- ČSN EN 61373:2002 (33 3565)*).
O normách označených *) byla již podána informace v předcházejících číslech časopisu ELEKTRO. Zbylé normy ČSN EN 50215 (34 1565) a ČSN EN 50155 (33 3555) sice nejsou nové, avšak v oblasti jejich působnosti ovlivnily rozsah změny ČSN 34 1510, a informace o těchto normách je potřebná. ČSN EN 50215:2001 (34 1565) Drážní zařízení – Zkoušení drážních vozidel po dokončení a před uvedením do provozu Tato norma je českou verzí evropské normy EN 50215:1999 a stanovuje obecná kritéria, prokázaná zkouškami, že kompletní drážní vozidla vyhovují normám nebo jiným normativním dokumentům. Pozn.: Termín normativní dokument je obecný termín, který zahrnuje dokumenty, jako jsou normy, technické specifikace, pravidla pro postup a předpisy. ČSN EN 50215 se vztahuje na všechna drážní vozidla, kromě vozidel pro zvláštní účely, jako jsou traťové stroje, stroje na čištění podloží a osobní vozidla provozovatele dráhy. Norma může být použita také pro: generátorové soustrojí vozidla zajišťující pomocné funkce, elektrické přenosy v trolejbusech nebo ve vozidlech podobného druhu, řídicí a pomocná elektrická zařízení vozidel bez elektrického pohonu, vozidla vedená, nesená nebo elektricky poháněná jiným způsobem, který využívá adhezi mezi kolem a kolejnicí. Cílem normy je vytvoření důvěry pro objednatele stanovením a ověřením kritérií shody kompletních drážních vozidel. Vlastní norma je rozdělena do těchto kapitol: - Rozsah platnosti.
- Normativní odkazy.
- Definice.
- Požadavky.
- Druhy zkoušek.
- Zkušební podmínky.
- Dokumentace o validaci.
- Soupis stacionárních zkoušek.
- Soupis jízdních zkoušek.
Dále obsahuje přílohu A se seznamem stacionárních zkoušek a přílohu B zahrnující bibliografii. Pozn.: Pod pojmem „Dokumentace o validaci“ se rozumí doklady, které prokazují, že výrobek, výrobní postup nebo seřízení jsou v souladu se stanovenými požadavky nebo jiným normativním dokumentem. V kapitole Normativní odkazy ve změně Z5 ČSN 34 1510 je uvedena ČSN EN 50155 (33 3555) Drážní zařízení – Elektronická zařízení drážních vozidel bez udání roku vydání. V době vydání změny ČSN 34 1510 platila ČSN EN 50155 z května 1998, a právě z této normy se vycházelo při tvorbě příslušné části změny ČSN 34 1510. V současné době vychází druhé vydání ČSN EN 50155, která je českou verzí evropské normy EN 50155:2001 a která nahradí ČSN EN 50155 z května 1998 (idt EN 50155:1995). Dřívější norma bude platit souběžně s novou normou do 2003-08-01. Po tomto datu bude platit pouze ČSN EN 50155 ed. 2:2002. Pozn.: Nejdůležitější změnou je změna termínů a definic a rovněž požadavků a zkoušek, které se týkají podmínek napájení a elektromagnetické kompatibility elektronických zařízení drážních vozidel. Tyto změny vyplývají z nově vydaných norem z oblasti elektromagnetické kompatibility. Z uvedených důvodů je účelné informovat jen o nové normě. Nová norma ČSN EN 50155 ed. 2 (33 3555) Drážní zařízení – Elektronická zařízení drážních vozidel (vydání – srpen 2002) Tato norma (jak již bylo uvedeno) je českou verzí evropské normy EN 50155:2001. Platí pro všechna elektronická zařízení pro řízení, regulaci, ochranu, napájení apod. instalovaná na kolejových vozidlech a spojená s akumulátorovou baterií vozidla nebo s napájecím zdrojem nízkého napětí s přímým připojením k trakčnímu vedení nebo bez přímého připojení k tomuto trakčnímu vedení (transformátor, potenciometr, pomocné napájení). Pozn.: Pro účely ČSN EN 50155 ed. 2 je elektronické zařízení definováno jako zařízení skládající se hlavně z polovodičových součástek a příslušných připojených součástek (tyto prvky jsou montovány zejména na desky s plošnými spoji). Norma zahrnuje pracovní podmínky, návrh, konstrukci a zkoušení elektronických zařízení a také základní požadavky na hardware a software, které jsou považovány za nezbytné pro kvalitní a bezporuchová zařízení. Vlastní norma je rozdělena do těchto kapitol: - Všeobecně.
- Předmět normy.
- Normativní odkazy.
- Definice.
- Pracovní podmínky za provozu.
- Elektrické pracovní podmínky.
- Bezporuchovost, udržovatelnost a předpokládaný užitečný život.
- Návrh.
- Součástky.
- Konstrukce.
- Bezpečnost.
- Dokumentace.
- Zkoušení.
Dále obsahuje: Přílohu A – Seznam článků, v nichž je zmíněna dohoda mezi stranami (např. mezi uživatelem a výrobcem). Přílohu B – Bibliografie. Do normy jsou doplněny národní poznámky, které slouží pro lepší pochopení textu normy a současně doplňují normu o cenné informace, které usnadní práci uživatele. ČSN EN 50155:1998/ZMĚNA Z1 Drážní zařízení – Elektronická zařízení drážních vozidel (vydání – srpen 2002) Tato změna uvádí pouze souběžnou platnost s novou normou ČSN EN 50155 ed. 2:2002. Závěr ČSN 34 1510 po vydání změny Z5 je v souladu s ČSN, které platí v současné době. Vzhledem k tomu, že rozsah platnosti u této normy je velmi široký a stále se vydávají nové a nové evropské normy řešící část dané problematiky, v budoucnu se počítá s úplným nahrazením ČSN 34 1510 novými ČSN, které zavádějí evropské normy. (pokračování) |