časopis z vydavatelství
FCC PUBLIC

Aktuální vydání

Číslo 12/2021 vyšlo
tiskem 1. 12. 2021. V elektronické verzi na webu ihned. 

Téma: Měření, zkoušení, péče o jakost

Trh, obchod, podnikání
Na co si dát pozor při změně dodavatele energie?

Nová strategie Danfoss pro ochranu klimatu

|

Danfoss, s. r. o.
 
Novou strategií společnosti Danfoss pro ochranu klimatu je jednak snížení CO2 o dvacet pět procent, jednak zvýšení obnovitelné energie o dvacet pět procent do roku 2025.
 
Hlavních úspor lze dosáhnout v případě, když deset procent zaměstnanců pochopí, že místo cestování letadlem stačí uspořádat videokonferenci přímo z pracoviště.
 
Videokonference představuje jen jednu z možností úspor, ať už malých nebo velkých, které jsou základním předpokladem strategie pro ochranu klimatu, jež byla přijata v lednu letošního roku výkonným výborem společnosti Danfoss. Rozhodnutí o nové strategii předcházela pečlivá týmová analýza velkého množství statistických údajů a nejrůznějších vlivů. Teprve poté výkonný výbor rozhodl, že společnost Danfoss bude moci v roce 2025 produkovat pouze 75 % CO2 oproti roku 2007.
To přibližně odpovídá ročnímu snížení o 1 %, i když ve skutečnosti bude toto číslo narůstat, protože společnost Danfoss expanduje, a bude tedy spotřebovávat více energie. Úspory proto bude nezbytné hledat jinde. Vzhledem k rozšiřování společnosti bude také třeba se zaměřit na ty výrobní provozy společnosti, které spotřebovávají nejvíce energie, ale nejen na ně.
 

Nalezení vlastních řešení

Podnikový systém společnosti Danfoss (DBS Danfoss Business System) bude sledovat, jakým způsobem je nová klimatická strategie vykonávána a jak je začleněna do běžného provozu společnosti.
 
Systém DBS stál vždy v čele nových programů, které byly v minulých pěti letech zavedeny do výroby, prodeje, nákupu a vývoje nových výrobků. Rozhodnutí výkonného výboru společnosti Danfoss využít systém DBS vyplynulo z trvalých a velmi dobrých výsledků tohoto systému. Proč jej tedy nevyužít i v energetické oblasti? Ušetřila by se tak energie, snížily by se emise CO2 a zlepšil by se konečný výsledek. Podle slov Bendta Jørgensena, vedoucího systému DBS, je jedinou cestou k tomu, aby technologie společnosti Danfoss a její výrobky byly využívány co nejlepším způsobem, nalezení vlastních
řešení. Jørgensen poukázal mj. také na to, že narůstající používání výrobků, jakými jsou např. měniče frekvence, může uspořit obrovské množství elektrické energie.
 
Hlavním cílem v následujících třech letech bude snížení spotřeby elektrické energie výrobních závodů, ale také úspory při přepravě zboží a osob. V patnácti největších výrobních závodech, které spotřebovávají 90 % celkové energie společnosti Danfoss, je úkolem snížit energetickou spotřebu o 20 až 25 % během následujících tří až čtyř let. Současně bude prosazována politika energeticky úsporných budov a omezení emisí v dopravě.
 

Více obnovitelné energie

 
Klimatická strategie také předepisuje navýšení podílu energie vyrobené ze zdrojů, které neprodukují CO2, o 25 % do roku 2025. V roce 2008 byl celkový podíl energie z takových zdrojů 23 %. Z uvedeného důvodu je nejbližším úkolem společnosti Danfoss podíl 50 %, i když dosud ještě nebylo s konečnou platností rozhodnuto, jak mety 25 % dosáhnout. Všechny činnosti vykonávané v prvních pěti letech nesmí přesáhnout dosavadní rozpočet. Pan Flemming Lynge Nielsen, manažer zodpovídající za environmentální politiku společnosti, koordinoval sběr nejrůznějších dat podle návrhu výkonného výboru a byl potěšen skutečností, že společnost Danfoss má nyní svou vlastní klimatickou strategii. Podle jeho slov společnost Danfoss poskytovala od svého založení před 75 lety vždy energeticky úsporná řešení v důsledně globálním pojetí a je proto logické, že pro tuto myšlenku dělá maximum i nyní.
 

Hlavním viníkem je letecká doprava

 
Co se týká přepravy, lze jako hlavního viníka označit leteckou dopravu. Jednotlivé divize společnosti přepravují většinu zboží nákladními automobily a loděmi. Pouze čtyři procenta zásilek je přepravováno letadly, což však představuje téměř tři čtvrtiny celkových emisí CO2.
 
Pro snížení emisí není zásadní, aby řidiči nákladních automobilů snižovali rychlost, neboť hlavním znečišťovatelem je letecká doprava. Problém spočívá ale v tom, že společnost Danfoss musí současně plnit přání zákazníků, kteří očekávají stejné podmínky dodání, na jaké byli dosud zvyklí. Co se týká přepravy zaměstnanců, je na tom v tomto smyslu opět nejhůře letecká doprava.