Národní technické muzeum a Správa železnic podepsaly memorandum o spolupráci
Národní technické muzeum | www.ntm.cz
Národní technické muzeum a Správa železnic podepsaly v úterý 4. srpna 2020 v Železničním depozitáři NTM Chomutov memorandum o spolupráci, které potvrzuje jejich společný zájem o dokumentaci a záchranu odkazu předcházejících generací v oblasti železnice. V Železničním depozitáři NTM se nyní nově nacházejí tři kolejová vozidla zapůjčená Správou železnic.
Generální ředitel NTM Karel Ksandr uvedl: „Jsem rád, že se Národní technické muzeum a Správa železnic rozhodly posílit svoji spolupráci, což se odráží i v dnešním podpisu memoranda. Správa železnic je pro muzeum důležitým partnerem pro dokumentaci a popularizaci železniční historie, pro budování a doplňování železniční sbírky, která je největší státní sbírkou u nás, a stala se také jedním z hlavních partnerů připravovaného Muzea železnice a elektrotechniky NTM v Praze na Masarykově nádraží.“
Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda doplnil: „Také železniční infrastruktura prošla za dobu své existence zajímavým vývojem, který chceme jako její současný správce představit široké veřejnosti. Laik si pod pojmem infrastruktura nejčastěji představí jen koleje, ale k naší činnosti patří i technika, která se po nich pohybuje. Není tak na očích jako běžné vlaky, proto jsou muzejní exponáty zapůjčené z vozidlového parku naší organizace skvělou příležitostí pro každého, aby si rozšířil své znalosti železnice. To je ale pouze jeden z příkladů naší dlouholeté spolupráce.“
Generální ředitel NTM Karel Ksandr a generální ředitel SŽ Jiří Svoboda podepisují memorandum o spolupráci v salonním voze Ústecko-teplické dráhy
Příkladem spolupráce mezi Národním technickým muzeem a Správou železnic je umístění tří kolejových vozidel Správy železnic v Železničním depozitáři NTM v Chomutově, která zde doplní muzejní sbírku. Nákladní železniční drezína MUV 69, která byla koncipována jako univerzální nosič různých nástaveb, traťových strojů a manipulačních zařízení, sloužila do roku 2006. PVO (Přívěsný vozík osobní) z roku 1975 byl upraven pro převoz svařovací soupravy a sloužil do roku 2015. Dodnes je jediným osobním přípojným vozem k drezíně, který kdy byl na našich železnicích v provozu. Třetím vozidlem je KSP 411S – tlačný sněhový kolejový pluh, tedy pluh bez vlastního pohonu, který musí být tlačen lokomotivou. Vozidla dokumentují nedávnou historii technické práce na železnici.
[Tiskové materiály NTM.]