Na stanicích ČEZ může dobíjet téměř 650 aut najednou
ČEZ, a. s | www.cez.cz
Skupina ČEZ od počátku cílila zejména na výstavbu sítě veřejných dobíjecích stanic. Energetici věří, že rozvoj elektromobility v rámci České republiky postupně akceleruje poptávku po veřejném dobíjení a průběžně zajistí další zajímavé příležitosti v celém navazujícím řetězci aktivit. ČEZ proto dnes obsluhuje zákazníky ze segmentu retail (zajišťuje společnost ČEZ Prodej) i servis pro klienty v sektoru firem, municipalit a krajů (oblast aktivit ČEZ ESCO). Jde např. o návrh a instalaci dobíjecích stanic na klíč, elektrifikaci automobilových flotil, platformy pro dobíjení, včetně IT řešení, pronájmy či prodeje elektromobilů nebo wallboxy a kabely pro dobíjení. Samosprávám ČEZ nabízí realizaci a provoz dobíjecích stanic pro elektrobusy či návrhy konceptu elektromobility v jednotlivých městech a regionech.
Čtyřnásobný výkon sítě do pěti let
V České republice je momentálně registrováno okolo 8000 čistě elektrických aut a aktuální vývoj je velice dynamický. V roce 2018 přibylo 725 vozů na elektrický pohon, o rok později 789 elektrických aut, loni rekordních více než 3300 e-aut a letos zatím celkem 1663 e-aut. Jednoznačně z toho vyplývá, že nároky na veřejnou dobíjecí infrastrukturu v následujících měsících a letech rychle porostou.
Obr. 1. V klubu tisícovek – nejvýše položenými rychlodobíjecími stanicemi v České republice jsou stojany v pohraničním Božím Daru v nadmořské výšce 1 030 metrů nad mořem
Spolehlivým indikátorem vývoje jsou i statistiky odběrů v síti stojanů ČEZ. Síť veřejných dobíjecích stanic Skupiny ČEZ, která už se svým rozsahem vyrovnává větším řetězcům klasických čerpacích stanic, začala vznikat v roce 2012. Od té doby se ze zelených stanic s logem ČEZ stal jeden ze symbolů této formy ekologické dopravy. V prvním pololetí načerpala e-auta u těchto stojanů 1578970 kWh. Za loňský rok to bylo 1 963 523 kWh, což je ekvivalent 54 542 plných dobití elektromobilu střední třídy s kapacitou baterie 36 kWh.
Vývoj táhne jak rostoucí počet elektrických aut v ČR, tak také rozšiřování sítě veřejných dobíjecích stanic ČEZ. Ty by při akceleraci současného rozvoje elektromobility v České republice mohly objemem letošních celkových zákaznických odběrů výrazně překročit hranici tří milionů kWh. U každého ze stojanů ČEZ mohou současně doplňovat energii dva elektromobily, dohromady je tedy síť v jednu chvíli schopna odbavit okolo 650 elektromobilů. Rychlodobíjecí stanice ABB o výkonu 50 kW tvoří více než 80 % sítě ČEZ. Celkový instalovaný výkon dobíjecích bodů v síti ČEZ činí přes 19 tisíc kW, což je např. ekvivalent středně velké vodní elektrárny zásobující bezemisní elektřinou domácnosti 50 tisícového města. Do pěti let chtějí energetici celkový výkon všech stanic zečtyřnásobit na více než 50 tisíc kW. Takový cíl si vytkli v rámci aktualizované vize Čistá Energie Zítřka.
Trendem jsou velké huby
Nejvyužívanějšími lokalitami jsou už tradičně místa vybavená rychlodobíjecími stojany ABB, které v současnosti tvoří 80 % sítě sestávající celkem z více než 320 stojanů. Ty umožňují většině elektromobilů dobít většinu kapacity baterií v řádu desítek minut.
Rychlodobíjecí stanice vznikají nejen ve velkých městech jako Praha, Brno, Ostrava, ale také v těch středně velkých a menších, a především u hlavních tahů. Kvalitně pokrytá dobíjecími stanicemi ČEZ je většina dálnic, rychle pokračuje také zasíťování měst do 20 tisíc obyvatel.
Ukazuje se také, že strmě rostoucí poptávce ve vytíženějších lokalitách vyhovují dobíjecí huby s více stanicemi. V průběhu letošního léta např. zprovoznil ČEZ v areálu čerpací stanice Benzina ORLEN na 83. kilometru dálnice D5 celkem osm veřejných rychlodobíjecích stanic pro elektromobily, čtyři v každém směru – na Prahu i na Rozvadov. Do budoucna ČEZ plánuje nahradit část stojanů stanicemi o vyšších dobíjecích výkonech, které doplní baterie elektromobilů rychleji.
Výstavba sítě ČEZ je mj. financovaná z dvojice grantů evropského programu CEF (Connecting Europe Facility – česky Nástroj pro propojení Evropy), pro oblast Doprava a také díky prostředkům Operačního programu Doprava. Část sítě buduje ČEZ na vlastní náklady.
Obr. 2. Bezemisní energie z jádra – v Dukovanech funguje už více než 1,5 roku první česká „jaderná“ rychlodobíjecí stanice pro e-auta. Do baterií elektromobilů dodává výhradně energii pocházející z jádra
Nový web pro dobíjení = vše na jednom místě
Obsluha tak robustního provozu a neustále rostoucího počtu zákazníků se samozřejmě neobejde bez zázemí v podobě komplexního řešení pro řízení nabíjecí infrastruktury v čele se špičkovým IT back-end systémem. Lepší komfort řidičů e-aut na samotných stanicích i špičkový informační servis zajišťuje zákaznický systém v čele s aplikací FUTUR/E/GO, která je k dispozici pro operační prostředí Android i iOS.
Pro klienty znamená nejen snadnější a uživatelsky příjemnější správu jejich účtů, ale třeba vyhledání nejbližší nabíjecí stanice podle momentální GPS polohy, a to v seznamu i na mapě. Samozřejmostí je také on-line indikace obsazenosti nejen stanic, ale i jednotlivých konektorů, příp. nefunkčnosti stanic. Užitečná je také statistika obsazenosti nabíjecí stanice v průběhu dne nebo několik forem notifikace (push, sms, mailem) o ukončení dobíjení či naopak o vzniklém problému při dobíjení. Prostřednictvím aplikace ovládají nabíjení nejen registrovaní zákazníci ale i jednorázoví klienti.
Letos se ještě narodil web www.futurego.cz, kde zákazníci na jednom místě najdou skutečně vše, aby jejich dobíjení v síti ČEZ nemělo chybu.
Stálým zákazníkům ČEZ nyní nabízí kvarteto tarifů (tři z nich kombinují měsíční platbu a fakturaci za spotřebovanou kWh). Tarify jsou odstupňovány podle spotřeby/nájezdu (při vyšším vytížení je množstevní sleva za kWh elektřiny). Pro ty, kteří se nechtějí vázat, platí tarif Neregistrovaný.