Krátké zprávy 2020/10
Vozidla Siemens Inspiro na nové lince metra v bulharské Sofii včetně automatického řídicího a zabezpečovacího systému CBTC
Elektrické trakční jednotky Inspiro a systém pro řízení a zabezpečení jízdy vlaků Trainguard MT s technologií CBTC (Communications Based Train Control), od Siemens Mobility byly v srpnu uvedeny do provozu na lince 3 metra v Sofii. Jednotky Inspiro mají nízkou spotřebu energie a jsou ekologičtější. Na konci životnosti lze zrecyklovat až 95 % použitého materiálu. Dodávku tvořilo 20 jednotek Inspiro spolu s mobilní i traťovou částí automatického systému pro řízení a zabezpečení jízdy vlaků Trainguard MT řešené datovou rádiovou komunikací (CBTC) mezi palubní a traťovou částí, traťovým zabezpečovacím zařízením Trackguard Westrace MKII s počítači náprav Clearguard-ACM-200, kontrolním systémem Controlguide OCS, hlasovým a datovým rádiovým systémem Power SCADA Sitras RSC a traťovou digitální komunikační sítí. Vozové skříně Inspiro byly vyrobeny v závodě Siemens Mobility ve Vídni a podvozky v Siemens Mobility v Grazu. Montáž, testy a zprovoznění se provádí v továrně Newag v polském Nowém Saczu. Nejvyšší provozní rychlost jednotek je 80 km/h. Podlaha je z kompozitů, korku a hliníku snižujících hmotnost a hluk. Redundantní trakční a brzdový systém zajistí elektrodynamické brzdění téměř až do plného zastavení.
[Tiskové materiály Siemens.]
Profinet ovládl průmysl; HENNLICH podporuje jeho další rozvoj
Devět typů kabelů chainflex® umožňuje spolehlivý přenos dat podle standardu Profinet v pohyblivých aplikacích. Profinet je v průmyslové automatizaci jedním z nejpoužívanějších komunikačních protokolů na Ethernetu. Profinet nabízí velký objem přenášených dat, protože stroje a kabely se pohybují stále dynamičtěji a často v omezeném instalačním prostoru, což je pro standardní kabely problém. Společnost igus®, kterou HENNLICH v Česku zastupuje, vyvíjí kabely pro práci v energetických řetězech a na robotech 25 let. Pro Profinet je to devět typů kabelů ve čtyřech provedeních plášťového materiálu volitelných podle agresivity prostředí, čtyřech poloměrech ohybu a dvou velikostech torzního úhlu. Kabely mají řadu certifikátů jako UL/CSA, CTP, NFPA, EAC, DNV-GL, Clean room a DESINA a jsou dostupné v libovolných délkách. Kabely procházejí testy ve zkušební laboratoři igus®. Kabel pro Profinet CFBUS.LB.060 např. dokončil 65 mil. zdvihů při poloměru ohybu 63 mm. V nabídce jsou i osazené kabely readychain®, např. s kulatým konektorem M12 od firmy Telegärtner.
[Tiskové materiály igus.]
Všestranný s minimální zástavbou – snímač teploty NPT4
Převodník teploty NPT4 od firmy akYtec s šířkou 6,1 mm šetří prostor na liště DIN. Univerzální převodník zpracovává signály z termočlánků nebo odporových teploměrů na proudový nebo napěťový signál. Kompaktní NPT4 je vybaven univerzálním vstupem pro připojení k termočlánkům (TC) nebo odporovým teploměrům (RTD) ve dvou-, tří- nebo čtyřvodičovém zapojení. Na rozdíl od NPT1 a NPT3 které pracují s výstupním signálem 4 – 20 mA NTP4 rozšiřuje možnosti výstupního signálu na proudové signály 4 – 20 mA, 0 – 20 mA nebo 0 – 5 mA nebo napěťové signály 0 – 10 V, 2 – 10 V nebo 0 – 5 V. Model NPT4 doplňuje nabídku o převodník s aktivním výstupem, který je univerzálně použitelný v automatizační, chladicí a klimatizační technice, ve strojírenství, chemickém průmyslu atd. V místech nasazení různých typů teplotních senzorů převodník výstupní informace zpracovává na proudové nebo napěťové signály. Může být instalován centrálně v rozvodně či místně přímo u zařízení. Převodník teploty detekuje chybu v případě poškození senzoru či zkratu. Vstup je chráněn proti zkratům a napájení proti přepólování. Pracovní teplota je –40 až + 70 °C a konfigurace používá rozhraní USB.
[Tiskové materiály akYtec.]
Jak probíhá ideální čištění dopravních prostředků
Cestující v dopravních prostředcích požadují čisté sedačky, tyče a madla, ale nyní také čisté prostředí na dalších plochách. Pro úklidové práce ve vozech veřejné dopravy je důležité využití správných technologií, čisticích a dezinfekčních přípravků. Práce probíhá v noci a začíná čištěním zvenčí, odstraněním nečistot z míst vyžadujících zásah lidskou rukou jako jsou prostory u kol nebo čelní skla, u tramvají se odstraňuje grafitový prášek z čelního skla vzniklý třením pantografu o trolej. V zimě jsou to sůl či bláto. Poté přejíždí vůz do mycí linky pro finální čištění. Přichází čištění interiéru: stropů, sedadel (i spodních ploch), držadel, tyčí, oken, plastů, stěn vozů atd. Některé plochy se utírají ručně vodou s přípravkem. Podlahy se vytírají či luxují vysavači s filtry proti víření prachu. Pro čištění čalounění v autobusech a tramvajích (zdroj bakterií) se využívá extrakční způsob. Dezinfekce se formou aerosolu nanáší na stropy, bočnice, skla, dveře, sedačky, madla a podlahu. Aplikuje se po vyčištění a setření všech ploch, jinak není účinná. Ošetřit vnitřek pěti vozů metra trvá hodinu. Poté se musí vozy dvě hodiny odvětrávat. K čištění se využívá i suchá pára. Kromě denního čištění probíhá i důkladnější generální čištění.
[Tiskové materiály Kärcher.]
Lithiové akumulátory jako hrozba i výzva
V současnosti jsou nejpoužívanější akumulátory typu Li-ion, které vydrží asi 500 nabíjecích cyklů, poté kapacita klesne. Dosud chybí spolehlivá data o míře jejich recyklace, byť vlastní trh recyklace lithiových akumulátorů podle expertů čeká v dalších letech prudký růst. Podle letošní zprávy firmy Yole Développement by k roku 2025 mělo dosloužit 705 tisíc tun Li-ion akumulátorů, do roku 2040 9 milionů tun. Podle analýzy bylo v roce 2019 zrecyklováno asi 93800 tun Li-ion baterií, do roku 2025 se předpokládá objem 460 tisíc tun. Podle reportu se nyní v zrecyklovaných Li-ion bateriích ukrývají suroviny za asi 315 mil. dolarů, k roku 2025 by to mohla být 1 mld. a v roce 2040 24 mld. dolarů. Pro recyklační firmy jsou akumulátory Li-ion atraktivní segment, avšak s možnými problémy. Největší podíl starých akumulátorů bude pocházet z elektromobilů. Ty kladou na recyklační proces vyšší nároky technologické, finanční a bezpečnostní. Vzhledem k novosti segmentu elektromobility nejsou procesy recyklace vozidlových/průmyslových lithiových akumulátorů rozvinuté. Odborníci upozorňují, že na tuto oblast bude nutné zaměřit pozornost, jinak bude svět zaplaven Li-ion akumulátory, které představují riziko pro životní prostředí.
[Tiskové materiály MEDIA JOURNAL.]
Designový interkom – nová odpovídací jednotka 2n® indoor view
Firma 2N nabízí vnitřní odpovídací jednotku 2N® Indoor View jako protějšek ke dveřním interkomům 2N. Obsahuje barevný 7" dotykový displej s HD obrazem. Leštěný povrch ze 4 mm tvrzeného skla mu dodává odolnost proti poškrábání a nárazu. Mimo přijetí videohovoru, otevření dveří, přehrání zmeškaných videohovorů či zapnutí tichého modu, jednotka v klidu zobrazuje předpověď počasí. Z HD obrazu lze přečíst i jmenovku kurýra. Zvuk v HD kvalitě používá audio kodek G.722 a systém pro potlačení okolních ruchů. K dispozici je stojánek pro instalaci na stůl. Instalace a zapojení jednotky jsou snadné. Využitím strukturované kabeláže je možné jednotku zasunout do systému a během pár sekund zajistit komunikaci i napájení přes PoE. Všechny nové odpovídací jednotky lze nastavit přes webové rozhraní či vzdáleně využitím cloudové služby 2N® Remote Configuration. Administrátorům a správcům objektů tak odpadají starosti s nastavováním routerů a firewallů. Jednotka se dodává v černé nebo bílé barvě. Design vyvinul český designér Kryštof Nosál, který získal řadu ocenění.
[Tiskové materiály 2N.]