časopis z vydavatelství
FCC PUBLIC

Aktuální vydání

Číslo 12/2021 vyšlo
tiskem 1. 12. 2021. V elektronické verzi na webu ihned. 

Téma: Měření, zkoušení, péče o jakost

Trh, obchod, podnikání
Na co si dát pozor při změně dodavatele energie?

Klíč k maximalizaci využitelnosti a výkonu systémů

|

číslo 6/2005

Klíč k maximalizaci využitelnosti a výkonu systémů
Management životního cyklu zvyšuje spolehlivost a využitelnost produktů a systémů

Ing. Karel Jurčíček,
manažer Servisu pohonů, ABB

Pravděpodobnost selhání produktů obsahujících elektronické komponenty se po určité době provozu zvyšuje. Z tohoto důvodu společnost ABB doporučuje preventivní údržbu elektrických systémů po celou dobu jejich životního cyklu, tzn. po dobu jejich technického života.

Společnosti investující do svého technologického vybavení požadují, aby jejich nové zařízení bylo produktivní mnoho let. Pravděpodobnost výskytu poruchy některé komponenty nebo celého zařízení ovšem po několika letech provozu roste (obr. 1). Případný vznik poruchy vyvolává otázku, zda by bylo možné takovým událostem předejít, popř. zdali by se jim nemohlo předcházet alespoň v budoucnosti.

Obr. 1.

Obr. 1. Graf závislosti užitné hodnoty zařízení na čase při různých přístupech k jeho údržbě

U točivých strojů je po určité době provozu bez pravidelného řádného servisu vysoká pravděpodobnost selhání mechanické části. Je známo, že preventivní údržba toto riziko vzniku poruch značně snižuje. Přesto ještě stále převažuje názor, že průmyslové výrobky vybavené elektronickými součástkami nevyžadují žádnou zvláštní údržbu. Z dlouhodobých zkušeností společnosti ABB ovšem vyplývá, že tento názor není správný – naopak se pravděpodobnost poruchy částí s elektronickými komponentami po několika letech provozu zvyšuje, a to z důvodu jejich stárnutí. Porucha některých dílů může následně způsobit poškození i jiných částí zařízení, včetně silových polovodičových prvků. Řízenou prevencí lze četnost a rozsah těchto poruch podstatně omezit. Proto společnost ABB doporučuje vykonávat preventivní údržby po celou dobu technického života zařízení.

Pro zajištění nejefektivnější návratnosti investic svých zákazníků a současně pro hladký přechod k nové generaci produktů vytvořila společnost ABB program preventivních údržeb. Standardizované nabídky servisních služeb, jako např. plánovaná preventivní údržba, jsou navrženy a přizpůsobeny odlišným fázím životního cyklu různých výrobků a systémů tak, aby bylo dosaženo jejich maximální spolehlivosti a výkonu.

Obr. 2.

Obr. 2. Graf prostojů papírenského stroje v jednotlivých letech. Program preventivní údržby byl zaveden v roce 2001

Následující příklad ilustruje, jak firma, v tomto případě provozující papírenský stroj, zavedením programu řízené životnosti od společnosti ABB obnovila jeho vysokou spolehlivost a výkon tohoto zařízení. Provozovatel papírenského stroje měl v minulosti negativní zkušenost s každoročním nárůstem prostojů ve výrobě. Ten byl způsoben zejména poruchami měničů, které byly instalovány na papírenském stroji a navíječce v roce 1991 a od té doby pracovaly v nepřetržitém provozu. Pro dosažení vyšší spolehlivosti měničů doporučila společnost ABB zavést program preventivní údržby. Provozovatel papírenského stroje se rozhodl navržený program aplikovat a tímto měniče modernizovat (obnovit). Společnost ABB dodala pracovníkům údržby papírenského stroje sady nezbytných náhradních dílů pro obnovu měničů. Stroj byl modernizován během plánované odstávky v říjnu 2001, tj. po deseti letech provozu měničů. Sloupcový graf (obr. 2) znázorňuje prostoje papírenského stroje zaviněné poruchami měničů od počátku roku 1999 do poloviny roku 2002. Po obnově měničů v říjnu roku 2001 byly prostoje stroje podstatně nižší než v předchozích třech letech. Každá hodina prostoje v tomto případě stála 10 000 USD, návratnost investice do projektu preventivní údržby je tedy velmi rychlá. Statistika z července 2002 doložila, že polovina prostojů vzniklých po obnově papírenského stroje v říjnu 2001 byla způsobena poruchami měničů, které doposud nebyly modernizovány (obnoveny). Zatím žádný z modernizovaných měničů neselhal. V roce 2003 byl stejný program preventivní údržby využit i na zbývajících měničích.

Servis pohonů ABB pro Českou republiku nabízí a realizuje program Managementu životního cyklu (preventivních údržeb) již několik let a má v této oblasti řadu smluvních partnerů.