Interview s ředitelem Integrované střední školy energetické v Chomutově
elektrotechnické fórum Interview s ředitelem Integrované střední školy energetické v Chomutově Rozhovor s ředitelem Integrované střední školy energetické v Chomutově, Mgr. Janem Marešem, navazuje na základní informaci uveřejněnou v ELEKTRO č. 7/03, str. 18 až 19. Formou konkrétních otázek a odpovědí přináší rámcový pohled na možnosti středního odborného školství, jejichž využití a naplnění však představuje nemalé úsilí, osobní aktivitu a v neposlední řadě i podnikatelského ducha. Je jistě pozitivní skutečností, že příklad školy v Chomutově není v ČR jediný. Známy jsou aktivity podobných škol v Kroměříži, Mostě, v Praze 9 a dalších. Za každou z nich však stojí zájem a činorodost konkrétní osoby, jako je tomu i v tomto uvedeném případě. 1. Pane řediteli, mohl byste stručně představit vaši, tedy Integrovanou střední školu energetickou, Chomutov? 2. Jakou má vaše škola oborovou skladbu? Co nabízíte prioritně veřejnosti? Nástavbově realizujeme za prvé: dvouleté denní nástavbové studium pro absolventy technických učebních oborů Podnikání v technických povoláních, o kterém se domníváme, že vhodně doplňuje předchozí studium o potřebné znalosti v ekonomice, marketingu, managementu a psychologii, a to bez ohledu na to, zda budou absolventi podnikat, a za druhé: tříleté nástavbové studium při zaměstnání v oborech Elektrotechnika a Provozní technika (zaměření stroje a zařízení a požární ochrana). V nabídce školy je celá řada dalších oborů, např. Mechanik elektrotechnických zařízení, Technická administrativa – zaměření elektrotechnika atd., ve kterých se však v současné době žáci na budoucí povolání nepřipravují. Počátkem letošního roku jsme zřizovateli naší školy, Ústeckému kraji, předložili projekt dalšího rozvoje školy, ve kterém mimo další chceme oborovou skladbu upravit tak, aby byla pro veřejnost a sociální partnery tzv. živá. 3. Zmínil jste se, že oborově máte dvě roviny. To asi není vše. Jako tzv. integrovanáškola pravděpodobně realizujete i další aktivity. Jaké, a mohl byste případně říci i konkrétnější číslo o počtech žáků? Tak jako jiné školy, přestože to nemají v názvu, je i ta naše vlastně centrem odborné přípravy. Mimo již zmíněné realizujeme celou řadu nástavbových aktivit, které však již dnes můžeme považovat za běžnou součást života školy. Patří mezi ně rekvalifikační programy, na kterých spolupracujeme s Úřadem práce v Chomutově a SOU stavebním v Chomutově, další profesní vzdělávání odborné způsobilosti v elektrotechnice a další vzdělávání pedagogických pracovníků s akreditací Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR. 4. V předchozích číslech jsme čtenáře informovali o projektu „S certifikátem zaučen v oboru…„, který je realizován v rámci programu PHARE 2000. Je to vaše jediná projektová činnost? Dále jsme zapojeni v iniciativě „EQUAL„, kde jako partneři pracujeme v projektu „KOMPAS„ (nositel RRA a. s., souběh rekvalifikace a studia dvouletých učebních oborů) a „Sladění podmínek rodinného a profesního života„ (nositel projektu ČSŽ). Velký kus poctivé práce jsme odvedli v programu „Leonardo da Vinci„, ve kterém působíme od roku 1997. Filozofií školy není uskutečňovat projekty jen pro své žáky a pracovníky, ale do projektů zapojit i další partnery. Dosud jsme zrealizovali 12 projektů výměn a stáží a pro letošní rok máme připravené další dva projekty. Leonardo da Vinci pro nás znamená i aktivity v pilotním projektu „EURCERT„, ve kterém s partnery z Česka, Německa a Nizozemí řešíme problematiku srovnatelnosti a uznatelnosti výstupu ze vzdělávacích programů zaměřených na výrobu a rozvod elektrické energie. Tento projekt je tříletý a v letošním roce skončí. O jeho výsledky se dnes zajímá již řada dalších uchazečů z ostatních zemí EU. Stranou naší pozornosti nezůstal ani program „Sokrates„, ve kterém jsme zrealizovali reciproční výměnný pobyt žáků elektrotechnických oborů s německým partnerem a ve schvalovacím řízení jsou naše další projekty orientované na rozvoj spolupráce se zahraničními školami a využití tzv. jazykových asistentů při výuce cizích jazyků. Aby výčet byl úplný, je nutné zmínit projekty „MATRA„ (nizozemsko-český projekt sociálního partnerství v odborném školství), projekt „ENERSOL CZ – ENERSOL EU„ (projekt alternativních a obnovitelných zdrojů energií), projekt „IQ plus„ (nizozemsko-český projekt, tzv. nizozemské zkoušky elektrotechnických oborů), projekty v programu Státního fondu životního prostředí „Slunce do škol„, ve kterém jsme mohli vybudovat kvalitní fotovoltaické (výroba elektrické energie ze slunce) a fototermické (ohřev vody ze slunce) demonstrační systémy, které zapadají plně do naší koncepce vnitřní kvality elektrotechnických oborů. Slovo „projekt„ v naší škole vyloženě zdomácnělo. Je to i pochopitelné, protože i naše zřizovatelské a státní orgány a organizace řeší nadstandardní dotace prostřednictví projektů: „Chceš finanční prostředky na další rozvoj? Najdi si dotační titul, zpracuj a podej odpovídající projekt„. Myslím, že cesta našich zkušeností se zahraničními projekty se i nadále zúročí. Síť našich partnerů čítá dnes takové země jako Dánsko, Finsko, Norsko, Nizozemí, Švédsko a Litva. Logicky nejvíce partnerů máme v organizacích ze Spolkové republiky Německo. V mnoha případech jsou partnerské vztahy podpořeny smlouvami o spolupráci. Za výrazný úspěch z poslední doby považuji udělení „Pečetě kvality„ za projekty Leonardo da Vinci. Pečetí kvality ocenil Národní vzdělávací fond, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy a Ministerstvo práce a sociálních věcí 10 nejlepších projektů stáží a mobilit České republiky v rámci výzvy roku 2000. Přestože byla Pečeť kvality udělena konkrétnímu projektu, osobně ji považuji za celkové ocenění dobré práce všech pracovníků školy a dobré práce všech zahraničních i českých partnerů. 5. Zmínil jste se o sociálním partnerství. Co tento pojem pro vaši školu znamená? 6. Možná nepříjemná otázka, která asi nepřináleží Vám. Přesto, jak vidíte vaši budoucnost po vstupu České republiky do EU, tedy co vaše škola a EU? A co naše škola? Předně chci poděkovat všem kolegům za společnou práci. O některých představách jste si z mého povídání mohli udělat obrázek. Vizi máme a snažíme se ji naplňovat. Nežijeme v oblacích, ale pevně na zemi, jsme si vědomi, že i naše škola musí procházet „optimalizací“. Jde však o optimalizaci vnitřní, kterou považujeme za trvalý proces zlepšování našich služeb. Ano, služeb, neboť ať chceme nebo ne, škola je službou veřejnosti (tedy řízenou) a na základě její nabídky a kvality se veřejnost pro její služby rozhoduje. A to platí pro všechny její součásti. Chceme-li, aby nám žáci a zaměstnanci naplnili např. školní jídelnu, musíme kvalitně a dobře vařit atd. Naše škola zde působí již více než padesát let. Jsem přesvědčen, že její pokračování bude minimálně tak úspěšné jako doposud. Ideální pro poznání naší školy, je její návštěva. Dveře školy jsou otevřeny každému, kdo má zájem s námi komunikovat, takže se těším s případnými zájemci na shledanou. Děkuji za rozhovor Integrovaná střední škola energetická Rozhovor s ředitelem školy za redakci ELEKTRO vedl Ing. Jiří Kohutka |