časopis z vydavatelství
FCC PUBLIC

Aktuální vydání

Číslo 12/2021 vyšlo
tiskem 1. 12. 2021. V elektronické verzi na webu ihned. 

Téma: Měření, zkoušení, péče o jakost

Trh, obchod, podnikání
Na co si dát pozor při změně dodavatele energie?

GEROtop slaví dvacet let své existence novým logem

GEROtop, s r. o | www.gerotop.cz

Severočeská společnost GEROtop, s r. o. byla založena roku 2001 jako poskytovatel profesionálních služeb v oblasti potrubních systémů a tepelných čerpadel. Za dobu své existence portfolio i oblast své působnosti rozšiřovala a nyní slaví již 20 let od svého založení. Při této příležitosti požádala redakce časopisu ELEKTRO jejího jednatele Marka Svačinku o rozhovor.

Pane řediteli, mohl byste ve stručnosti představit historii firmy a hlavní milníky její existence?

Historie firmy sahá až do roku 2001, kdy jsem už od počátku spolupracoval se švýcarským výrobcem Haka Styrodur, což je přední producent mostů v podobě potrubí. Již od roku 2001 začala v mé hlavě vznikat myšlenka stát se dodavatelem materiálu pro geotermii, to znamená pro primární okruhy tepelných čerpadel v České a Slovenské republice. Na začátku pracovali ve firmě dva lidé, nárůst zaměstnanců byl velmi pozvolný. Je nutné podotknout, že před těmi dvaceti lety byla známost tepelných čerpadel na trhu velmi nízká a spoustu těchto věcí, které jsme my jako komponenty dodávali, si lidé často vyráběli sami.

Někdy v roce 2014 začal být cítit na trhu nárůst vzduchových tepelných čerpadel, a tudíž jakési ohrožení naší další existence nebo expanze v primárních okruzích pro tepelná čerpadla, takže jsme firmu rozvinuli o další pilíře. Dnes jsou to naprosto samostatná silná oddělení.

O jaké pilíře se jedná? Jste na nějaký výrobek obzvlášť pyšný?

Prvním pilířem je systém LoWaTec, což je průmyslové podlahové vytápění pro komerční prostory, haly, prodejny nebo například autosalony. Provedli jsme několik velmi zajímavých instalací. Jsme častými realizátory nových obchodů LIDL nebo Kaufland.

Dalším z pilířů jsou prostupy stavebními konstrukcemi pro potrubí a kabely. Takže všude tam, kde je potřeba do objektu nebo třeba i trafostanice nebo čističky zavést kabel nebo potrubí a zajistit vodotěsný nebo plynotěsný prostup, tam přesně najde náš sortiment své využití.

Aby se nám kruh uzavřel, tak jsme do našeho portfolia zařadili nářadí. Jde o nářadí pro instalatéry a topenáře nebo o svářecí techniku. Je příhodné, abychom mohli našim partnerům nabídnout vše co má co dočinění s potrubím, když už tyto materiály dodáváme.

Vždy jsem považoval za důležité být hlavně odborníkem a věřím, že nás tak vnímají i naši zákazníci. Ve firmě pracují kvalifikovaní lidé z oboru. Dnes máme v GEROtopu z 20 lidí 9 projektantů, což samo o sobě o něčem hovoří. Dnešní úroveň projekční podpory a nabízených služeb je něco, co jsme vybudovali od nuly a jsme na ni patřičně hrdí. To, co bylo zpočátku dotované je dnes na špičkové úrovni, našich služeb využívají přední projekční architektonické kanceláře a za námi stojí připravené stavby od rodinných domů po velké výkony představující 1 MW.

Jak se stalo, že máte blízko k oboru geotermie?

Už moje předešlé zaměstnání bylo od roku 1997 pod tímto švýcarským výrobcem. Z tohoto pohledu sahá ta historie ještě o čtyři roky dále a to bylo dáno tím, že jsem byl zaměstnanec a poté výhradní zástupce.

Co pro Vás znamená 20 let existence?

Jak budou probíhat oslavy s ohledem na globální situaci? Já osobně jsem samozřejmě rád, že jsme takovou dobu aktivně vydrželi, ale v podstatě to beru jako každý jiný rok. Firma je mladá a já si nemyslím, že jsme v pozici, kdy si můžeme říct, že jsme všeho už dosáhli, všechno vybudovali a všechno už víme a známe. Naopak se stále učíme a posouváme se vpřed. Určitě je to pěkné číslo a jeden z milníků, ale jedeme dál. Doba je velmi dynamická. Na příští dekádu do roku 2030 se chystají velké dotační výzvy na podporu výroby elektrické energie z obnovitelných zdrojů a na úspory energií v budovách od rodinných domů až po veřejné nebo komerční. Máme připravený a zarezervovaný termín pro skromnou oslavu, kde bychom si rádi s našimi zákazníky připomněli ten dvacetiletý průběh a uvidíme, jak to bude v této době možné organizačně zrealizovat. Jako hlavní dárek jsme si k výročí nadělili nové logo.

Když je řeč o aktuální situaci, jak zvládá GEROtop současnou krizi?

Když v březnu minulého roku tato situace nastala, už tenkrát jsme si řekli, že ze zkušenosti víme, že to stavebnictví napadá za rok až za rok a půl. Dnes je za námi rok a tak jak jsme čekali, už i ve stavebnictví se krize začíná projevovat. Až do nedávna jsme žádný problém nezaznamenali. Připravené zakázky byly realizovány, nálada ve stavebním trhu i u nás byla nedotčená. Aktuální situace po roce je taková, že je cítit absence v kapacitách stavebních firem, očekává se pokles investic ve veřejných zakázkách, protože je asi oprávněná obava, že města a obce budou mít kvůli pandemii méně peněz.

Druhá věc jsou vstupní ceny stavebních materiálů, které za poslední týdny prudce rostou. Spolu s dodavateli hovoříme o tom, že zřejmě ještě zdaleka nedosáhly zenitu.

Pozitivní je ale to, že jsme zažili a poučili se z krize v letech 2008 až 2010 a doufáme, že toto je pouze dočasná situace. Jsem optimistický člověk a současnou situaci nazývám zpomalením růstu, který byl za poslední roky velmi dynamický.

Jak hodnotíte postavení Vaší společnosti v konkurenčním prostředí trhu v České republice?

Vzhledem k dosti specifickému oboru, ve kterém podnikáme, není té konkurence příliš. Není to tak, že by konkurence neexistovala, ale soustředíme se sami na sebe. V konkurenčním prostředí se snažíme vynikat a pracovat na tom, abychom uspěli díky systémové dodávce, projekční podpoře a stabilitě našeho týmu.

Dlouhodobě máme silný marketing. Ať už jsou to účasti na odborných výstavách, pravidelná publikace odborných článků, pořádání seminářů pro odbornou veřejnost nebo v této době velmi populární webináře, to vše pomáhá budovat značku a udržovat důvěru zákazníků. Provozujeme sedm webů a tři e-shopy. V online prostředí ale i osobně jsme historicky velmi aktivní. Chceme, aby šel osobní a odborný přístup ruku v ruce. Na jednu stranu být odborníkem, ale také přinášet lidem informace z oboru snadno uchopitelnou cestou. Někdo si může říct, že je to poradenství zdarma, ale když má člověk ten obor rád a dělá svoji práci srdcem, tak je pak pro nás přirozené se o ty informace dělit. Je důležité a je i v našem zájmu, aby lidé z řad investorů i odborné veřejnosti výhody a úskalí oboru geotermie dobře znali.

Zvládá české školství dodávat pro váš obor kvalifikovanou pracovní sílu?

My dlouhé roky spolupracujeme s pracovními agenturami a většina lidí ve firmě byla přijata nebo doporučena právě pracovní agenturou. Jsem spokojený hlavně v té projekční části, že k nám přišlo mnoho mladých, šikovných lidí, takže pro mě je to signálem, že na vyšších odborných školách produkují kvalifikované absolventy, kteří ke svému oboru opravdu přilnou.

Jaký je Váš názor na budoucnost Vašeho oboru a jaké priority nastavujete Vaší firmě?

Věříte v dalších 20 let úspěšného podnikání? Jsem toho názoru, že zemní tepelná čerpadla mají na trhu své místo a jejich podíl poroste. V posledním roce se zvyšuje o zemní tepelná čerpadla, potažmo o geotermii obecně, zájem jak ze strany malých i větších investorů, ale i našich partnerských firem. Určitě ve svoji práci a její budoucnost věříme. Je nutné podotknout, že u větších budov je ten růst v geotermii dlouhodobě vysoký. Velké objekty často potřebují vychladit a geotermie nabízí nejenom topení a možnosti ohřevu teplé vody, ale samozřejmě i velmi levné, ekologické chlazení v případě použití hlubinných vrtů (až do 200 m). To je budoucnost a navíc se zmiňovanými chystanými podporami se těšíme v příštích letech na spoustu zajímavých projektů a realizací, a že i nadále budeme lidem poskytovat dobré služby a funkční systémy.

Rozhovor vedl Jan Urban, FCC Public