časopis z vydavatelství
FCC PUBLIC

Aktuální vydání

Číslo 12/2021 vyšlo
tiskem 1. 12. 2021. V elektronické verzi na webu ihned. 

Téma: Měření, zkoušení, péče o jakost

Trh, obchod, podnikání
Na co si dát pozor při změně dodavatele energie?

Firma OEZ navazuje na elektrotechnickou tradici orlického regionu

|

číslo 6/2002

Trh, obchod, podnikání

Firma OEZ navazuje na elektrotechnickou tradici orlického regionu

Elektrotechnický veletrh AMPER 2002 byl kromě jiného příležitostí si přímo na „firemní“ půdě popovídat i s některými představiteli významných firem. O jejich pohledu na elektrotechniku a trh, o jejich firemních perspektivách, ale třeba i o osobních názorech na širší společenské otázky.

Obr. 1.

Již před několika lety nás zaujal neobyčejný rozmach firmy OEZ s. r. o., největšího českého výrobce jističů, pojistek, který kromě uvedených produktů nabízí i široký sortiment dalšího elektroinstalačního materiálu. OEZ přitom navazuje na ryze českou tradici letohradského regionu.

Rozhovor s obchodním ředitelem OEZ Ing. Jaroslavem Tomanem mi potvrdil, že v případě této firmy je nutné její obchodní politiku měřit metrem, který má na své stupnici nejen zájmy a potřeby značky, ale i potřeby města a také celého regionu, v němž firma sídlí.

Redakce: Na veletrhu AMPER 2002 se prezentujete inovovaným výrobním programem. Jakou roli hraje inovace v obchodní politice vaší firmy?

Ing. Jaroslav Toman: Zásadní! Byla to dokonce jedna z podmínek přetrvání a rozvoje OEZ. Od roku 1994, kdy byla tehdejší firma OEZ Letohrad privatizována, jsme sice zachovali výrobní program, ale jeho výrobní technologii bylo zapotřebí jednak zcela zmodernizovat, jednak jej důmyslně rozšířit o vlastní elektroinstalační přístroje pro domovní a průmyslové rozvody a o nové pojistkové přístroje. Takže „inovace“ se stala naším hlavním trumfem.

Obr. 2.

Za poslední čtyři roky jsme zcela inovovali celý náš sortiment, tedy skutečně všechny doposud vyráběné přístroje. Ještě v loňském roce jsme z celého sortimentu nabízeli 80 % inovovaných přístrojů, dnes je to plných 100 %, a samozřejmě jsme sortiment dovedli k vyšší kvalitě a ještě rozšířili. Například řada jističů Modeion byla po důkladné přípravě představena v loňském roce a již na MSV 2001 v Brně i na specializovaném trenčínském veletrhu ELOSYS získala nejvyšší zlatá ocenění. Nyní dokazuje, že je i dobrým obchodním zbožím.

R.: … a konkrétně zde, na veletrhu AMPER máte nějaké překvapení?

J. T.: Vedle dominantní skupiny již zmiňovaných jističů Modeion z úplně „čerstvých“ inovací zde na veletrhu AMPER představujeme zejména pojistku PN000 125 a 160 A gG, která umožní plné využití odpínače FH000 do 160 A. Ten získal zlatou medaili na loňském Amperu. Vidíte, že jedna inovace podmiňuje druhou…; například pro projektanty nabízíme inovovanou verzi námi vyvinutého programu SICHR 3.00. Je toho skutečně hodně, ale to také proto, že jen do vývoje dáváme 60 až 70 milionů korun ročně!

R.: Ano, však o produktech OEZ, včetně řady Modeion i nového typu pojistek, v ELEKTRO pravidelně informujeme. Z redakčního hlediska hodnotíme naši spolupráci opravdu jako výbornou. A to jsme mnohá zajímavá témata ještě nestihli, například ekonomickou řadu jističů LSE pro bytové rozvody, taktovací relé TCR, proudové chrániče OFI a další elektroinstalační materiál.
Dnes by mě ale zajímaly skutečnosti poněkud mimo vyloženě technický rámec firmy – jaká byla například cesta ke konsolidaci firmy, jaká je vaše pozice v regionu a třeba i sociální politika. Technická kvalita a obchodní úspěch jsou přeci výslednicemi i těchto faktorů.

Obr. 3.

J. T.: Je to tak. My opravdu stavíme na elektrotechnické tradici letohradského regionu a zároveň chápeme svoji širší funkci v něm. Především jsme se v polovině 90. let, v době restrukturalizace firmy, snažili, aby nám neodešli všichni odborníci. Kořeny firmy OEZ sahají do roku 1941, kdy olomoucká firma Wagner založila v Kynšperku, dnešním Letohradě, výrobu pojistek a vypínačů. Odborníci zůstali, podíleli se na nelehkém období restrukturalizace a získávání zkušeností s trhem a dnes máme 1 200 zaměstnanců, svůj vývoj a konstrukci, zkušebny, výrobu a prodej. Máme certifikáty jakosti ISO 9001-2000, certifikát ochrany životního prostředí ISO 1401, bezpečnosti práce BS 8800 a z roku 1999 čtvrtou pozici v žebříčku Czech TOP 100. Kromě centrály OEZ v Letohradě byla založena OEZ Slovakia, s. r. o., a OEZ International, a. s. Praha…

R.: … to už se dostáváme k „evropské“ otázce, kterou bych chtěl také položit. Ale ještě prosím k tomu regionu…

J. T.: No vidíte, já už bych zase obchodoval. Tedy nejlepší bude příklad regionální politiky OEZ: Město Letohrad má asi 6 000 obyvatel, a víte, kolik dětí je angažováno v místních sportovních oddílech? Kolem 500! To je velmi vysoký poměr, a myslím, že těžko by nás v tomto napodobovala třeba i jiná, větší města. A právě na provozu sportovních oddílů biatlonu, kopané a některých dalších sportů na oblastní, celostátní i mezinárodní úrovni se OEZ významně podílí. Každoročně je částka jdoucí do sportu vyšší než pět milionů, celkově na sponzorování a posílení značky potom až 30 milionů.

R: Logo OEZ se přeci objevuje i na čelence naší nejlepší lyžařky Kateřiny Neumannové.

Obr. 4.

J. T.: … a u juniorského mistra světa v biatlonu Michala Šlesingra, také u reprezentačního týmu biatlonistů České republiky a družstva běžkyň, u fotbalových týmů – AC Sparta, FK Teplice, FK Pardubice a samozřejmě i u našeho místního klubu FK OEZ. Reklamu a sponzorování chápeme jako prospěšnou součást naší obchodní politiky. Kromě těchto „viditelných“ aktivit však také v letohradském regionu podporujeme školství, oblast zdravotnictví a některé sociální programy. Cíle OEZ vycházejí ze strategie dlouhodobého rozvoje společnosti.

R.: „Nakousli“ jsme již i evropskou otázku. Jak se OEZ například připravuje na vstup do EU a jak se vyrovnává s globalizačními tendencemi v elektrotechnice?

J. T.: Budoucnost OEZ, ostatně jako i celého českého průmyslu, nemůže ležet mimo integrovanou Evropu. Globalizace je prostě objektivní proces a jejími hlavními silami jsou technický pokrok a integrace. Nikoliv protestovat proti tomu, ale poznat její výhody a umět je pozitivně využít k vlastnímu rozvoji, to by měla být cesta každého jednotlivce i firmy k řešení budoucnosti.
Proto dobrá příprava na vstup do EU patří mezi základní cíle OEZ. O dceřiných společnostech jsem se již zmínil. Konkrétními aktivitami jsou naše účasti na veletrzích v anglickém Birminghamu, ale i v Dubaji, na Ukrajině, v Moskvě. OEZ má za sebou šedesátiletý vývoj, staví na své tradici, ale hlavní důraz klademe na konsolidaci firmy, prestiž značky v tuzemsku i v zahraničí a podnikatelskou výkonnost. V tomto směru, myslím, výsledky máme.

Rozhovor s Ing. Jaroslavem Tomanem vedl Jiří Kohutka

OEZ s. r. o.
Šedivská 339
561 51 Letohrad
tel.: 0446/67 21 11
fax: 0446/62 11 32
oez@oez.cz
http://www.oez.cz