Elektrotechnika a učňovské školství
Výměna zkušeností Elektrotechnika a učňovské školství Ing. Bohumír Heinz, ředitel COPTH, Praha 9 Úvod Připravované zapojení České republiky do EU s sebou přináší množství požadavků na změny legislativy v oblasti správy státu, právního systému, ekonomických pravidel, rozvoje národního hospodářství a samozřejmě také terciální sféry. Sem patří mimo jiné i oblast školství, ve kterém je nezbytné reformovat cíle i obsah vzdělávání se zřetelem na podporu klíčových dovedností, výuky cizích jazyků i posílení informační a občanské gramotnosti. V odborném školství je toto umocněno výraznými změnami charakteru obsahu práce, požadavků na pracovní sílu a její přípravu i kvalifikaci. Nově se vytvářející trh práce na globální úrovni stále více vyžaduje flexibilně připravené absolventy, kteří budou schopni pracovat v týmu, řešit problémy a pružně reagovat na změny ve výrobě i v používaných technologiích, materiálech, pracovních postupech apod. Pro získávání těchto předpokladů jsou neocenitelné zkušenosti zahraničních partnerů, a to jak z výrobní sféry, tak i ze vzdělávacích institucí. Proto i naše škola – COPTH – při modernizaci obsahu vzdělávání i forem ověřování znalostí a dovedností našich absolventů využívá možnosti mezinárodní spolupráce, které jsou k dispozici v poměrně široké nabídce. Centrum odborné přípravy technickohospodářské (dále jen COPTH) se již v roce 1989 zapojilo do spolupráce se zahraničními partnery. Některé partnery jsme si vybrali sami, na základě vzájemné důvěry a dohody, u některých jsme museli absolvovat výběrové řízení. Touto spoluprací sledovalo vedení COPTH několik základních cílů:
Naše zkušenosti se zahraničními partnery lze rozdělit do tří oblastí: I. Projekty s nizozemskou asociací elektrotechniků VEV a další spolupráce s partnery v zahraničí prostřednictvím programu EU Leonardo da Vinci. Nizozemská asociace pro školení elektrotechniků VEV z Nijkerku je naším nejvýznamnějším partnerem. VEV je vládou ustavená národní školicí instituce pro zajištění školení žáků nižšího i vyššího odborného vzdělávání, ale poskytuje také mnoho kursů pro podnikatele v elektrotechnice v délce jednoho roku až tří let. Tyto kursy jsou jednak základní (pro zaměstnance z jakékoliv firmy), jednak specifické (přesně vyhovují potřebám určité firmy nebo pracovní situaci). Každý rok VEV vyškolí asi 10 000 účastníků a ve své vzdělávací nabídce se přizpůsobuje potřebám trhu. Pro školení žáků i podnikatelů vydává vlastní školicí programy, studijní materiály, knihy, modely pracovních procesů a nový moderní výukový materiál, využívající kombinaci několika různých prostředků. Také v Nizozemsku silně vzrůstá potřeba používat pružnější školicí programy, zejména v průmyslu a obchodu. VEV tyto programy vyvíjí na základě rozsáhlých analýz, uskutečňovaných v příslušných odvětvích průmyslu a obchodu. Školicí programy se skládají z řady menších bloků (modulů), které lze studovat buď individuálně, nebo v mnoha různých kombinacích. Školicí programy se trvale průběžně revidují a upravují do modulů. Představitelé VEV často zdůrazňují vliv technických i netechnických vývojových tendencí na činnosti v rámci jednotlivých pracovních míst nebo oblastí práce. Proto VEV věnuje velkou pozornost průzkumu vývojových tendencí v elektrotechnickém průmyslu, provádí výzkum trhu a průzkumy budoucích perspektiv. Prostřednictvím analýzy pracovních míst získává podrobné informace pro vývoj nových modulárních kursů a školicích programů. Projekt Obnova elektrotechnického učňovského školství VEV má více než 400 členů, členská rada se skládá z 21 členů a správní výbor je sedmičlenný. Členskou radu i správní výbor tvoří zástupci organizací pro zaměstnance, zaměstnavatele i nezávislí odborníci. VEV má také specifický orgán, který disponuje školicími poradci – oblastními konzultanty. Jejich primární funkcí je dohlížet na mistry v odborných školách a na školicí firmy a tím zároveň dohlížet na žáky a proces výuky. Nizozemské úřady již od roku 1991 podporovaly Českou republiku v jejím vývoji ke svobodnému tržnímu hospodářství tím, že poskytovaly a poskytují své znalosti a finanční prostředky na různé projekty do oblasti školství prostřednictví fondu PSO, fondu na podporu zemí střední a východní Evropy a z dalších zdrojů. Prvním významným projektem, který v krátké době přinesl konkrétní výsledky, byl projekt Obnova elektrotechnického učňovského školství v ČR a SR, který byl realizován v období od 1. 2. 1992 do 31. 12. 1995. Jednalo se o obsáhlý inovační projekt sekundárního vzdělávání s vazbou na podnikatelskou sféru v sektoru elektrotechniky, který v sobě zahrnoval tyto aktivity:
Velké zkušenosti a znalosti elektrotechnického školství a zkoušek ze strany VEV se kladně projevily ve způsobech práce při řešení projektu:
Konkrétní přínosy pro školu
Celkově lze projekt Obnova elektrotechnického učňovského školství v ČR a SR hodnotit velmi kladně. V jeho rámci bylo vzděláno asi 300 pedagogů, přibližně 1 000 žáků středních odborných škol a středních odborných učilišť a bylo vykonáno necelých 700 zkoušek. Projekt vytvořil také předpoklady pro další navazující projekty, jejichž gestorem byl opět nizozemský VEV. Projekt IQ Projekt IQ vycházel z toho, co bylo vybudováno v letech 1992 až 1995, toto postupně rozšiřoval a pozvedal na vyšší kvantitativní i kvalitativní úroveň. Byla dále propracována organizační struktura řízení projektu (viz příloha č. 1) a významně rozšířen počet vzdělávacích programů na úrovni SEDOC 2 až 4 (viz příloha č. 2). S tím byly spojeny i problémy, zejména kompatibilita českých a nizozemských vzdělávacích programů, především na úrovni SEDOC 4. Proto také první experimentální zkoušky na úrovni „technik“ se konaly až v závěrečném roce projektu IQ, tedy v roce 2000, po absolvování mnoha jednání v tehdejším Výzkumném ústavu odborného školství, který v projektu plnil roli gestora pro kurikulární oblast. Rozšířil se i počet škol zapojených do projektu až na 40 a také začala pracovat nová zkušební centra – v Pardubicích (pro spotřební a průmyslovou elektroniku) a v Přerově (pro sítě nízkého a vysokého napětí). Trvale se zlepšovalo materiální i personální vybavení všech zkušebních center i satelitních škol, byly vytvářeny nové vzdělávací programy, učební materiály a zkoušky. Byl přeložen velký počet knih z holandštiny do češtiny a v Inovačním centru Kroměříž – v tzv. DTP centru – vzniklo celkem 65 titulů učebnic. Tyto učebnice sloužily pro výuku v satelitních školách, ale mohli si je zakoupit i žáci škol nezapojených v projektu. Nelze také zapomenout na rozsáhlé a „na míru šité“ vzdělávání ředitelů, manažerů, učitelů a mistrů odborného výcviku a na zvláštní pozornost, která byla ze strany nizozemského partnera věnována řízení jakosti (ISO 9000) a alternativním zdrojům energie. Díky zapojení do projektu získaly zúčastněné školy i množství kontaktů v zahraničí. Konkrétně žáci COPTH se zúčastnili již čtyř třítýdenních odborných stáží v SRN v rámci projektu EU Leonardo da Vinci a vedení školy mělo možnost nabýt zkušenosti v hospodářských komorách Rakouska a Německa s jejich účastí při ověřování způsobilosti absolventů škol pro trh práce a podnikání. Jak bylo konstatováno v závěrečné zprávě projektu IQ, jeho realizace umožnila nastartovat proces zkvalitnění učebních dokumentů, metod a didaktických prostředků pro výuku v příslušných oborech. Získané zkušenosti byly využity při tvorbě profesních standardů a charakteristik příslušných kmenových oborů vzdělávání a následně i při tvorbě rámcových vzdělávacích programů. Zkušenosti byly také využity při hledání cest ke standardizaci závěrečných zkoušek v České republice a významně přispěly i ke koncipování podmínek pro realizaci mistrovské zkoušky v rámci projektu Akademie řemesel a služeb Hospodářské komory ČR a Elektrotechnického svazu českého. Od roku 2001 pokračuje spolupráce VEV se školami, které byly zapojeny do projektu IQ na velmi volné bázi – s tichým souhlasem ministerstva školství ČR a bez finanční podpory jejich zřizovatelů. Projekt má pracovní název IQ+ a rok od roku rostoucí počet kandidátů přihlášených ke zkouškám i nově se hlásících škol do této formy vzdělávání jsou dokladem toho, jak pevné jsou základy spolupráce i jak velký zájem o ni je u odborné i laické veřejnosti. V příštím čísle uvedeme informace o pokračování a rozvoji projektů s dalšími nizozemskými partnery. Škola opět začíná… Čtyřleté studijní obory s maturitou
Tříleté učební obory zakončené závěrečnou zkouškou
Nástavbové dvouleté denní studium s maturitou pro absolventy tříletých učebních oborů
Škola pravidelně a na profesionální úrovni organizuje Dny otevřených dveří, nejbližší jsou připraveny v termínech:
Další informace lze získat na č. tel.: 266 039 343, 266 039 359, na webových stránkách: www.copth.cz nebo prostřednictvím elektronické pošty na adrese: simonova@copth.cz |