Elektromobily pro Prahu
O tom, že elektromobilita není žádná vědecká fikce z daleké budoucnosti, ale reálná současnost, se mohli přesvědčit na vlastní oči i obyvatelé v centru Prahy. Ve čtvrtek 17. března 2011 slavnostně převzal před pražským magistrátem primátor hlavního města Prahy Bohuslav Svoboda symbolicky klíčky od prvního ekologicky čistého elektromobilu Smart ed (electric drive) z rukou zástupkyně energetické společnosti E. ON.
Tato akce je součástí unikátního projektu společnosti E. ON, který spočívá v bezplatném zapůjčení několika elektromobilů Smart ed Magistrátu hl. m. Prahy a pražským městským částem k jejich jednoročnímu testování a vyzkoušení v reálném městském provozu. Praha je připravena výrazně podpořit projekty chytré mobility, která zvyšuje kvalitu života ve městě.
Za pozornosti přítomných novinářů a přihlížejících Pražanů poté usedli primátor Bohuslav Svoboda společně se svým prvním náměstkem Karlem Březinou do právě předaného elektromobilu Smart ed a symbolicky objeli Mariánské náměstí.
Redakce Elektra se otázala pana primátora, jak se mu s prvním Smartem určeným pro Prahu jelo a zda by s ním po Praze také sám jezdil:
„Jelo se mi s ním výborně. Víte, už jsem ho jednou řídil, když přišly ty první elektromobily. Ale jedna věc člověka vždy trochu překvapí, a to že není slyšet při rozjíždění žádný zvuk, jako je tomu např. u vozu se spalovacím motorem. Vůz je při akceleraci velmi tichý, ale přitom silný. A jestli bych s ním jezdil? Ano, proč ne.“
Elektromobily Smart ed postupně dováží do České republiky energetická společnost E. ON ve spolupráci s výrobcem automobilů Mercedes-Benz. Začátkem února 2011 již předala k bezplatnému ročnímu testování jeden tento elektromobil Zdravotnické záchranné službě hl. m. Prahy a následně druhý také pražské ZOO.
Elektromobily Smart ed jsou do přeplněných městských ulic vhodným ekologickým řešením. Dosahují maximální rychlosti 100 km·h–1a mají dojezd na jedno nabití asi 140 km. Lze je nabíjet z běžné rozvodné sítě a plné nabití trvá sedm až osm hodin. E. ON plánuje rozšíření sítě dobíjecích stanic pro elektromobily na více místech České republiky (první veřejná dobíjecí stanice pro elektromobily již stojí v centru Brna v nákupním centru Galerie Vaňkovka).
První dovezené elektromobily Smart ed nejsou prozatím určeny pro širokou veřejnost. Podle slov zástupců E. ON by měly být elektromobily Smart ed uvolněny pro komerční využití nejdříve v příštím roce, tj. v roce 2012.
Pokud jde tedy o elektromobily, mají se Pražané na co těšit. Odborníci mohou právem namítnout, že pro širší využití elektromobilů chybí především infrastruktura. Ano, mají pravdu, jde o první vlašťovky, ale někdy se začít musí. Hromadnému využívání elektromobilů brání v současné době hlavně mocné ropné lobby, velké pořizovací náklady elektromobilů vyráběných zatím kusově i téměř neexistující infrastruktura. Je tedy ještě mnoho problémů, které bude třeba vyřešit. Ale elektromobilita je realita i ekologická cesta pro řešení mobility pro nejbližší budoucnost a, jak praví klasik, i cesta dlouhá tisíc mil začíná prvním krokem.
(Kl)
Obr. 1. Primátor hl. m. Prahy Bohuslav Svoboda přebírá klíčky od prvního elektromobilu Smart ed, který budou radnice testovat v běžném každodenním provozu
Obr. 2. První elektromobily Smart ed pro Prahu