Elektrikář a právo Výběr předpisů aneb jak minimalizovat problémy při srážce s právním řádem České republiky v elektrotechnické praxi JUDr. Zbyněk Urban, Praha – poradenská činnost Úvod Úvodem do této problematiky několik slov k tomu, jak jsou elektrická zařízení řazena v systému předpisů a legislativy. Pozornost je třeba věnovat především změnám a úpravám v období zhruba posledních deseti let. Za významné je možné označit i období vstupu ČR do EU, kdy byl zahájen proces sbližování naší legislativy s právem Evropských společenství. Při řešení problematiky je třeba vycházet ze zařazení elektrických zařízení z hlediska možných provozních rizik. Zde přichází v úvahu členění, které je obsahem zákona č. 338/2005 Sb., úplné znění zákona č. 174/1968 Sb., o státním odborném dozoru nad bezpečností práce, jak vyplývá z pozdějších změn. Podle zákona podávají organizace státního odborného dozoru nad bezpečností vyhrazených technických zařízení odborná a závazná stanoviska o tom, zda jsou při projektování, konstrukci, výrobě, montáži, provozu, obsluze, opravách, údržbě a revizi vyhrazených technických zařízení splněny požadavky bezpečnosti technických zařízení. Citace zákona uvedená v § 6 b): Vyhrazenými technickými zařízeními jsou zařízení se zvýšenou mírou ohrožení zdraví a bezpečnosti osob, majetku, která podléhají dozoru podle tohoto zákona. Jsou to technická zařízení tlaková, zdvihací, elektrická a plynová. Podle stupně nebezpečnosti se vyhrazená technická zařízení zařazují do tříd, popř. do skupin, a stanovuje se způsob prověřování odborné způsobilosti organizací, podnikajících fyzických osob a fyzických osob k činnostem na těchto zařízeních. Na problematiku elektrických zařízení navazuje vyhláška č. 20/1979 Sb., kterou se určují vyhrazená elektrická zařízení a stanovují některé podmínky k zajištění jejich bezpečnosti ve znění pozdějších předpisů. Protože z uvedených důvodů jsou elektrická zařízení zařazena mezi vyhrazená, tedy se zvýšenou mírou ohrožení chráněných zájmů, je třeba při činnostech s nimi postupovat podle platné legislativy. Z toho plyne, že profese v elektrotechnice musí pro udržení potřebné úrovně odbornosti a kvality vykonávaných činností sledovat změny norem, vyhlášek, technických předpisů a zákonů. S politováním je nutné konstatovat, že změn není právě málo a naděje na pokles jejich počtu vzhledem ke sjednocování postupů v Evropě je minimální. Jednou z komplikací u technických norem jsou pořizovací náklady, a tím jejich dostupnost pro praxi. Postupovat mimo pravidla stanovená v normách obvykle nelze a následkem jejich nerespektování vznikají nejrůznější problémy a spory. Prokazování, kdo má pravdu ve sporných případech, je složitá, a především časově náročná věc. Pro profesi elektrotechniků je přitom čas nepřítelem, a to často nepřítelem číslo jedna. Práce, obsluha, údržba, revize, projektování a další činnosti s elektrickým zařízením vystavují pracovníky v některých případech zvýšenému ohrožení života nebo zdraví. Při jejich výkonu je nezbytná odborná způsobilost, stanovené vzdělání a délka odborné praxe. Technická zařízení, včetně elektrických, představují zvýšenou míru ohrožení života nebo zdraví zaměstnanců, a proto by měly být dodržovány podmínky pro získání odborné způsobilosti, a to včetně znalosti norem a legislativy, které jsou nezbytné pro vykonávání jejich: - obsluhy,
- montáže a oprav,
- kontroly (revize),
- projektování.
Požadavky upravuje dosud platná vyhláška č. 50/1978 Sb., o odborné způsobilosti v elektrotechnice. Přes všechny výhrady, které je možné k vyhlášce mít, včetně potřeby její novelizace, jde o platný předpis. Není možné, a ani rozumné, při rostoucí složitosti zařízení a náročnosti na práci s ním ponechat kvalifikaci na libovůli pracovníků. Legislativa Legislativa ČR je zaplavena množstvím různých zákonů, vyhlášek a nařízení, které se i přes jejich obrovské množství navíc neustále mění, a to někdy podle tvořivosti našich zákonodárců. Tuto legislativní smršť nestačí průběžně sledovat ani renomovaní pracovníci, natož obyčejný elektrikář. Tento příspěvek chce přiblížit elektrikáři – zaměstnanci i živnostníkovi, elektromontérovi i reviznímu technikovi, čeho se vyvarovat. Práce od zakázky, přes projekt, technické podklady, použití materiálu, samotnou montáž, následné předání díla a vykonání revize až po užívání hotového díla někdy znamená složitou a náročnou cestu. Závěrečný seznam zákonů, nařízení vlády a vyhlášek nabízí základní výběr právních předpisů, se kterými se při práci na úseku elektrotechniky potká téměř každý odborník. K tomu ještě upozornění, že na činnosti v elektrotechnice navazuje mnoho technických norem, a to jak v obvyklých třídách ČSN 33 až 38, tak i mimo ně. Podrobnější zmínka o normách je nad možnosti krátkého přehledu, který je zde předkládán. Některé úkony při činnostech s elektrickým zařízením Při činnostech na elektrickém zařízení a s ním, včetně spotřebičů a dalších prvků, je třeba vycházet z předepsaných postupů a řešení nebo alespoň postupovat na základě ověřených poznatků, které zaručují bezpečnost provozu, a tím do jisté míry i spolehlivost. Některé ze základních okruhů otázek a problémů, které by měly být vyhodnoceny a řešeny, jsou v několika následujících bodech. Jde o: - Legislativní a technické předpisy, ze kterých vyplývá zákonná povinnost:
– vypracovat projekt a technickou zprávu elektrického zařízení, – realizovat projekt odbornou firmou, – zajišťovat ve lhůtách revize elektrického zařízení (výchozí, pravidelné), – pro zařízení používat schválené a vhodné výrobky. - Doklady a dokumenty nutné pro přípravu revize elektrického zařízení:
– požadavky technických norem, – požadavky z dalších předpisů, – údaje z technické dokumentace výrobce (výrobku). - Systémový postup určení:
– prostředí podle platných norem a vyhlášek, – realizace elektrického zařízení podle podkladů z projektu a další dokumentace, – vztahu dokumentace k platným předpisům a normám. - Postupy a metody při revizích elektrického zařízení v praxi (měření/zkoušení):
– vnitřních elektrických rozvodů (světelných, zásuvkových a dalších) v budovách pro bydlení, – vnitřních elektrických rozvodů (světelných, zásuvkových a dalších) v provozovnách, – elektrických rozváděčů, – specifických elektrických zařízení (stejnosměrné rozvody, lékařská zařízení, chemické provozy a jiné), – elektrických spotřebičů, – elektrického nářadí, – pohyblivých přívodů, šňůrových vedení a jejich příslušenství. Cílem navrhovaných postupů a opatření je zajištění potřebné úrovně bezpečnosti, odstranění nebo minimalizace rizik u vyhrazených technických zařízení v míře a úrovni, jaké nařizuje platná legislativa. Bezpečnost z pohledu zákonů Bezpečnost a ochrana zdraví při práci (BOZP) jsou uvedeny v části páté Hlava I zákoníku práce č. 262/2006 Sb. Z ustanovení § 101 vychází péče o BOZP jako povinnost vedoucích zaměstnanců, a to s ohledem na rizika a v návaznosti na zvláštní právní předpisy. Prevence rizik je obsahem § 102. Mnohé požadavky jsou uvedeny v nařízeních vlády pro pracoviště, strojní zařízení, v nařízení o práci ve výškách a dalších. Zde je třeba upozornit na skutečnost, že zákon má působnost i v podnikání fyzických osob, které představují zaměstnavatele sami sobě. Vzhledem k zařazení elektrotechnických výrobků, a tím i elektrických zařízeních do oblasti regulované sféry, je možné bez jakékoliv nadsázky upozornit na existenci rizik při obsluze a práci na elektrických zařízeních, jak vyplývá i z technických norem a některých dalších předpisů. Na doplnění je možné připomenout, že problematika je mj. obsažena v Úmluvě mezinárodní organizace práce č. 155 z 23. června 1981, která je součástí našeho právního řádu jako vyhláška č. 20/1989 Sb., Úmluva o bezpečnosti a zdraví pracovníků a pracovním prostředí. Ze zákonných ustanovení je třeba připomenout nový zákon č. 309/2006 Sb., o zajištění dalších podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, nařízení vlády č. 101/2005 Sb., které v příloze podrobně řeší problematiku elektrických instalací. Pro samotnou obsluhu a práci na elektrických zařízení bude nejpodstatnější technická norma ČSN EN 50110-1 ed. 2 a na ni navazující technická normalizační informace TNI 34 3100. Zde jsou formulovány požadavky na obsluhu a práci v podobě, kdy norma neobsahuje technicko-organizační opatření. Znamená to značný rozdíl oproti dřívějšímu obsahu norem a vyvolalo to i rozporuplné hodnocení normy. Pro pochopení je třeba vycházet ze zásady, že norma uvádí cíl, kterého má být dosaženo (bezpečnost), a na řešiteli je volba postupu při respektování současných poznatků vědy, techniky a praxe. Významným činitelem je zde osoba zodpovědná za elektrické zařízení se stanovenou odpovědností. S odvoláním na již uvedený zákon č. 309/2006 Sb. je tomu na stavbách obdobně s postavením koordinátora BOZP na staveništi. Poslední z připomínek je k elektrickým zařízením ve výbušném prostředí, pro které upravuje požadavky nařízení vlády č. 406/2004 Sb. Z technických norem navazuje soubor ČSN EN 60079, a to jak z hlediska stanovení vnějších vlivů, tak z hlediska volby vhodných přístrojů a nakonec i údržby a revizí. Pracovníci pro činnosti na těchto zařízeních musí splňovat požadavky odborné způsobilosti skupiny B. Zařízení přípojek na rozvodnou síť a ochranná pásma venkovních i kabelových vedení jsou řešena v energetickém zákonu č. 458/2000 Sb. a dále v normě pro elektrické přípojky ČSN 33 3320. Proti dřívějšímu řešení přípojek je dnes již nutné respektovat požadavky na zkratovou odolnost v místě připojení, ochranu před přepětím a otázky elektromagnetické kompatibility a k tomu normy energetiky. Požadavky na výrobky Základní ustanovení jsou obsažena v zákoně č. 22/1997 Sb., ve znění pozdějších předpisů, a navazujících nařízeních vlády. Za připomínku stojí ustanovení, že výrobek má být používán k účelu, ke kterému byl zhotoven, za běžných a rozumně předvídatelných podmínek. Jde o požadavek uvedený i v zákoně o obecné bezpečnosti výrobku. Výrobek by měl vždy splňovat podmínky stanovené pro jeho uvedení na trh, mít potřebné označení a návod v řeči uživatele s odkazem na zákon o ochraně spotřebitele. Problémy vznikají dosti často u rozváděčů a požadavků na jejich stavbu a sestavení, které jsou v souboru ČSN EN 60439. Otázky správné instalace rozváděčů souvisejí i se zákonem o požární ochraně, s instalacemi na hořlavých podkladech, povahou zařízení v chráněných únikových cestách a s některými dalšími. Pro instalace v obytných budovách a provozovnách jsou základní požadavky z hlediska ochrany před úrazem elektrickým proudem, ale i před požárem a dalšími vlivy uvedeny v souboru ČSN 33 2000. Tento soubor, který má sedm částí, je neustále doplňován v návaznosti na evropské normy a členství ČR ve výboru pro normalizaci v elektrotechnice CENELEC. Při používání souboru je třeba respektovat dvě zásady: V první řadě nelze spolehlivě pracovat s jednotlivými normami, ale jen se souborem jako celkem. A dále je nutné sledovat změny norem, ke kterým dochází v důsledku harmonizace s evropskými normami a v důsledku přebírání nových norem dosud nezavedených v ČSN. Závěr Základní informace o předpisech souvisejících s elektrotechnikou jsou uvedeny dále v přehledu. Byly vybrány nejčastěji používané předpisy, které však neobsahují úplný přehled, a to zejména pro specifické činnosti a některá individuální řešení. Ohledně přehledu je třeba upozornit na to, že byl zpracován ke konci třetího čtvrtletí roku 2006 a je nutné počítat s dalšími změnami i pro následující roky. Patrně mezi prvními se to dotkne zákoníku práce a možná i stavebního zákona. Přehled je uspořádán v pořadí zákony, nařízení vlády (technické předpisy) a vyhlášky. K činnostem navazujícím na řešení otázek souvisejících s energetikou (přípojky, připojovací podmínky) je třeba dodat, že se řídí podnikovými normami energetiky (PNE). Pro řešení těchto problémů je možné z praxe doporučit postupy a vykonávání prací podle požadavků energetických podniků v místě realizace zařízení. Samostatnou problematikou do budoucnosti bude ochrana před bleskem, která je zpracována v novém souboru norem ČSN EN 62305. Pojetí a hodnocení ochrany před bleskem jsou značně odlišné od dosud platné normy a zavedení do praxe zřejmě nebude snadné. Dalším okruhem normalizace, který dozná mnoha změn, bude část 7 ze souboru norem ČSN 33 2000 pro jednoúčelová zařízení. Zde bude zavedeno několik nových norem, které zatím nebyly v dosavadních normách ČSN pro elektrotechniku. Společně s těmito změnami dochází průběžně k opravám a změnám norem, a to nejen dříve vydaných, ale i norem z poslední doby. Přehled předpisů Zákony 174/1968 Sb., o státním odborném dozoru nad bezpečností práce, ve znění zákona č. 338/2005 Sb. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů. 634/1992 Sb., na ochranu spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky, ve znění pozdějších předpisů. 59/1998 Sb., o odpovědnosti za škodu způsobenou vadou výrobku. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon), ve znění zákona č. 91/2005 Sb. 102/2001 Sb., o obecné bezpečnosti výrobků, ve znění pozdějších předpisů. 18/2004 Sb., o uznávání odborné kvalifikace a jiné způsobilosti státních příslušníků členských států EU a o změně některých zákonů (zákon o uznávání odborné kvalifikace). 251/2005 Sb., zákon o inspekci práce. 253/2005 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o inspekci práce. 50/1978 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon) platný do 31. 1. 2006. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon) – platný od 1. 1. 2007. 65/1965 Sb., zákoník práce (platný do 31. 12. 2006). 262/2006 Sb., zákoník práce (platný od 1. 1. 2007). 309/2006 Sb., kterým se upravují další požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při prá ci v pracovněprávních vztazích, a o zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při činnosti nebo poskytování služeb mimo pracovněprávní vztahy (zákon o zajištění dalších podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci). Nařízení vlády 291/2000 Sb., kterým se stanovuje grafická podoba značky CE. 172/2001 Sb., k provedení zákona o požární ochraně. 209/2001Sb., kterým se stanovuje seznam živností, jejichž výkon je podnikatel povinen zajistit pouze fyzickými osobami splňujícími odbornou způsobilost stanovenou tímto nařízením. 378/2001 Sb., kterým se stanovují bližší požadavky na bezpečný provoz a používání strojů, technických zařízení, přístrojů a nářadí. 494/2001 Sb., kterým se stanovuje způsob evidence, hlášení a zasílání záznamu o úrazu, vzor záznamu o úrazu a okruh orgánů a institucí, kterým se ohlašuje pracovní úraz a zasílá záznam o úrazu. 495/2001 Sb., kterým se stanovuje rozsah a bližší podmínky poskytování osobních ochranných pracovních prostředků, mycích, čisticích a dezinfekčních prostředků. 11/2002 Sb., kterým se stanovuje vzhled a umístění bezpečnostních značek a zavedení signálů. 339/2002 Sb., o postupech při poskytování informací v oblasti technických předpisů, technických dokumentů a technických norem, ve znění n. v. č. 178/2004 Sb. 17/2003 Sb. (dříve 168/1997 Sb.), kterým se stanovují technické požadavky na elektrická zařízení nízkého napětí. 18/2003 Sb. (dříve 169/1997 Sb.), kterým se stanovují technické požadavky na výrobky z hlediska jejich elektromagnetické kompatibility. 20/2003 Sb. (dříve 175/1997 Sb.), kterým se stanovují požadavky na jednoduché tlakové nádoby. 21/2003 Sb. (dříve 172/1997 Sb.), kterým se stanovují technické požadavky na osobní ochranné prostředky. 23/2003 Sb. (dříve 176/1997 Sb.), kterým se stanovují technické požadavky na zařízení a ochranné systémy určené pro použití v prostředí s nebezpečím výbuchu. 24/2003 Sb. (dříve 170/1997 Sb.), kterým se stanovují technické požadavky na strojní zařízení. 26/2003 Sb. (dříve 182/1999 Sb.), kterým se stanovují technické požadavky na tlaková zařízení. 27/2003 Sb. (dříve 14/1999 Sb.), kterým se stanovují technické požadavky na výtahy, ve znění n. v. č 127/2004 Sb. 406/2004 Sb., o bližších požadavcích na zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v prostředích s nebezpečím výbuchu. 101/2005 Sb., o podrobnějších požadavcích na pracoviště a pracovní prostředí. 362/2005 Sb., o bližších požadavcích na bezpečnost a ochranu zdraví při práci na pracovištích s nebezpečím pádu z výšky nebo do hloubky. Vyhlášky 50/1978 Sb., o odborné způsobilosti v elektrotechnice. 20/1979 Sb., kterou se určují vyhrazená elektrická zařízení a stanovují některé podmínky k zajištění jejich bezpečnosti. 48/1982 Sb., kterou se stanovují základní požadavky k zajištění bezpečnosti práce a technických zařízení, ve znění platných předpisů (vyhláška č. 192/2005 Sb.). 20/1989 Sb., Úmluva o bezpečnosti a zdraví pracovníků a pracovním prostředí. 324/1990 Sb., o bezpečnosti práce a technických zařízení při stavebních pracích (platila do 31. 12. 2006). 132/1998 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení stavebního zákona (platila do 31. 12. 2006). 137/1998 Sb., o obecných technických požadavcích na výstavbu. 246/2001 Sb., o stanovení podmínek požární bezpečnosti a výkonu státního požárního dozoru (vyhláška o požární prevenci). |