Dějiny přírodních věd v českých zemích (29. část)
Zkoušky a disputace
Zkoušky na univerzitách v Praze i Olomouci měly v jezuitském období svou nespornou vážnost a byly hned několika druhů. Konaly se každoročně o Velikonocích („prohationes vernales“) a koncem školního roku („finales“) jako zkoušky závěrečné a zkoušky přísné („pro gradibus“).
První zkouška na filozofii „praembulus laurus“ čili „prima laurea“, tj. bakalaureát, byla nižším stupněm akademické hodnosti. Magisterium, zvané „peripathetica honoris palma“, byl druhý stupeň, jenž byl udělován po absolvování metafyziky. Ze všech částí filozofie se disputovalo (50 otázek) před udělením doktorátu. Disputace (rozprava, debata, odborná diskuze) byly ústní úvahy o sporných otázkách (někdy to byly až hádky) o důležitém, převážně vědeckém předmětu. Byly konány veřejně, před posluchači.
Cílem disputací bylo předvést svou učenost a znalost svého oboru a zároveň svou řečnickou obratnost. Před zkouškami si dávali kandidáti gradů (tohoto stupně zkoušky) tisknout teze, o kterých měli disputovat. Tyto tisky („emblemata“, obr. 1) byly často velmi pěkné a nákladné mědirytiny s obrazy svatých, symboly věd apod., ke kterým byly připojeny otázky disputace s udáním, kdy a kde se disputace koná. Zámožnější kandidáti si nechali tisknout celé knihy, obyčejně s věnováním některé vynikající osobě (biskupovi, zemskému hejtmanovi, císaři…). Kromě toho si dávali kandidáti tisknout menší pozvánky, rovněž s výčtem tezí, které se pak vyvěšovaly veřejně. Některé z těchto tezí se dochovaly a jsou uschovány v Zemském archivu v Opavě, pobočka Olomouc.
V tezích se kandidáti často odvolávali na jiné známé osoby a jejich již přednesené závěry. Na jednu stranu tak kandidáti dokládali svou verzi pravdy, na stranu druhou tím ovšem docházelo k prohlubování a potvrzování letitých omylů.
Například na doktorské tezi Jiřího Mletzka, rytíře z Jelovic, z roku 1704 je uvedeno jméno František Tillisch (1670–1716), který právě v tomto roce a také v roce 1707 přednášel v Olomouci matematiku. Tillisch se narodil ve Vratislavi a do řádu vstoupil v roce roku 1683. Nezabýval se pouze matematikou, učil také etiku (1702), logiku (1703), fyziku (1704), metafyziku (1705), morálku (1707–1708). Po 26 letech v řádu byl roku 1708 poslán jako misionář do Číny. Cestoval přes Anglii, Portugalsko a roku 1710 přijel do Pekingu, kde byl matematikem císaře Cambi. Zemřel v Číně.
Prosadili se i další matematici: JuliusZwicker (1667–1738), který se narodil v Mostě, se stal doktorem náboženství a rektorem v Nise, Vratislavi a Praze. Poté byl představitelem celé české provincie Tovaryšstva Ježíšova.
Karel Slavíček (1678–1735) vystudoval teologii a proslul jako výborný matematik a hudebník. Slavíček pomáhal připravit do tisku spisy svého současníka a řádového bratra Jakuba Kresy (Elektro č. 2/09). Jeho matematické a hudební nadání mu poté zajistilo i slibné postavení na dvoře čínského císaře, kam odjel roku 1716. Jeho znalosti a schopnosti oceňoval dokonce i císař Jung-čeng z mandžuské dynastie, který ovšem později ze svého sídelního města všechny katolické misionáře vypověděl.
Karel Slavíček se v Číně věnoval astronomickým pozorováním a měřením a sepsal i pojednání o čínské hudbě. Otec Slavíček se brzy přizpůsobil čínským poměrům. Oblékal se do čínského oděvu a ani se nebránil, když ho „po čínsku“ ostříhali. Lingvistické nadání mu umožnilo, aby záhy pronikl do tajů čínštiny, kterou se učil během dlouhé plavby do místa budoucího působiště, a později si poznamenal, že pro pochopení čínského jazyka je čeština mnohem vhodnější než jiné evropské jazyky, neboť Čechům nečinní potíže čínská výslovnost.
Ignác Mühlwenzel (1690–1766) vedl přednášky matematiky nejprve v Olomouci (1724–1726), poté působil v Praze, kde pod jeho vedením studoval matematiku i pozdější významný český matematik Josef Stepling (1716 – Řezno až 1778 – Praha).
Ignác Mühlwenzel vydal roku 1736 pro pražskou univerzitu knížku věnovanou základům aritmetiky, geometrie a trigonometrie. Tato učebnice může charakterizovat svou nízkou úrovní tehdejší matematickou výuku. Kniha, u níž není výslovně uvedeno jméno autora, má na titulní straně tento název: Fundamenta mathematica, ex arithmetica, geometrica, elementari, ac trigonometria plana selecta... Výslovně tuto knihu připisuje Mühlwenzelovi Stanislav Vydra ve svém spise Historia matheseos in Bohemia et Moravia cultae, Praha 1778.
Z řady jezuitských zahraničních učenců, kteří působili v Čechách a na Moravě, vyčnívá Švéd Maxmilián Jerg (1712–1754), který byl také znám nejen jako výborný matematik, ale též architekt. Své znalosti projevil ve válečném stavitelství, zvláště roku 1750 při opevnění Olomouce. Jerg věnoval pozornost také problémům elektřiny: v Cerroniho sbírce je uložen spis Lauckého, který píše, že v roce 1746 působí v Olomouci matematik, páter společnosti jezuitů, který pomocí proslaveného a nově objeveného elektrického stroje předvádí účinky na lidech. Z mnoha souvislostí se lze oprávněně domnívat, že tímto matematikem a badatelem byl právě Maxmilián Jerg.
(jk; pokračování – Výlučné postavení matematiky v českých zemích
na počátku 18. století, Jan Antonín Scrinci)
Obr. 1. Příklady různých emblemat