Bližší podrobnosti nakládání s elektrozařízením a elektroodpadem
Bližší podrobnosti nakládání s elektrozařízením a elektroodpadem 1. Úvod Dne 15. září 2005 nabyl účinnosti dlouho očekávaný prováděcí právní předpis k zákonu č. 185/2001 Sb., o odpadech [5], který stanovuje podrobnosti a bližší podmínky nakládání s elektrozařízeními a elektroodpady. Zákon o odpadech ve své novele č. 7/2005 Sb. [6] stanovuje finanční, materiálové a informační povinnosti především výrobcům, posledním prodejcům a distributorům elektrických a elektronických zařízení (EEZ nebo také elektrozařízení) náležejících do skupin EEZ a také zpracovatelům odpadu z elektrických a elektronických zařízeních (OEEZ nebo také elektroodpad), přičemž největší podíl přísluší výrobcům EEZ (pojem definovaný v [5], [1]; dále výrobce). Nově přijatým prováděcím právním předpisem je vyhláška č. 352/2005 Sb., o podrobnostech nakládání s elektrozařízeními a elektroodpady a o bližších podmínkách financování nakládání s nimi (vyhláška o nakládání s elektrozařízeními a elektroodpady) [4]. Tento právní předpis zapracovává požadavky příslušných směrnic Evropských společenství [2], [3] a dotváří tak legislativní rámec v oblasti nakládání s EEZ a OEEZ. Způsoby plnění povinností výrobců EEZ
Vyhláška o nakládání s EEZ a OEEZ (dále jen Vyhláška) stanovuje:
2. Základní pojmy Vyhláška pro své účely definuje tyto pojmy: a) historické elektrozařízení – elektrozařízení pocházející z domácností uvedené na trh do dne 13. srpna 2005, které je určeno ke zpětnému odběru, b) historický elektroodpad – elektrozařízení nepocházející z domácností uvedené na trh do dne 13. srpna 2005, které se stalo odpadem podle § 3 zákona [5], c) systém – síť zařízení ke sběru elektroodpadů, míst zpětného odběru elektrozařízení a zařízení ke zpracování, využití a odstranění elektroodpadů a elektrozařízení a smluvní vztahy mezi jejich provozovateli a výrobci elektrozařízení, jejichž cílem je zajištění zpracování a využití zpětně odebraných elektrozařízení a odděleně sebraných elektroodpadů, d) individuální systém – systém vytvořený a provozovaný samostatně a na vlastní náklady jedním výrobcem, e) solidární systém – systém vytvořený a provozovaný dvěma nebo více výrobci, f) kolektivní systém – systém vytvořený výrobci nebo výrobci pověřenou právnickou osobou a provozovaný právnickou osobou odlišnou od výrobce nebo výrobcem pověřené právnické osoby, g) provozovatel kolektivního systému – právnická osoba založená jako obchodní společnost nebo družstvo nebo organizační složka zahraniční právnické osoby umístěná na území ČR provozující kolektivní systém, h) evidenční číslo výrobce – pořadové číslo zápisu výrobce do Seznamu (§ 37i zákona [5]), i) evidenční číslo provozovatele kolektivního systému – pořadové číslo zápisu provozovatele kolektivního systému do Seznamu, j) příspěvek – finanční částka, kterou výrobce přispívá do kolektivního systému na zajištění nakládání s kusem nebo kilogramem elektrozařízení pocházejících z domácností a na zajištění nakládání s kusem nebo kilogramem elektroodpadů, k) příspěvek na historické elektrozařízení – finanční částka, kterou výrobce přispívá do kolektivního systému na zajištění zpětného odběru, zpracování, využití a odstranění kusu nebo kilogramu historického elektrozařízení. 3. Seznam elektrozařízení Zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech [5], uvádí skupiny EEZ spadající do jeho působnosti, přičemž Vyhláška tyto dílčí skupiny EEZ doplňuje o seznam elektrozařízení (podskupiny EEZ). Skupiny EEZ uvedené v [5]:
4. Elektrozařízení vyjmutá ze skupin EEZ Vyhláška ve své příloze uvádí EEZ, která nespadají do působnosti zákona o odpadech [5]. Jde o elektrozařízení vyjmutá ze skupin EEZ, která jsou uvedena takto:
5. Způsoby plnění povinnosti výrobců Výrobce EEZ zajišťuje plnění svých povinností podle zákona [5] v rámci individuálního, solidárního nebo kolektivního systému. Jednotlivé způsoby plnění povinností výrobců a jejich významné charakteristiky jsou uvedeny v tabulce. V rámci individuálního systému výrobce plní povinnosti organizačně a technicky samostatně, na své náklady, kromě povinnosti finančního zajištění nakládání s historickými EEZ, které musí plnit společně s výrobci stejné skupiny EEZ prostřednictvím kolektivního systému. V případě solidárního systému výrobci EEZ plní povinnosti společně, kromě povinnosti podat návrh na zápis do Seznamu výrobců EEZ, povinnosti označit EEZ a kromě povinnosti finančního zajištění nakládání s historickými EEZ, kterou musí plnit společně s výrobci stejné skupiny EEZ prostřednictvím kolektivního systému. Za výrobce EEZ zapojené v kolektivním systému plní provozovatel kolektivního systému všechny povinnosti výrobců, kromě povinnosti označit EEZ, které plní výrobce vždy samostatně. Ve vyhlášce jsou velmi důležité přílohy, které jsou podmínkou pro výrobce EEZ k zapsání do Seznamu výrobců podle způsobů plnění povinností. Obsahem těchto příloh je např. popis zajištění financování nakládání s EEZ a OEEZ, způsob a kontrola použití příspěvků apod. 6. Způsoby označování EEZ Elektrozařízení uvedená na trh po 13. srpnu 2005 se označují symbolem výrobce a symbolem uvedení na trh. Označení symbolem výrobce EEZ je v podobě: Obr. 1. Vzor č. 1 – Označení EEZ uvedených na trh po 13. srpnu 2005 (rozměry stanoveny v ČSN EN 50419) a) vyznačení jména a příjmení nebo obchodní firmy, Označení symbolem uvedení na trh po 13. srpnu 2005 je v podobě: a) vyznačení data uvedení na trh, EEZ pro zpětný odběr EEZ a oddělený sběr OEEZ se označují grafickým symbolem podle vzoru č. 1 nebo č. 2 (obr. 1 a obr. 2). Obr. 2. Vzor č. 2 – Označení EEZ pro účely zpětného odběru EEZ a odděleného sběru OEEZ (rozměry stanoveny v ČSN EN 61429 a její změně Z1) Zmíněné označení EEZ se umístí na EEZ tak, aby bylo viditelné, čitelné a nesmazatelné při jejich běžném používání. Pokud označení není možné umístit přímo na EEZ, uvádí se v průvodní dokumentaci. V případě velmi malých EEZ, která jsou vyměňována kus za kus a nejsou vybavena průvodní dokumentací, se označení nepoužije a výrobci tuto skutečnost uvedou v návrhu na zápis do Seznamu. 7. Bližší podmínky financování nakládání s EEZ a OEEZ Prováděcí právní předpis [4] upravuje finanční povinnosti takto: Bližší podmínky financování nakládání s EEZ pocházejícími z domácností uvedenými na trh po dni 13. srpna 2005
Výrobci odvádějí příspěvky na nakládání s EEZ pocházejícími z domácností uvedenými na trh po dni 13. srpna 2005 do kolektivního systému způsobem stanoveným provozovatelem kolektivního systému. Bližší podmínky financování nakládání s EEZ pocházejícími z domácností uvedenými na trh do dne 13. srpna 2005
Bližší podmínky financování nakládání s OEEZ
8. Závěr Podrobnosti nakládání s elektrozařízeními a elektroodpady, včetně bližších podmínek financování, které zde byly uvedeny, jsou pojaty jako rámcový náhled vybraných informací z pohledu výrobců EEZ; navazují na článek publikovaný v [1]. Na základě uvedených informací lze předpokládat, že kolektivní řešení nakládání s elektrozařízeními a elektroodpady bude pro většinu výrobců EEZ nejoptimálnějším způsobem plnění povinností, neboť podle našeho názoru nejméně zatěžuje výrobce a dovozce elektrozařízení příslušnou administrativou. Literatura: | |||||||||||||||||