Tecomaty zahájily po Praze službu i na dálnici D1
27. 9. 2018 | Ing. Jaromír Klaban | TECO, a. s. | www.tecomat.cz
Po Praze, kde byly v roce 2013 nasazeny ve většině nových informačních tabulí pro řidiče na hlavních pražských dopravních tepnách, začínají se Foxtroty od roku 2017 objevovat v nových proměnných tabulích na rekonstruovaných úsecích dálnice D1. Vlastní ZPI – zařízení provozní informace – je produktem firmy SWARCO.
Obr. 1. Na třech portálech, postupně na 33,6 km, na 54,4 km a na 55,2 km dálnice D1 pracují nad hlavami řidičů Tecomaty Foxtrot ve funkci komunikační jednotky, které pro portál zpracovávají povely z Národní dopravní informační centrály
Tecomat Foxtrot v nich slouží k jejich připojení na Národní dopravní informační centrálu (NDIC), která sídlí v Ostravě. Dodavatele řešení tohoto propojení najdete na obr. 1 k tomuto článku. Byl pořízen násobnou expozicí během zkušebního provozu jednoho ze tří dosud zprovozněných portálů. Pan Jadrníček je nejen zkušeným a univerzálním programátorem systémů Tecomat Foxtrot, ale i fotografem hledajícím a praktikujícím nové možnosti pořizování a zpracování digitální fotografie.
Obr. 2., 3. Foxtroty odvádějí svoji nepřetržitou práci také v informační tabuli
o teplotě vzduchu 1 a povrchu dálnice na jejím šestém úseku a také na dvou výstražných proměnných dopravních značkách (PDZ) s informací o meteo situaci
V Praze pracují Foxtroty ve 36 tabulích. Jako celek dodávalo tyto dopravní informační zařízení konsorcium firem. Foxtrot samotný ve značkách jako inteligentní komunikační a řídicí modul zprovozňovala pardubická firma Proteco, která má s Tecomaty letité zkušenosti, například z instalace kompletního řízení tunelu Valík provozovaného od roku 2006.
Obr. 4., 5. Dopravní informace řidičům v Praze zprostředkovávají Foxtroty vestavěné
do informačních tabulí již od roku 2013
Pražské informační tabule jsou na rozdíl od těch dálničních napojeny na městskou dopravní ústřednu a informace z ní dostávají přes metropolitní bezdrátovou síť TETRA. Foxtroty tu komunikují nejen textová data, ale mají na starost i všechny tři tabule se situačními mapami, tedy V Holešovičkách, před Barrandovským mostem a na dálnici D8 na příjezdu od Ústí nad Labem.
(foto: Vít Jadrníček)
Vyšlo v časopise Elektro č. 10/2018 na straně 28.
Tištěná verze – objednejte si předplatné: pro ČR zde, pro SR zde.
Elektronická verze vyšlých časopisů zde.