časopis z vydavatelství
FCC PUBLIC

Aktuální vydání

Číslo 6/2021 vyšlo tiskem
29. 11. 2021. V elektronické verzi na webu ihned.

Aktuality
Poslední zasedání redakční rady časopisu Světlo?
Ing. Jiří Novotný šéfredaktorem časopisu Světlo od jeho založení

Z odborného tisku
Nový datový formát pro popis svítidel

První bezplatné elektrobusy v Praze najely 23 tisíc kilometrů a svezly přes 300 tisíc pasažérů

8. 9. 2016 | ČEZ a.s. | www.cez.cz

Dvojice nových českých elektrobusů značky SOR, které jezdí na trase pravidelných linek BB1 a  BB2 spojujících multifunkční areál BB Centrum a  stanici metra Budějovická v  Praze 4, ujely za první půlrok ostrého provozu již více než 23 tisíc kilometrů. Svezení v  nich si nenechalo ujít více než 300 tisíc cestujících. Jedná se o  první elektrobusy nasazené do ostrého provozu v  pražské hromadné dopravě, které mohou cestující využívat bezplatně. Projekt je společnou iniciativou developerské a  investiční společnosti PASSERINVEST GROUP, Skupiny ČEZ a  dopravní společnosti ARRIVA s  cílem snížit zatížení životního prostředí zejména ve městech.

ČEZ elektrobusCelkem 23 554 ujetých kilometrů má aktuálně na svém kontě dvojice českých elektrobusů SOR EBN 9,5 bezplatně sloužících veřejnosti na pravidelných linkách BB1 a  BB2 mezi stanicí metra Budějovická a  multifunkčním areálem BB Centrum na Praze 4. Každé z  vozidel najezdí denně v  průměru 100 km, a  zvládne tak zhruba 50 jízd. Elektrobus pojme až 73 pasažérů a  obě vozidla přepraví za den přibližně 3 600 osob.

Z  průzkumu, který na vzorku více než 2  600 respondentů provedl provozovatel pražského BB Centra, společnost PASSERINVEST GROUP, vyplynula převažující spokojenost pasažérů (více než 80 %) se zavedením novinky. Cestující oceňovali zejména tichou a  plynulejší jízdu než u  klasických autobusů, čistotu a  profesionalitu řidičů. Neutrální hodnocení pocházelo asi od pětiny respondentů. Desetinu cestujících upozornila až otázka tazatelů na skutečnost, že necestují běžným autobusem.

ČEZ elektrobusElektrobusy směřující k  BB Centru jsou přiděleny dvěma stálým řidičům, další dva jsou proškolení na jejich řízení pro případ nemocí, dovolených atd. V  dosavadním provozu se plně projevily výhody elektrického pohonu ve veřejné dopravě: šetrnost elektrobusů k  životnímu prostředí a  velmi nízká hlučnost. V  praxi jsou dokonce tišší než trolejbusy, protože v  nich není slyšet zvuk trolejí. Při brždění nebo jízdě z  kopce elektrobus o  výkonu 120 kW rekuperuje a  dobíjí touto energií vlastní baterie.

Víte že…

  • akubaterie se 180 lithium-iontovými články mají celkovou kapacitu 172 kWh, což odpovídá průměrné denní spotřebě 25 českých domácností?
  • energii pro nabití plné kapacity baterií jednoho elektrobusu dokázala loni Jaderná elektrárna Temelín vyrobit za necelou půlvteřinu?
  • po celodenním provozu má elektrobus z  trasy Budějovická – BB Centrum (při nabíjení 3 × 400 V/32 A) opět 100 % plné baterie za 6 hodin?
  • při plném využití kapacity 73 pasažérů je jeden elektrobus schopen denně přepravit více než 3 600 osob?
  • samozřejmostí v  elektrobusech na Brumlovce je wifi pokrytí.

Tiskové materiály ČEZ

EMC v instalaci

Vloženo: 30. 11. 2021