časopis z vydavatelství
FCC PUBLIC

Aktuální vydání

Číslo 6/2021 vyšlo tiskem
29. 11. 2021. V elektronické verzi na webu ihned.

Aktuality
Poslední zasedání redakční rady časopisu Světlo?
Ing. Jiří Novotný šéfredaktorem časopisu Světlo od jeho založení

Z odborného tisku
Nový datový formát pro popis svítidel

Novou lanovku na Zugspitze pohánějí technologie ABB

8. 1. 2018 | ABB s. r. o. | www.abb.com

Dlouhé fronty na lanovku, která vyváží turisty na nejvyšší horu Německa, mohou být nyní už minulostí. A to na nové kabinové lanovce poháněné motory ABB není jediná pozoruhodnost. Lanovka zahájila provoz 21. prosince 2017 a na Zugspitze v bavorských Alpách vyveze až 580 cestujících za hodinu.

Tři rekordy nové lanovky

Toto nové dopravní zařízení drží hned tři světové rekordy v kategorii závěsných lanovek: její jediný ocelový opěrný sloup je s 127 m nejvyšší, lanovka překonává nejvyšší převýšení (1950 m) v jednom úseku a od opěrného sloupu na vrchol má nejdelší úsek volného lana bez opěry, měřící 3213 m.

Novou lanovku na Zugspitze pohánějí technologie ABB

Dopravní zařízení nahrazuje padesát let starou lanovku Eibsee a tím, že vyveze na vrchol třikrát více cestujících, pomůže předejít dlouhému čekání, které bylo u lanovky Eibsee na denním pořádku. Novou rekordní lanovku provozuje akciová společnost Bayerische Zugspitzbahn Bergbahn AG.

K hospodárnému a spolehlivému provozu napomáhá řada inovativních technologií od ABB, která má rozsáhlé zkušenosti s řešením náročných dopravních úkolů v Alpách. „Většina kabinových i sedačkových lanovek ve Švýcarsku je poháněna motory a pohony ABB,“ připomíná Hans-Georg Krabbe, předseda představenstva ABB Německo. „Jsme velmi rádi, že jsme se na takto jedinečném projektu mohli podílet i v Německu.“

Výkonná dvoumotorová konstrukce

Požadavky Bayerische Zugpitzbahn na bezproblémový provoz bez odstávek byly zvlášť přísné: lanovka musí fungovat 365 dnů v roce bez ohledu na vítr a počasí. V takovémto prostředí závisí bezpečná a komfortní doprava v zavěšené kabině na dokonalé souhře motorů, pohonů a mechanických součástí.

Zajišťovat pohon takto dlouhého lana s velmi příkrým stoupáním až 104 % (přibližně 46 stupňů) a s rychlostí 10,6 metru za sekundu vyžaduje velmi vysoký výkon. Ten zajišťují dva 800kW třífázové střídavé motory od ABB, které se nacházejí v dolní stanici.

Alpská tradice ABB

Od konce 19. století si ABB buduje vynikající pověst při zajišťování bezpečné, spolehlivé a energeticky efektivní dopravy v regionu Alp. U slavné zubačkové lanovky na Jungfrau, která měří 9 km a začala jezdit v roce 1912, ABB provedla elektrifikaci, která zprovoznění trasy vůbec umožnila. Technologie ABB dodnes zajišťují bezpečnou přepravu více než milionu cestujících ročně – a to i během sněžení – na Jungfraujoch, který je s výškou 3454 m n. m. nejvyšší železniční stanicí v Evropě.

Ve středisku Stoos ve švýcarských Alpách byla nedávno zprovozněna nejprudší kolejová lanovka na světě. Dva vozy s kapacitou 136 cestujících jezdí na trase dlouhé 1,7 km. Lanovku pohání vysocké účinné elektrické motory, které navrhla a vyrobila ABB. ABB pro tento dopravní systém dodala i další součásti.

„Dnes se jedná hlavně o zvyšování energetické efektivnosti,“ uvádí Ueli Spinner, ředitel pro prodej, hlavné zákazníky a servis ABB Švýcarsko. „Provozovatelé lanovek však vyhledávají naše služby i v oblasti podpory, údržby a servisu.“

Tiskové materiály ABB 

EMC v instalaci

Vloženo: 30. 11. 2021