Nová membránová technologie si klade za cíl dostat vodíkové palivové články do širšího povědomí
28. 8. 2017 | Worcester Polytechnic Institute | www.wpi.edu
Separační membrány jsou klíčem k levnější produkci vodíkového paliva. Výzkumníci z Worcester Polytechnic Institute nyní v rámci své průkopnické studie dokázali, že kromě vyšší odolnosti a nižší ceny vykazují membrány z kapalného kovu vyšší účinnost při oddělování vodíku v porovnání s membránami z paladia.
Zatímco automobily poháněné vodíkovými palivovými články nabízí velké výhody oproti svým elektrickým protějškům (včetně delšího dojezdu, snížení negativních dopadů na životní prostředí a doplnění paliva v rámci minut namísto hodin), u zákazníků se nesetkaly s velkým zájmem. Překážkou bránící rozšíření vodíkových čerpacích stanic jsou vyšší náklady a složitost produkce a následná nákladná distribuce a skladování vodíku.
Vodík je následně oddělen od ostatních plynů pomocí složitého vícestupňového chemického procesu. Ke snížení nákladů a usnadnění produkce, stejně jako k oddělení vodíku, lze však použít membrány. Většina dnešních separačních membrán využívá paladium, což je vzácný kov s neobvykle vysokou rozpustností a magnetickou vodivostí. Znamená to, že se vodík jednoduše rozpouští a pohybuje se kovem a zároveň dochází k vyloučení ostatních plynů. Paladium je však při ceně kolem 900 dolarů za unci velmi drahé a zároveň křehké.
Z těchto důvodů chemičtí inženýři dlouho hledali vhodnou alternativu za paladium. Podařilo se to až inženýrům z Worcester Polytechnic Institute. Jak se ukázalo, tekuté kovy jsou ideálním kandidátem k použití v separačních membránách.
Celý článek na Worcester Polytechnic Institute
Image Credit: Worcester Polytechnic Institute
-jk-