Muzeum nové generace, Žďár nad Sázavou – osvětlení stálé expozice
22. 3. 2016 | Ing. Tomáš Moravec │Ing. Petr Žák, Ph.D. | www.etna.cz
Na začátku září loňského roku bylo otevřeno Muzeum nové generace na zámku ve Žďáru nad Sázavou. Zámek stojí na místě bývalého cisterciáckého kláštera Studnice Blahoslavené Panny Marie. Klášter byl založen v roce 1251. Po požáru v roce 1784 byl zrušen a postupně přestavěn na zámek. Po roce 1948 byl zámek s celým panstvím znárodněn. Později v něm bylo umístěno světově unikátní Muzeum knihy, které zde fungovalo do roku 2015. V roce 1991 byl areál v restituci vrácen rodině Kinských.
Stálá expozice Muzea nové generace
Expozice, navržená architektonickým ateliérem Roháč Stratil, zajímavě a poutavě přibližuje více než 760 let historie cisterciáckého kláštera a pozdějšího zámku. Expozice je situována do dvou podlaží. V přízemí je expozice věnovaná cisterciáckému řádu a temnému středověku (obr. 1, obr. 2). První patro je koncipováno jako vhled do barevného světa baroka (obr. 3, obr. 5). V Muzeu nové generace se nachází celkem padesát zastavení, z nichž většina je doprovázena zvukovou stopou v audioprůvodci.
Obr. 1. Expozice o životě cisterciáckých mnichů v přízemí
Obr. 2. Expozice o příchodu cisterciáckého řádu v přízemí
Koncepce expozice je postavena na moderních multimediálních prostředcích, jako jsou videoprojekce spojené s hudebním doprovodem, a vychází z následujících principů:
Divadelní charakter
Expozice po vzoru barokních scén svým divadelním charakterem, scénografií a emotivními projevy návštěvníky provokuje, podněcuje jejich zájem a zvídavost.
Vrstevnatost
Expozice je koncipována tak, aby každý návštěvník našel odpovědi na své otázky, bez ohledu na to, zda je laik, milovník historie, malé dítě, historik umění nebo zahraniční turista. Vrstvení informací podle podrobností umožňuje všem návštěvníkům nalézt odpovědi na jejich otázky.
Obr. 3. Expozice baroka v prvním patře
Živost a atraktivita
Vztah návštěvníka k exponátům se díky velké rozmanitosti použitých interpretačních prostředků neustále mění a jeho zájem a emoce jsou stále podněcovány.
Obr. 4. Použití barevného osvětlení
Meditace a konverzace
Každý interpretační prostředek je volen s ohledem na poselství, které má předat. Jednotlivé části expozice jsou koncipovány jako témata, která s návštěvníkem konverzují, vyprávějí příběh. Do této konverzace jsou zapojeny multimediální a scénické prostředky, které ji posilují a rozvíjejí.
Obr. 5. Expozice baroka v prvním patře
Osvětlení
K osvětlení expozice je použito několik technik osvětlení. K osvětlení větších exponátů instalovaných mimo vitríny a k osvětlení doprovodných textů je použito směrové osvětlení LED svítidly PALCO (obr. 6). Tato svítidla umožňují jak plynulou změnu světelného toku (DALI), tak i snadnou změnu úhlu poloviční svítivosti výměnou reflektoru (12°, 20°, 38°, 46°). Exponáty instalované ve vitrínách jsou osvětleny lineárními nebo směrovými LED svítidly (obr. 7). Pro navození požadované atmosféry a emocí jsou v části expozice použita svítidla s barevnými světelnými diodami (obr. 4). U některých exponátů bylo zvoleno dynamické osvětlení.
Obr. 6. Směrové LED svítidlo Palco (iGuzzini)
Obr. 7. Směrové LED svítidlo do vitrín 3 W, 3 000 K, Ra = 95 (DGA)
Soustava expozičního osvětlení je ovládána řídicím systémem DALI. Všechna svítidla jsou osazena Světelnými diodami s teple bílým barevným tónem (Tcp = 3 000 K) a vysokým indexem podání barev (Ra = 90). Na přípravě expozice se spolupodílely instituce, jako je Národní muzeum, Národní galerie, Národní technické muzeum, Uměleckoprůmyslové museum, Vojenský historický ústav a řada významných osobností, jako např. historik Jan Royt, ilustrátorka Veronika Vlková nebo spisovatel Pavel Kosatík.
Architektonický návrh: Gilles Courat, Pig Images, MgA. Bronislav Stratil, Roháč - Stratil architektonický ateliér
Návrh osvětlení: Ing. Tomáš Moravec, Etna s. r. o.
Řízení a AV technika: Ing. Vladimír Sapara, AQ s. r. o.
Foto: Ota Nepily
ETNA, s. r. o.
Mečislavova 2
Praha 4
140 00
www.etna.cz