časopis z vydavatelství
FCC PUBLIC

Aktuální vydání

Číslo 6/2021 vyšlo tiskem
29. 11. 2021. V elektronické verzi na webu ihned.

Aktuality
Poslední zasedání redakční rady časopisu Světlo?
Ing. Jiří Novotný šéfredaktorem časopisu Světlo od jeho založení

Z odborného tisku
Nový datový formát pro popis svítidel

Moderní trendy automobilových světlometů

27. 2. 2020 | Ing. Martin Hadrava | Varroc Lighting Systems, s. | www.varroclighting.com

Světla jsou jedním z nejvýraznějších prvků automobilů a procházejí neustálou inovací designu i výkonu. V posledních dvaceti letech prošlo vnější osvětlení vozů mimořádně rychlým vývojem, díky čemuž se změnil jeho vzhled i funkce. Dnes automobilky nabízejí sofistikovaná a vzhledově atraktivní řešení, která nejen nabízejí lepší design, ale především zvyšují bezpečnost účastníků silničního provozu.

Současné moderní světlomety využívají téměř výhradně LED světelné zdroje. Ty umožňují světlo usměrňovat tak, aby bylo dosaženo maximálního možného osvětlení zorného pole řidiče. LED světlomety lze řadit do více úrovní a přizpůsobit je tak jejich cílovému využití.

Varianty popisovaného LED osvětlení automobilů se mohou lišit (obr. 1). Oproti konvenčním zdrojům je možné nabídnout energeticky úspornou a levnější variantu se srovnatelným světelným tokem jako u halogenových žárovek nebo naopak propracovanější variantu s výrazně větším světelným tokem. Světlo vyzařované z LED zdrojů se navíc podobá dennímu světlu. To výrazně zlepšuje osvětlení oblasti před vozidlem a tím zlepšuje viditelnost.

Obr. 1. Porovnání světelných toků různých světelných zdrojů pro automobilové světlomety
Obr. 1. Porovnání světelných toků různých světelných zdrojů pro automobilové světlomety

Adaptivní systém světlometů – AFS

Vyšší specifikace LED světlometů umožňují využít technicky pokročilý adaptivní systém předního osvětlení (Advanced Front Lighting System – AFS) s lepším rozložením a kontrolou světelného svazku. Ten se dokáže přizpůsobit aktuálním podmínkám v provozu. Jde např. o jízdu ve městě, na dálnici nebo ve zhoršených povětrnostních podmínkách. Navíc se světlo může přizpůsobit natočení volantu, díky čemuž se osvětlí oblasti ve směru jízdy v zatáčkách, které by bez této techniky zůstaly neosvětleny.

Nejvyšší verze světlometů mohou být dále vybaveny systémem adaptabilních světlometů (Adaptive Driving Beam – ADB), který za pomoci systémů čidel a kamery dokáže vytvářet stíny (tj. nesvítit) v požadovaných směrech. Tím zamezuje nežádoucímu oslnění ostatních účastníků silničního provozu nebo snižuje intenzitu světla v oblastech s vysokou reflexivitou, jako jsou např. svislá dopravní značení. Systém funguje plně automaticky, což řidiči umožňuje soustředit se pouze na řízení. Zároveň snižuje pocit únavy a celkově zvyšuje komfort řidiče během jízdy.

Světlomety ADB lze dělit podle rozlišení, s jakým je možné stíny vytvořit – od jednotek pixelů (Matrix světlomety) přes desítky (Pixel světlomety) až po tzv. HD světlomety s miliony pixelů (obr. 2).


Obr. 2. Porovnání rozložení světelných pixelů – Matrix vs. Pixel světlomet

Rozložení světla HD světlometů je srovnatelné s rozložením Matrix nebo Pixel světlometů, ovšem nespornou výhodou je vysoké rozlišení, díky němuž jsou stínované objekty přesněji ohraničeny a zorné pole řidiče je opravdu efektivně osvětleno.

Další předností HD světlometů je možnost vytvářet nejrůznější symboly nebo obrazce na vozovce anebo na svislé ploše před automobilem. Ty mohou být využity ke zvýšení bezpečnosti v provozu, kdy řidiče upozorní na aktuální nebo blížící se situaci, či k personifikaci vozidla pomocí specifických obrazových sekvencí nebo animací podle přání zákazníka.

Zajímavým technickým prvkem, který může být ve světlometech s nejvyšší specifikací využit, je laserový přídavný dálkový světlomet, který umožňuje osvětlit několik stovek metrů vozovky před vozidlem, což výrazně přispívá ke zvýšení jízdního komfortu řidiče a také vede ke zvýšení bezpečnosti při jízdě ve vyšších rychlostech v nočních podmínkách.

Vedlejší světelné funkce předního osvětlení

LED technika je rovněž přínosná pro vedlejší světelné vybavení, kterým jsou denní, obrysová a směrová svítilna. V základních verzích světlometů se uplatňují levnější sdružené reflektorové soustavy bez vzhledového efektu. Oproti tomu je možné ve vyšších specifikacích světlometů najít vzhledově zajímavější řešení. Ta mohou být navržena do různých tvarů a mohou tím charakterizovat jedinečný podpis značky vozu, tzv. signature.

U směrové svítilny je navíc zajímavou funkcí postupné, „progresivní“ blikání. Principem je rozdělení svícení do několika segmentů, kdy jejich postupným rozsvěcováním vzniká efekt pohybu světla do směru, kam chce řidič odbočit. Tato funkce se opět používá spíše pro vyšší specifikace světlometů.

Obr. 3. Ukázka postupné, „progresivní“ funkce směrové svítilny
Obr. 3. Ukázka postupné, „progresivní“ funkce směrové svítilny

Ve vyšších specifikacích světlometů mohou být rovněž nabízeny nejrůznější vzhledové prvky, které mohou výrazně zvýšit atraktivitu designu. Jde např. o stylové vzory, nápisy nebo speciální povrchové úpravy materiálů.

Jednotlivé světlomety lze rozdělit podle nabízených funkcí a vzhledu do tří skupin

Základní verze LED světlometu:
– standardní potkávací a dálkový světlomet,
– sdružená reflektorová signální svítilna.

Střední verze světlometu s Matrix technologií:
– adaptivní dálkový světlomet s Matrix technologií,
– standardní potkávací světlomet,
– designová sdružená signální svítilna.

Vyšší verze světlometu s Pixel technologií:
– adaptivní dálkový světlomet s Pixel technologií,
– laserový přídavný dálkový světlomet,
– adaptivní potkávací světlomet AFS,
– designová sdružená signální svítilna,
– postupná funkce pro směrovou svítilnu (tzv. progresivní směrovka),
– stylový vzor (stylový prvek k vylepšení celkového vzhledu světlometu).


Obr. 4. Základní verze LED světlometu


Obr. 5. Střední verze světlometu s Matrix technologií

Obr. 6. Vyšší verze světlometu s Pixel technologií
Obr. 6. Vyšší verze světlometu s Pixel technologií

Moderní světelné LED zdroje nabízejí širokou škálu možností, jak světlomety navrhnout z hlediska funkce a vzhledu. Hlavním cílem je bezpečnost, což je patrné z použití pokročilých technických zařízení pro vyšší verze světlometů a neustálé zdokonalování těchto světlometů. Důležité je však také to, aby byly světlomety vzhledově atraktivní a ladily s celkovým designem vozidla. Zejména vyšší verze LED světlometů tak mohou nabídnout velmi atraktivní a neobvyklý vzhled.


Vyšlo v časopise Světlo č. 1/2020 na straně 34.
Tištěná verze – objednejte si předplatné: pro ČR zde, pro SR zde.
Elektronická verze vyšlých časopisů zde.