časopis z vydavatelství
FCC PUBLIC

Aktuální vydání

Číslo 6/2021 vyšlo tiskem
29. 11. 2021. V elektronické verzi na webu ihned.

Aktuality
Poslední zasedání redakční rady časopisu Světlo?
Ing. Jiří Novotný šéfredaktorem časopisu Světlo od jeho založení

Z odborného tisku
Nový datový formát pro popis svítidel

Euroluce 2015: hravost a elegance

15. 6. 2015 | Ing. Iva Bastlová, DiS. | www.svetlo.info

Jeden z největších veletrhů svítidel v Evropě skončil. Konal se nedávno - od 14. do 19. dubna. Tato přehlídka opět zaplnila celé čtyři haly milánského výstaviště Rho a bylo se na co dívat. 

Stejně jako v předchozích ročnících, i letos se veletrh Euroluce konal ve stejném termínu jako hlavní veletrh nábytku Salone del Mobile. Trendy a styly nábytku a svítidel se logicky prolínají a navazují na sebe. A tak je lze shrnout a globálně charakterizovat několika slovy.

Hravost a rafinovanost (obr. 1, obr. 2)
Jak svítidla, tak i nábytkové solitéry nejsou nudné ani strohé. Tyto drobnější dekorativní prvky navozují styl a atmosféru a toho jsou si výrobci poslední dobou vědomi. Zákazníci již netouží po fádním interiérovém zařízení. Čekají útulnost, únik od stresu denního života a trochu humoru. To však nesmí být nadřazeno funkci. A tak jsou svítidla dobře nastavitelná, se stmívačem či jinak technicky propracovaná.

Obr. 1. Zajímavým multifunkčním solitérem je stolek a svítidlo v jednom s příznačným jménem Tea time od designéra Carstena Gellnicka (JAB Anstoetz)

Obr. 2. Jednu z novinek značky Fontana Arte má na svědomí Karim Rashid; svítidlo Kinx nezapře jeho design, je navíc stmívatelné, s LED zdrojem a vstupem USB

Elegance a styl (obr. 3 až obr. 8)
Mužské tvarosloví nemá letos příliš šanci. Jak nábytek, tak svítidla jsou designem velmi jemné, ženské a elegantní. Ostré tvary jsou téměř pasé. Nyní vedou oblinky a organické tvary inspirované přírodou. Motiv květin, listů, lastur, kapek, ptačích hnízd má zelenou. Velmi časté jsou inspirace Orientem, tvary lustrů však nejsou tolik honosné, spíše mají tvar koulí doplněných různými kamínky a ověsky.

Obr. 3. Svítidlo New Wave značky LZF (Španělsko) je vyrobeno ze dvou rovnoběžných dýh v kontrastních barvách; v nabídce je červené a šedé vnější provedení

Obr. 4. Závěsná svítidla Spokes od výrobce Foscarini mají LED světelný zdroj netradičně až dole pod vlastním širmem, což umožňuje hru světla a stínu

Obr. 5. Lehké a rafinované objekty jsou vytvořeny z kovových kroužků a jakoby náhodně doplněny světelným LED zdrojem (Giro, Fabbian)

Obr. 6. Svítidlo Claire jednoznačně demonstruje inspiraci přírodou
(světelný zdroj: halogen G4, 20 W, Deux Ailes)

Obr. 7. Lustr Bernini z ručně foukaného skla patří do kolekce De Majo

Obr. 8. Další organické tvary lze vidět na řadě svítidel Hoops, jež patří mezi letošní novinky italského výrobce Axo Light

Retro a eklektismus (obr. 9, obr. 10)
Co se stále více objevuje, jsou eklektické prvky, tedy kombinace různých stylů, a to dokonce nejen při zařizování interiérů, ale i na jednom prvku – tedy i svítidle. Část svítidla připomíná baroko, část high-tech. Někde lze nalézt kombinaci moderny a 60. let minulého století, jinde byzantské motivy na moderním přisazeném svítidle.

Obr. 9. Bláznivé tvary a kombinace na závěsném svítidle Moresce a svítidle Woodspot od italské společnosti Seletti, specializující se na netradiční vzhled a design

Obr. 10. Plastový lustr Galles patří mezi nová svítidla italské značky Emporium

Industriální příchuť (obr. 11 až obr. 14)
Popularita industriálního stylu neskončila, ale trochu se transformovala. Znaky tohoto továrního stylu byly k vidění na mnoha svítidlech. Ta však nejsou strohá, ale jsou mnohdy pestrobarevná a z industriálu mají jen základ. Drátěné širmy byly k vidění velmi často v mnoha rozlišných tvarech, velikostech i barvách. Světelný zdroj je občas pohledový, jindy rafinovaně ukrytý.

Obr. 11. Svítidlo Orb od italského výrobce MODO luce se světelným difuzorem a LED zdrojem je navrženo tak, aby dobře vypadalo samostatně nebo ve skupině dvou, tří, čtyř nebo šesti kusů

Obr. 12. Ve stánku Italamp autorku zaujala mimo jiné Fregrenzia, skleněné svítidlo doplněné červeným přívodním kabelem


Obr. 13. Velkou pozornost upoutala svítidla portugalské značky Mambo unlimited ideas
(Lustr Magnolia)


Obr. 14. Závěsné svítidlo Latitude je flexibilní a umožňuje směrovat světelný tok
(výrobce Innermost, VB)

A další poznatky…

2D (obr. 15 až obr. 17)
Za zmínku stojí plochá svítidla. Vypadají, jako by ani v prostoru neexistovala. Výrobci vsadili na hru s prostorem a některá svítidla jsou prostě extrémně plochá – v tom je jejich kouzlo. Visí pak jednotlivě nebo tvoří shluk dvourozměrných (2D) prvků.


Obr. 15. Utratenké svítidlo Block švédské značky Zero nemá jen funkci osvětlení, ale též zlepšuje v prostoru akustiku pohlcováním vysokých i nízkých frekvencí


Obr. 16. Svítidlo Astolfo od designéra Amedeoa G. Cavalchiniho patří mezi netradiční počiny; LED zdroj je samozřejmostí (Lumen Center Italia)


Obr. 17. K novému typu svítidel patří i závěsná svítidla Curtain od designéra Arika Levyho; ten je navrhl pro značku Vibia; svítidlo je ploché, z textilu a má světelný zdroj nahoře i dole; možností jeho využití je nepřeberně

Nástěnné dekorace (obr. 18)
Stále víc se výrobci zaměřují i na nástěnné světelné dekorace. Hra světla a stínu nemá hranice a nyní je navíc doplněna možností volit barvu světla. Zájem o tyto dekorativní prvky je díky rozšíření a  dostupnosti LED na vzestupu a pravděpodobně bude ještě nadále růst. Někdy jde o drobné světelné zdroje, jindy o celé světelné stěny s plastickým povrchem. Věřme, že těmto dekoracím přijde na chuť i český zákazník, který světlo stále bere více funkčně než dekorativně.

Obr. 18. Portugalský výrobce Delightfull se zaměřuje na netradiční a extravagantní svítidla, a tak lze v jeho nabídce najít i svíticí písmena

Barevnost (obr. 19)
Milánský salon letos po delší době zářil barvami, což se odrazilo i na svítidlech. Červená a oranžová slaví triumfální návrat. Velmi častá je také růžová, jak v jemném pastelovém pojetí, tak i jako sytá fuchsiová. Loňský ročník byl ve znamení modré, která byla letos také často k vidění, spíše však jako jemná pastelová nebo zastřená až kouřově modrá. Konečně také přišla na řadu zelená, která jako kdyby poslední roky pro designéry neexistovala. Barvy jsou prostě zpět, a to na každém kousku bytového zařízení.


Obr. 19. Jednu z nejvýraznějších expozic měla španělská společnost LZF, která svá svítidla zavěsila několik metrů vysoko a přidala i novinku - velkou svíticí rybu

Exteriérová svítidla (obr. 20, obr. 21)
Pryč jsou doby, kdy venkovní svítidla měla jiný design než ta bytová. Nyní je nesnadné na první pohled rozeznat venkovní svítidlo od toho, které je určeno ke křeslu do obývacího pokoje. Také na zahradních svítidlech se projevuje eklektický směr, hravost, vtip a dekorativnost. Vždyť poslední trendy určují žít v létě venku na terase či zahradě – a tomu se přizpůsobuje i jejich design.


Obr. 20. Svítidlo z kolekce Black out vyrobené ze sklolaminátu je možné použít např. k osvětlení terasy (výrobce Karman, Itálie)


Obr. 21. Svítidlo Alibabig od designéra Mattea Ugoliniho určené do exteriéru vypadá, jako by na zahradě jen tak leželo a částečně bylo zakopáno v zemi (výrobce Karman, Itálie)

České zastoupení (obr. 22, obr. 23)
Možná čtenáře překvapí, kolik českých firem se letošního Euroluce zúčastnilo. Oproti salonu nábytku, kde je to s českou účastí neslavné, zde bylo vidět osm značek. Prezentaci tu měly Preciosa Lighting, Brokis s. r. o., Lasvit, s. r. o., Bydžov, s. r. o., Morphit, Sipek Team, s. r. o., Gold-Crystal, s. r. o., a Sans Souci, s. r. o. Jen tak dál! Co ještě dodat? Možná jen tolik, že inspirace a obrazového materiálu je tolik, že to na jeden článek nestačí. Kdo jednou tento veletrh zažil, pochopí. Vždyť na projití jen těchto čtyř hal je jeden den opravdu málo.


Obr. 22. Zajímavé svítidlo Ray navrhl pro českou Preciosu Jakub Berdych


Obr. 23. Velkou pozornost poutal pohyblivý lustr Supernova,
jímž se pyšnil český výrobce Lasvit