časopis z vydavatelství
FCC PUBLIC

Aktuální vydání

Číslo 6/2021 vyšlo tiskem
29. 11. 2021. V elektronické verzi na webu ihned.

Aktuality
Poslední zasedání redakční rady časopisu Světlo?
Ing. Jiří Novotný šéfredaktorem časopisu Světlo od jeho založení

Z odborného tisku
Nový datový formát pro popis svítidel

ČEZ pokračuje ve výstavbě veřejné infrastruktury pro elektromobily

6. 3. 2019 | ČEZ, a. s | www.cez.cz

V České republice je aktuálně registrováno téměř 2500 elektromobilů. V roce 2017 přibylo 400 vozů na elektrický pohon, loni rekordních 725 elektrických aut. Akcelerace dalšího růstu tohoto sektoru si vyžádá robustní síť dobíjecích stanic pro pokrytí poptávky desítek tisíc elektrických aut. Tato infrastruktura musí být připravována v předstihu, a proto Skupina ČEZ loni zprovoznila v průměru téměř jednu stanici týdně.

Elektromobily na českých silnicích už dávno nejsou exotickým výjevem a kuriozitou jako ještě před několika lety. Za poslední dva roky přesáhl počet nových registrací elektromobilů v České republice hranici 1100 vozů. Odhady dalšího vývoje hovoří v horizontu několika let o ročních prodejích v řádu tisíců elektromobilů a plug-in hybridů. Velcí provozovatelé sítí dobíjecích stanic v čele se Skupinou ČEZ dělají všechno proto, aby elektromobily i v těchto počtech měly kam jezdit nabíjet své baterie.


Mezi nejnovější lokality rychlodobíjecích stanic , které umožní rychlé dobití řidičům elektromobilů cestujícím napříč Českou republikou patří České Budějovice (Benzina)

„Provozujeme největší tuzemskou síť s více než 140 veřejnými dobíjecími stanicemi, z toho je přes osmdesát rychlodobíjecích zařízení. Rychlý rozvoj elektromobility v České republice si v příštích letech vyžádá instalaci stovek dobíjecích bodů,“ říká Pavel Cyrani, ředitel divize obchod a strategie ČEZ. Firma v loňském roce uvedla do provozu téměř 50 stanic, většinou rychlodobíjecích.

ČEZ jednotně osazuje nové lokality rychlodobíjecími stanicemi ABB, k jejichž standardní výbavě patří zejména DC konektory s nabíjecími standardy CHAdeMO a CCS umožňující nabíjet s výkonem až 50 kW. Stanice jsou připojeny k platformě fungující na principu cloudu, která umožňuje monitorovat zařízení v reálném čase a provádět vzdálenou diagnostiku. Výstavba sítě dobíjecích stanic ČEZ je z části financovaná z dvojice grantů evropského programu CEF, pro oblast Doprava, v jehož výzvách ČEZ v uplynulých letech uspěl. Evropská komise touto cestou podporuje propojování Evropy budováním dobíjecích stanic podél hlavní silniční sítě TEN-T.

Rychlodobíjecí stanice jsou dnes samozřejmostí na dálnicích D1 nebo D5, ale např. i v Písku, Českých Budějovicích, Ostravě, Třinci, Šternberku, Karviné nebo Valašském Meziříčí. Výstavbu přitom výrazně urychlilo uzavření rámcových kontraktů se sítěmi čerpacích stanic a obchodních nebo stravovacích řetězců, jako např. Benzina, Kaufland nebo McDonald´s.  „I letos bychom rádi pokračovali v průměrném tempu výstavby zhruba jedné stanice týdně. Cílem pro konec roku 2019 je tedy síť čítající celkově zhruba 200 stanic, o rok později bychom rádi přidali dalších minimálně padesát. Investice do výstavby by se měly i nadále pohybovat v řádu desítek milionů korun ročně," říká manažer útvaru čisté technologie ČEZ Tomáš Chmelík.

Odstraňování bariér bránících rychlejšímu rozvoji elektromobility pokračuje ze všech stran, velkou práci odvádějí i automobilky. Sériově vyráběné elektromobily už se svými dojezdy běžně pohybují mezi 200 až 300 km, což v kombinaci s možností využívat sítě veřejných dobíjecích stanic znamená, že elektromobilem lze dnes v rámci České republiky dojet prakticky kamkoli. Problémem přestává být i mezistátní provoz. Řidiči elektromobilů ze zahraničí nebo Češi, kteří nejsou zákazníky Skupiny ČEZ, mohou bezhotovostně zaplatit za odebrané množství přímo u stanice.


Rychlodobíjecích stanice , která umožní rychlé dobití řidičům elektromobilů v Mostě (McDonald´s)

Síť veřejných dobíjecích stanic Skupiny ČEZ v České republice dodala loni do baterií elektromobilů celkem 959 115 kWh elektřiny, což je ekvivalent 26 642 plných dobití vozu VW eGolf s kapacitou baterie 36 kWh. Zároveň jde o téměř 50procentní nárůst oproti roku 2017, kdy v celé síti „dobíječek“ elektrická auta načerpala 640 426 kWh. V roce 2018 proběhlo na stanicích sítě celkem 75 584 dobíjecích cyklů, což je více než dvojnásobný růst oproti 35 902 dobíjení o rok dříve. Trendem se stávají častější odběry o menších objemech. Průměrný odběr elektřiny na jednu dobíjecí seanci meziročně klesl ze 17,8 na 12,7 kWh.

Nejvytíženějšími lokalitami jsou místa vybavená rychlodobíjecími stanicemi, které díky svému výkonu 50kW umožňují většině elektromobilů dobít 80 % kapacity baterií za cca 20-30 minut. Hitparádě lokalit podle absolutních objemů odebrané elektřiny vévodí pražské lokality Corso Court Karlín (61 873 kWh) a Skanska Visionary (41 609 kWh), mezi které se na pomyslné druhé místo dokázaly vklínit dobíjecí stanice v Olomouci-Nemilanech na dálničním obchvatu města (58 656 kWh). Kvarteto nejvyhledávanějších míst k dobíjení doplňuje Vestec u pražského dálničního okruhu (40 703 kWh).

Tiskové materiály ČEZ


ČEZ je partnerem konference Perspektivy e-mobility XI, kterou pořádá FCC PUBLIC jako součást doprovodného programu veletrhu AMPER 2019. Přijďte se mimo jiné podívat na prezentaci Elektromobilita v ČR z pohledu Skupiny ČEZ, kterou představí Ing. Tomáš Chmelík, Ph.D.

EMC v instalaci

Vloženo: 30. 11. 2021