časopis z vydavatelství
FCC PUBLIC

Aktuální vydání

Číslo 6/2021 vyšlo tiskem
29. 11. 2021. V elektronické verzi na webu ihned.

Aktuality
Poslední zasedání redakční rady časopisu Světlo?
Ing. Jiří Novotný šéfredaktorem časopisu Světlo od jeho založení

Z odborného tisku
Nový datový formát pro popis svítidel

ČEPS zahájila u Břeclavi výstavbu náhradní přenosové trasy, hotova bude do tří týdnů

1. 7. 2021 | ČEPS, a.s. | www.ceps.cz

Společnost ČEPS ve spolupráci s dodavateli začala urychleně stavět náhradní přenosovou trasu vedení V497 poblíž Břeclavi v úseku, který byl před necelým týdnem poškozen vlivem extrémních meteorologických podmínek. Trasa bude zprovozněna v horizontu tří týdnů. Provozovatel přenosové soustavy zároveň zahájil přípravné práce na opravu vedení V497, jehož uvedení do původního stavu plánuje do konce letošního roku.

ČEPS postaví v poškozeném úseku V497 poblíž Břeclavi náhradní přenosovou trasu o délce 3 115 metrů. Její zprovoznění plánuje společnost do 21. července 2021.

„Rychlá obnova lokálně přerušeného přenosu elektřiny je důležitá pro stabilitu celé přenosové soustavy. Proto jsme se v případě V497 rozhodli pro náhradní přenosovou trasu, což je dočasné řešení, které ale umožňuje obnovení přenosu v poškozeném vedení za relativně krátkou dobu,“ řekl Karel Slončík, člen představenstva ČEPS pověřený řízením úseku Správa, provoz a údržba PS.

Společnost ČEPS současně zahájila přípravné práce na opravu vedení V497. Nejprve bude zpracována projektová dokumentace, následně dojde k výběru zhotovitele stavby a zajištění dodávek stožárových konstrukcí, izolátorů a lan. Vedení by mělo být uvedeno do původního stavu do konce roku 2021. Celkové náklady ČEPS spojené s odstraňováním škod, výstavbou náhradní přenosové trasy a obnovou poškozeného vedení V497 se budou pravděpodobně pohybovat ve vyšších desítkách milionů Kč.

Extrémní meteorologické podmínky způsobily ve čtvrtek 24. 6. 2021 v nočních hodinách zhroucení osmi stožárů přeshraničního vedení V497 ve směru na Slovensko. Dálnice D2 u Břeclavi byla oboustranně uzavřena kvůli spadlým vodičům vedení. Společnost ČEPS jejich odklízení dokončila následující den krátce po 13. hodině, a provoz na D2 tak mohl být obnoven.

Rozdíl náhradní přenosové trasy oproti standardnímu vedení spočívá ve zhruba poloviční výšce stožárů stavěných zhruba třikrát hustěji, aby byla dodržena bezpečná vzdálenost vodičů nad terénem. Tyto stožáry nemají pevné betonové základy – jejich konstrukce stojí na dřevěných pražcích a je podle své velikosti kvůli stabilitě ukotvena minimálně osmi lanovými kotvami. Výstavbu náhradní přenosové trasy provádí ČEPS pouze výjimečně v situacích, kdy je třeba rychle obnovit přenos v poškozeném vedení, a překlenout tak několikaměsíční období realizace jeho opravy.