Architekturní osvětlení nové lávky přes Radbuzu
--- Ing. Radek Panchartek, ENIKA.CZ s. r. o. ---
Firma ENIKA.CZ s. r. o. je dlouholetý a osvědčený dodavatel různých typů svítidel renomovaných zahraničních firem na český a slovenský trh. Významnou část jejího programu tvoří dodávky svítidel pro architekturní osvětlení a realizace významných projektů. Široké spektrum referenčních realizací zahrnuje osvětlení historických památek (např. hrad Český Šternberk nebo zámek Štiřín), osvětlení sportovišť (stadion ve Zlíně, lezecká stěna v Písku), významných staveb (ministerstvo průmyslu a obchodu), hotelů (Plaza a Kolonáda v Karlových Varech) nebo historických průmyslových objektů (pivovar v Plzni). Do Plzně pracovníky společnosti zavedl i další uskutečňovaný projekt, shodou okolností navazující na pivovar, kde již byla část osvětlení realizována právě firmou ENIKA.CZ s. r. o.
Obr. 1. Svítidla jsou umístěna po jedné straně, aby rozložení svítivosti odpovídalo proudu řeky
Návrat k tradici
Po patnácti letech spojila centrum Plzně s areálem pivovaru nová lávka přes řeku Radbuzu. Turistům i místním občanům se tak otevřela cesta do atraktivního areálu plzeňského Prazdroje a zároveň do relaxačního centra s rozsáhlými sportovními a odpočinkovými prostory ve Štruncových sadech. Tento areál, s celkovou investicí 115 milionů korun, s využitím dotací Evropské unie ve výši 72 milionů korun, dokončila plzeňská radnice.
Stavba nahradila starou dřevěnou lávku postavenou pivovarem ve 40. letech 19. století, již však zhruba po třiceti letech strhla rozvodněná řeka a která již nebyla nahrazena. Nová lávka byla otevřena těsně před říjnovými oslavami 170. výročí uvaření první várky piva Pilsner Urquell, což mělo určitou symboliku. Ostatně pivovar částečně financoval projekt i stavbu lávky, která svádí chodce i cyklisty ze střechy velkokapacitních garáží na nádvoří před návštěvnické centrum pivovaru.
Obr. 2. Vstup na lávku s bočním bezbariérovým nájezdem, využívaným i cyklisty
Samotná lávka představovala desetimilionovou investici. Město počítá s návratností finančních prostředků a zdá se, že celkem oprávněně. Pivovar ročně navštíví přibližně čtvrt milionu návštěvníků, kteří se dříve nesnadno dostávali do centra. Podobné problémy měli návštěvníci fotbalových zápasů místní „Viktorky“, kteří naopak neměli před stadionem kde zaparkovat. Kromě toho lávka zkrátila cestu mezi Doubravkou a Slovany pro místní obyvatele.
V porovnání se stejným obdobím minulého roku, tedy přibližně za čtvrt roku, zvýšilo dokončení lávky návštěvnost o 11 %. V celoročním vyhodnocení jsou očekávána ještě vyšší čísla, především proto, že se do něho promítne letní turistická a fotbalová sezóna. Lávka navíc usnadňuje cestu k relaxačnímu centru, které zahrnuje 1,2 km nových cyklostezek, 1,7 ha nové zeleně, horolezeckou stěnu vysokou 18 m a skatepark.
Obr. 3. Obtížný přístup ke stadionu „Viktorky“ byl jedním z důvodů stavby nové lávky
Projekt a konstrukce
Lávka je vytvořena jako dvoupólový předepjatý nosník s ocelovou zdvižnou částí. Mostovka byla sestavena z 50 šestitunových prefabrikovaných dílců, které po dolití pochozí částí vytvářejí prostorovou skořepinu ve tvaru písmene H délky 64 m. V místě příčníků skořepina přechází do tvaru písmene U. Ocelová část konstrukce je řešena jako zdvižná a s betonovou je spojena klouby. Je vytvořena jako konzole navazující na střechu garáží pivovaru. Spodní stavbu tvoří podpěry z monolitického betonu, každá založená na třech vrtaných pilotech. Dodavatelem stavby byla firma Bögl a Krýsl z Dobřan u Plzně. Generálními projektanty jsou Ing. arch. Pavel Němeček, CSc., a Ing. arch. Daniel Němeček ze společnosti AS Projekt s. r. o. Plzeň. světlení projektoval Ing. Ladislav Vostrý. Pro osvětlení byla zvolena zemní svítidla Axent italské firmy Prisma, zastupované v České republice firmou ENIKA. CZ s. r. o.
Jedním z důvodů této volby byla možnost využít instalační pouzdro, které je součástí svítidla, při odlévání jednotlivých
dílců lávky, což výrazně zjednodušilo následnou montáž svítidel. Pouzdra svítidel jsou zalita do bočních, klenutých stěn mostovky, takže reflektory jsou skloněny směrem dolů a brání oslnění chodců i cyklistů, kteří lávku také využívají. Vzhledem k tomu, že lávka vede přes řeku, jsou svítidla umístěna jen po jedné straně, což koresponduje s proudem vodního toku.
Svítidlo Axent
Axent patří mezi svítidla s vysokou mechanickou odolností. Je určeno pro nástěnnou vestavnou a zemní montáž.
Při zemní montáži je třeba svítidlo osadit do betonového lůžka se štěrkovou drenáží. Při dodržení správné montáže je svítidlo
pochozí. Do mostovky bylo osazeno třináct svítidel. Celkově je však možné jich zapojit až 38 do jedné linie. Svítidlo, vyrobené z odolného a UV stabilního technopolymeru, zajišťuje při použití předepsaných kabelů krytí IP67. Samotné tělo svítidla se montuje do instalační technopolymerové krabice, kryté hliníkovým rámečkem připevněným šrouby se speciálními hlavami, znemožňujícími odcizení. Světelným zdrojem je kompaktní zářivka s příkonem 36 W. Má-li architekt specifické požadavky na barvu světla, je možné použít červený, modrý, zelený nebo žlutý barevný filtr. Navíc je k dispozici ochranná mřížka a clona proti oslnění. V případě lávky byly jako světelné zdroje použity zářivky Sylvania 36 W s neutrálně bílým světlem s teplotou chromatičnosti 4 000 K, korespondující s barvou pohledového betonu.
Obr. 4. Detail ukazující jednotlivé dílce se „zalitými“ svítidly
Obr. 5. Prefabrikovaný dílec se zalitým pouzdrem svítidla Axent připravený k osazení