Aktivnější katalyzátory slibují levnější výrobu palivových článků
22. 2. 2019 | Johns Hopkins University | www.jhu.edu
Výzkumníci Johns Hopkins University nalezli novou metodu pro zvýšení účinnosti reaktivity ultratenkých nanovrstev o tloušťce pouhých několika atomů, což by mohlo v budoucnu vést ke snížení nákladů na výrobu palivových článků pro vodíkem poháněné automobily.
Na základě výsledků výzkumu by mohl automobilový průmysl profitovat z rychlejší a levnější produkce elektrické energie prostřednictvím palivových článků. Své využití by nová metoda nepochybně nalezla i při výrobě velkého množství chemikálií a materiálů. „V každém materiálu dochází k jevu zvanému povrchové napětí, jež je důsledkem rozpadu krystalové struktury na úrovni jednotlivých atomů. Nám se podařilo nalézt způsob, jak tyto krystaly vyrobit v nanoměřítku, a tudíž zmenšit vzdálenost mezi atomy a zvýšit reaktivitu materiálu,“ uvedl Chao Wang, odborný asistent chemického a biomolekulárního inženýrství na Johns Hopkins University.
Jedním z příkladů, jak může průmysl profitovat z optimalizace reakcí, je navýšení aktivity katalyzátorů pro automobily s palivovými články. Palivové články představují výbornou alternativu pro bezemisní elektromobily, jejich nevýhodou je však vysoká cena související se vzácnými kovy použitými při výrobě katalyzátorů, kupříkladu platinou a palladiem, což limituje jejich širší nasazení v průmyslovém měřítku. Aktivnější katalyzátor pro palivové články by tedy mohl snížit náklady na výrobu a vydláždit cestu obnovitelné energii.
Celý článek na Johns Hopkins University
Image Credit: Will Kirk/Johns Hopkins University
-jk-