ABB podpoří inovace v oblasti e-mobility novým globálním centrem pro vývoj a výzkum
30. 12. 2020 | ABB s.r.o. | www.abb.com
Společnost ABB chce posílit svoji vedoucí pozici na trhu s nabíjecí infrastrukturou pro elektromobily, a proto otvírá nové centrum pro výzkum a vývoj E-mobility Innovation Lab, v němž se bude 120 specialistů zabývat vývojem nabíjecích řešení nové generace.
Cílem nového centra, které vzniklo za 10 milionů USD v kampusu nizozemské Delft University of Technology na ploše 3600 m2, je podporovat další inovace v oblasti e-mobility i rozvoj budoucího portfolia ABB a výzkumných projektů zaměřených na elektromobilitu. V roce 2020 byla výše uvedená univerzita zařazena mezi 15 nejlepších vysokých technických škol na světě.1
Společnost ABB je dlouhodobě lídrem v oblasti inovativních průmyslových technologií. Své čelní místo potvrzuje řadou aktivit a významných investic, mezi něž patří jak výše zmíněné centrum v Delftách, tak například i globální Centrum excelence a výrobní závod na nabíjecí infrastrukturu pro elektromobily za celkem 30 mil USD, které se otevřou v příštím roce v Itálii. Frank Mühlon, ředitel pro oblast infrastruktury e-mobility společnosti ABB, k tomu dodává: „Inovace máme v krvi – ABB stojí v čele rozvoje nabíjení elektromobilů a pyšní se tím, že hraje klíčovou roli v zavádění elektromobility na celém světě. Proto jsme chtěli umístit naši inovační laboratoř pro e-mobilitu právě do Delft, do centra univerzitního kampusu, v němž jsou soustředěny největší nizozemské technické talenty a startupové společnosti.“
Vybudováním komplexu, v němž bude pracovat až 120 specialistů, se ABB vrací do kolébky aktivit v oblasti nabíjení elektromobilů. Byli to totiž právě studenti delftské univerzity, kteří založili společnost Epyon, start-up zaměřený na nabíjení elektromobilů, který ABB v rámci akvizice získalo v roce 2011.
„ABB Elektrotechnika investuje do vývoje a výzkumu přibližně 400 mil USD ročně. To jí umožňuje nejen být nadále v čele technologického vývoje, ale také určovat standardy udržitelné mobility. V rámci této investice je naším cílem posunout hranice e-mobility ještě dále, zejména v oblasti nabíjení, ukládání energie a digitalizace. Nové centrum nám umožní posílit spolupráci s výrobci elektromobilů, a podporovat tak zlepšování výkonu a celkový rozvoj sektoru,“ dodal Mühlon.
Oblastí, na kterou se chce ABB zejména zaměřit, je hladké a bezproblémové propojení vozidel, nabíjecích stanic a jejích sítí s elektrickou sítí a podpůrnými softwarovými systémy. Laboratoř E-mobility Innovation Lab byla vybavena nejmodernějšími technologiemi, díky nimž budou nabíjecí stanice ABB kompatibilní se všemi typy elektromobilů. Přesně pro tyto účely byly vybudovány simulátory. ABB totiž plánuje provádět 95 procent veškerých testů na digitálních kopiích vozidel. Pro testování výkonu elektromobilů ve velmi horkém nebo chladném počasí ABB vyvinulo speciální zkušebny, v nichž budou elektromobily vystaveny extrémním podmínkám, jako jsou teploty od -40 °C do +100°C a vysoká vlhkost.
Centrum má rovněž velké atrium, do něhož budou moci výrobci zaparkovat elektrické vozy, autobusy i nákladní vozy a v teplém a kontrolovaném prostředí provádět testy, což podpoří rychlý vývoj nabíjecích řešení pro elektrické nákladní vozy a autobusy.
V souladu s trvalou snahou ABB vytvářet a podporovat bezemisní společnost je nové centrum vybudováno tak, aby umožňovalo intenzivní rozvoj udržitelné mobility při minimálním negativním dopadu na životní prostředí.
Pro vytápění a chlazení bude proto komplex ABB připojen na geotermální jednotku, kterou Delft University of Technology využívá pro vytápění či chlazení. Na střeše bude mít centrum fotovoltaické panely se solárními invertory pro přeměnu stejnosměrného proudu na střídavý, což dohromady s pokročilým systémem ABB pro řízení budov, umožňujícím řízení klimatu a světla i ovládání bateriového úložiště, umožní testovat způsoby, jak vracet energii zpět do sítě.
V listopadu letošního roku ABB oznámilo, že hodlá zvýšit výdaje na výzkum a vývoj i digitalizaci tak, aby nově dosahovaly 5 procent ročních výnosů. To je pozitivní zpráva jak pro zákazníky, kterým tento krok přinese ještě inovativnější řešení, tak pro ABB, které zajistí kvalitnější výnosy díky zaměření na vysoce růstové segmenty včetně e-mobility. V rámci celé ABB Group se výzkumu a vývoji věnuje cca 7000 zaměstnanců, z čehož se 70 procent zaměřuje na vývoj softwaru a digitálních inovací.
ABB vstoupilo na trh nabíjení elektrických vozidel v roce 2010 a do dnešního dne prodalo více než 17 000 DC rychlonabíjecích stanic do 80 zemí. Své odhodlání stát se hnací silou rozvoje e-mobility ABB více než jasně prokázalo, když se stalo titulárním partnerem ABB FIA Formule E, která se připravuje již na svou čtvrtou sezónu. Od 9. sezóny (rok 2022-23) bude ABB navíc oficiálním dodavatelem nabíjecích stanic pro toto mistrovství.