z odborného tisku Značení únikových cest blízko podlahy předmětem výzkumu Na Technické univerzitě v Ilmenau se od roku 2000 odborníci výzkumu zabývali značením a osvětlováním únikových cest. Přitom již bylo bráno v úvahu i umístění značek a svítidel nízko u podlahy. Pro prostory s nebezpečím zakouření při požáru považují vědci z Ilmenau takové umístění za potřebné. Předpokládají v tomto směru úpravu německé normy DIN EN 1838. Nízko umístěná svítidla a značky únikových cest by měly být hlavně doplňkem současného nouzového osvětlení a značení únikových cest. Toto sdělení podáváme čtenářům proto, že už několik let na potřebnost takového uspořádání a umístění je v našem tisku upozorňováno. Bližší podrobnosti se čtenáři dozví v rozsáhlém článku Sicherheitsleitsysteme versus Notbeleuchtung od H. Finkeho a B. Weise, uveřejněném v časopise Licht, č. 4/2004. DVĚBÉ LED v povrchu vozovky Firma Philips AEG představila dynamický systém dopravního značení, jež je umístěno v povrchu vozovek. Svíticí pásy, šipky a písmenné symboly (např. pás jen pro autobusy označený BUS) spolehlivě a bezpečně vedou řidiče. Při změně dopravní situace (např. dopravního stupně) se celý systém změní, některé svítící pásy či symboly zhasnou a jiné, měnící režim jízdy a předjíždění, se naopak rozsvítí. Tato novinka, o níž píše časopis Licht, č. 5/2004, vnuká nápad, že takový systém by bylo možné použít i u světelného značení únikových cest, např. v budovách. LED zabudované do podlahy únikových cest by spolehlivě vedly unikající osoby i v zakouřeném prostředí. (Umístění prvků značících a osvětlujících únikové cesty nízko u podlahy je u nás již delší dobu navrhováno a zdůvodňováno.) Při změně únikové situace, kdy je třeba změnit únikové trasy, by mohla být využita i aplikace již zmíněného dynamického sytému. DVĚBÉ Směrovost osvětlení při osvětlování tunelů Celkem stručný, ale obsažný článek o osvětlování a jeho asanaci v berlínských městských tunelech (viz odkaz na literaturu na konci článku) se dotýká i otázky směrovosti světla při této aplikaci osvětlování. Před časem byla světová světelnětechnická veřejnost informována o novém přístupu k osvětlování tunelů. Bylo to využití světla směrovaného mírně proti přijíždějícím vozidlům (nesmělo však dojít k oslňování). Tento systém, který přišel ze Švýcarska, byl nazván counter beam (v češtině protisměrné osvětlení) a byl prezentován jako výrazně lepší, zajišťující vyšší stupeň bezpečnosti. Nyní zmíněný článek pojednává (vedle další problematiky) o tom, zda protisměrné osvětlení je vhodnější než symetrické osvětlení. U běžných tunelů s jednosměrnou automobilovou dopravou jasně upřednostňuje protisměrné před symetrickým osvětlením, a to pro vyšší jasy vozovky a negativní kontrasty při stejně velkém instalovaném světelném toku. U tunelů pro pěší, např. různých podchodů, se však doporučuje symetrické osvětlení. Podrobnosti najde čtenář v článku. [Müller, T.: Sanierung von Berliner Stadttunneln in der Praxis. Licht, č. 5/2004.] Ing. Bronislav Berounský |