Světlo v Miláně – Euroluce 2011
MgA. Veronika Loušová, CZECHDESIGN.CZ
Jubilejní, padesátý ročník milánského iSaloni – veletrhu designu, patřil svítidlům. To ve skutečnosti znamenalo čtyři haly na výstavišti a návrhy prezentované po celém městě.
Začít lze hojnou českou účastí. Na výstavišti byly firmy Preciosa a Lasvit; ten prezentoval svítidla a objekty od českých designérů a ve městě měl samostatnou výstavu v tvz. Zona Tortona. Pro projekt Bohemian Rhapsody oslovil Lasvit tři významné zahraniční designéry: francouzského designéra Fabia Novembreho, návrháře Mathieua Lehanneura a japonského designéra Nenda. Velkolepé objekty designéři zpracovávali na konkrétní zadání. Ztělesňují pojem lásky a světla v podobě velkých skleněných kokonů zavěšených v prostoru – jako symbolů očekávané metamorfózy (obr. 2 až obr. 4). Svítidla Lasvit jsou založena na foukaném skle, i tyto tři koncepty kladou důraz na ručně foukané tvary (objekt od F. Novembreho již dost evokuje styl Bořka Šípka).
V Miláně se také předvedlo několik absolventů Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze i samotná škola. V rámci výstavy podporující mladé designéry Elle Decor byl za ČR vybrán Boris Klimek se svítidlem kombinujícím buk a dural (obr. 5). Na výstavě The Fresh Light of Corian® se objevila stolní svítidla Giulia a Marco od Jaroslava Větvičky (obr. 7) a svítidla Octopus od Reného Šulce (obr. 6). Octopus je inspirován chobotnicemi, které mění barvu. Svítidlo, využívající diody LED s programovatelným RGB měničem barev, bylo vyrobeno ve firmě EXX, která chce v práci na svítidlech dále pokračovat, nezůstane tudíž jen u prototypů.
Dřevo bylo materiálem, který ovládl letošní Miláno. Převažovalo v přírodní formě, která dává vyniknout létům a přirozenosti dřeva jak např. u židlí, tak u svítidel v oblých tvarech, jež připomínají násady nářadí. Příkladem může být stolní svítidlo firmy Fabbian (obr. 8) s dřevěnou kostrou nebo závěsné svítidlo finského studia Kaamos na SaloneSattelite (obr. 9). Anna Palomaaová z firmy Kaamos vytvořila širm z dýhy (obr. 10), která se jen ovine okolo objímky a zapne na zip. Podobných širmů, které vytvářely efekt nevtíravého „ovinutí“ bylo k vidění mnoho.
Širm svítidla může mít také striktně jednoduchý kónická tvar, zajímavý je materiál širmu, třeba již zmíněná dýha nebo beton (obr. 12). Firma Foscarini má širmy odkazující na strukturu textilu (obr. 19). Oblé tvary, nic hranatého a ostrého, to je směr, kterým se svítidla ubírají, taková jsou i přisazená svítidla jako plovoucí oblázky na stěně (obr. 18). Společnost Artemide zaoblila vše nové (obr. 16, obr. 17). Kraloval zde designér Karim Rashid se „zamotanci“ v elegantní šedé a stříbrné barvě. Jeho image byla vždy založena na zaoblených tvarech, překvapivě tak působí tvarově umírněné svítidlo (obr. 20) pro firmu Fabbian, které využívá jednoduchý trik odrazu světla.
Do hledáčku designérů se dostala i samotná přívodní elektrická šňůra. Po přívodech s obvodovou průhlednou izolací, které u nás nikdy nebyly k sehnání, nebylo v Miláně ani vidu. Naopak obyčejný kabel vykukuje z konstrukce svítidel (obr. 15) a detail nepůsobí vůbec technickým dojmem, naopak zjemňuje. Přívodní šňůra závěsných svítidel není volně spuštěna okolo závěsného lanka, ale visí rovně, tíhou svítidla, a přebytek, pro budoucí stažení nebo jen pro dekoraci, je smotán do smyčky (obr. 14).
Designéři obrátili pozornost i na samotný tvar kompaktní zářivky. Tom Dixon, designér, který pokaždé uchvátí svým britským rukopisem a novými svítidly, nezklamal ani letos. Navrhl kompaktní zářivku připomínající velkou reflektorovou žárovku (obr. 23), u závitu pokovenou. Žárovky jsou základním prvkem tří nových svítidel (obr. 22). Designér Alessi se vydal směrem kompaktních LED zdrojů a zrušil hranici mezi světelným zdrojem jako pouhým zdrojem světla a svítidlem. Tvary světelných zdrojů Alessi jsou zábavné a jsou samy o sobě svítidlem.
Těšme se na další Euroluce v Miláně, který se bude konat za dva roky.
Obr. 1. Zumtobel svou prezentaci pojal jako velkou koktejlovou párty s hudebním doprovodem, klavíristka na koberci z diod LED (foto V. Loušová)
Obr. 2. Třesk ztvárňuje vesmír ve stavu napětí napůl mezi rigidní geometrií teorie a tavicím stavem skutečnosti, napůl mezi implozí a explozí, Fabio Novembre pro Lasvit (foto F. Šlapal)
Obr. 3. Měkká Geometrie je kamenem, který myslí a dýchá, něco mezi krystalem a plynem, mezi nerostem a zvířetem, Mathieu Lehanneur pro Lasvit (foto F. Šlapal)
Obr. 4. Rostoucí vázy; „Obdrželi jsme abstraktní zadání ,kokon’ a byli jsme požádáni, abychom vytvořili dílo, které bude přímo ztělesňovat donquijotskou přitažlivost skla jako něčeho, co je nepraktické a neúplné, avšak přináší závan čerstvého vzduchu a otevírá nové možnosti,“ říká designér Nendo, pro Lasvit (foto F. Šlapal)
Obr. 5. Svítidlo Edida, buk, textil, dural, zdroj 230 V, 60 W, design Boris Klimek (foto B. Klimek)
Obr. 6. Svítidlo Octopus z corianu, René Šulc (foto V. Loušová)
Obr. 7. Svítidlo Giulia z Corianu od Jaroslava Větvičky (foto V. Loušová)
Obr. 8. Svítidlo Paddle od Benjamina Huberta má nožku z hliníku a dřeva, zdroj diody LED, Fabbian (foto Fabbian)
Obr. 9. Svítidlo Riippu má nad kovovým širmem dřevěnou část, design Matti Syrjälä (foto S. Kinnunen)
Obr. 10. List z překližky se zapne na zip okolo objímky svítidla, design Anna Palomaa (foto S. Kinnunen)
Obr. 11. Na výstavě izraelského designu bylo také svítidlo se širmem z dýhy, design Asaf Weinbroom (foto V. Loušová)
Obr. 12. Jednoduchý tvar je zajímavý svým materiálem – betonem, práce z německé univerzity v Kasselu (foto V. Loušová)
Obr. 13. Německé studio Ellenberger design přišlo s nápadem odnímatelného těla svítidla – na konstrukci opět použito dřevo (foto R. Pitrmucová)
Obr. 14. Jednoduchý širm se zajímavě „umotaným“ kabelem z přehlídky mladých designérů SaloneSatellite (foto R. Pitrmucová)
Obr. 15. Opět hra s dýhou a viditelným kabelem, design Tom Rossau (foto V. Loušová)
Obr. 16. Artemide, vinoucí se had Empirico a zámotek Nearco, oboje Karim Rashid (foto V. Loušová)
Obr. 17. Artemide, zjemnění světla pomocí drážkované spodní části od Carlo Colomba (foto V. Loušová)
Obr. 18. Foscarini, přisazené svítidlo Tivu z polykarbonátu od Jozepha Forakisa je v bílé nebo černé verzi (foto Foscarini)
Obr. 19. Foscarini, vyšívaná látka má připomínat povrch měsíce, Planet od studia Changedesign (foto Foscarini)
Obr. 20. Fabbian, pásek LED je vsazen v nejvyšší části prohnuté plochy a svítí směrem do zdi, bílý lakovaný hliník, Kwark v designu Karima Rashida (foto Fabbian)
Obr. 21. Jemný světlený objekt tvořený z diod LED s pampeliškovými semínky (foto V. Loušová)
Obr. 22. Svítidlo Bulb, Tom Dixon (foto T. Dixon)
Obr. 23. Kompaktní zářivka, E27, Tom Dixon, (foto T. Dixon)
Obr. 24. Kompaktní LED zdroj jako robot, 7,5 W,E27, Alessi (foto Alessi)
Obr. 25. Alessi, kompaktní LED zdroj od Giovanniho Alessiho a Gabriela Chiaveseho s podstavcem, který evokuje staré časy (foto Alessi)
Obr. 25. Alessi, kompaktní LED zdroj od Giovanniho Alessiho a Gabriela Chiaveseho s podstavcem, který evokuje staré časy (foto Alessi)