časopis z vydavatelství
FCC PUBLIC

Aktuální vydání

Číslo 6/2021 vyšlo tiskem
29. 11. 2021. V elektronické verzi na webu ihned.

Aktuality
Poslední zasedání redakční rady časopisu Světlo?
Ing. Jiří Novotný šéfredaktorem časopisu Světlo od jeho založení

Z odborného tisku
Nový datový formát pro popis svítidel

Světlo má jméno OSRAM

|


Světlo má jméno OSRAM
Již 100 let

Když na jaře roku 1879 na malou chvilku zablikala první žárovka na světě, jistě netušil ani samotný vynálezce Thomas Alva Edison, do jaké úrovně se tento obor dostane o 127 let později... Zcela jistě by se divil, jak umělé světlo ovlivňuje běžný život a kde všude je můžeme hledat a nacházet.

Obr. 1.

Obr. 1. I propagace značky OSRAM má dlouhou tradici

Kulaté výročí

V dnešním moderním technickém a elektronickém světě každému přijde umělé světlo jako něco zcela nepostradatelného a samozřejmého. Při jeho vynalézání však trvalo měsíce, než se podařilo rozsvítit jednotlivé zuhelnatělé nitě z bavlny, které poté svítily jenom pár desítek minut. S vynálezem žárovky záhy souvisely také stavby elektráren a rozvoden elektřiny. I v tomto měl prsty slavný vynálezce Edison.

V současnosti je technologie výroby světla na takové úrovni, že ji s tou prvotní již vůbec nelze srovnávat. Doslova rychlostí světla se rozvíjí obor světelné techniky, za kterým stojí také jedna z nejtradičnějších značek a lídr osvětlovací techniky, společnost Osram. Ta letos slaví 100. výročí značky, a je opravdu co slavit...

Správné světlo pro všechny sféry života

Mnozí z nás si ani neuvědomují, kde všude je možné umělé světelné zdroje hledat. Jsou to univerzální nebo speciální zdroje a žárovky do domácností, v automobilovém průmyslu, pro uliční osvětlení, do projektorů, osvětlení přistávacích a vzletových drah na letištích, UV systémů k čištění pitné vody, do halogenových žárovek endoskopů, k osvětlení operačních sálů atd. Například ten, kdo chodí do kina, může téměř se stoprocentní jistotou říci, že se setkal s firmou Osram. Ta má totiž v oboru filmového průmyslu dlouholetou tradici. Výbojka XBO, představená v roce 1954, byla dokonce tak úspěšná, že v roce 1983 získala filmového Oscara.

Obr. 2. Inovacemi procházejí i obaly, ale značka OSRAM je již 100 let nezaměnitelná

Obr. 2.

Osram – včera, dnes a ...

S odstupem času se zdá, že vynalézavost doplněná obchodním duchem pasuje společnost Osram na předního výrobce světelných zdrojů opravdu celých 100 let. Na začátku všeho stál Auer von Welsbach, který si v roce 1906 zaregistroval značku Osram u patentového úřadu v Berlíně. Název odvodil od Osmia a Wolframu, prvků, které se používaly k výrobě žárovkových vláken. Po obyčejných žárovkách přišly na řadu kombinovaná dálková a tlumená světla v jedné autožárovce, halogenová žárovka v roce 1971, vysokotlaké halogenidové výbojky Powerstar HQI, které se v roce 1972 používaly na olympijských hrách v Mnichově, nebo xenonová výbojka začátkem 90. let minulého století.

Obr. 3.

Obr. 3. Ministar 20, 35, 50 W/12 V, GY6,35 o rozměrech 16 × 44 mm OSRAM je nejmenší reflektorovou halogenovou žárovkou na světě
Obr. 4. Hudba blízké budoucnosti – diody LED v hlavních světlometech automobilů

Klasické žárovky, které jsou spojovány se jménem společnosti, dnes tvoří pouze 3 % veškeré produkce. Stále důležitější roli hraje elektronika. Elektronické předřadníky prodlužují život světelných zdrojů až o 50 %. Optoelektronické polovodičové světelné zdroje představují 11 % celkového prodeje. Diody LED jsou se svou minimální spotřebou energie a extrémně dlouhým životem zcela jistě světelným zdrojem budoucnosti.

Inovativní přístup

Trend miniaturizace světelných zdrojů skvěle sledují halogenové žárovky Ministar® a Halopin®. Ministar jsou nejmenší halogenové reflektorové žárovky na světě, které dávají světlo i tam, kde je omezený prostor. Reflektor není v tomto případě okolo žárovky, ale je integrován přímo v ní. Halopin je miniaturní halogenová žárovka na síťové napětí. Velmi atraktivní produkt Osramu, svítilna DOT-it, potěší nejmladší zákazníky. Je to kulaté „minisvětlo„ se třemi vestavěnými diodami LED, které má průměr jen 6,4 cm a lze je připevnit téměř na všechno. Spolu s tzv. life-stylovými produkty, jako jsou např. žárovky Active a Relax, dokazuje, že světlo není jen užitečné, ale i krásné. Obr. 4. V automobilovém průmyslu zase řidiči jistě ocení speciální žárovky pro celodenní svícení Light@Day, které jsou nejenom šetrné k životnímu prostředí a šetří náklady na provoz, ale také prodlužují termíny výměny oproti klasickým žárovkám. Kompaktní zářivky OSRAM již asi není třeba představovat. Osmdesátiprocentní úsporu elektrické energie přinášejí již do téměř každé domácnosti.

Jak říká Reinhard Weizel, vedoucí oddělení CIM (Corporate Inovation Management), „Dobrý nápad sám o sobě ještě není zárukou úspěchu. Musí se nejenom sledovat potřeby zákazníků, ale také vytvořit celkovou obchodní strategii a sledovat potřeby zaměstnanců.„ Jak se zdá, i zde má Osram náskok.

Globalizací, kterou společnost prošla již ve 20. letech minulého století, je Osram spojen napříč všemi trvale obydlenými kontinenty. V roce 1989 ještě vstoupil na specifický japonský trh a o něco později na americký. Sté výročí značky slaví celkem 49 závodů v devatenácti zemích. Osram zaměstnává více než 38 000 zaměstnanců a zákazníky oslovuje ve 150 zemích, včetně České republiky. Všechny výrobní závody společnosti podléhají certifikacím ISO 9000 a ISO//TS 16949.