Světlo jako marketingový nástroj
Jako marketingový nástroj lze v současné době velmi úspěšně využít umělé světlo. To si uvědomili někteří provozovatelé parků a zábavních míst, kteří mají sezonu většinou jen v létě. Tato místa bývají v zimě často uzavřená nebo je jejich návštěvnost minimální či nedostačující. Ukázalo se, že s pomocí světla lze zvýšit jejich atraktivitu a docílit zvýšení (v některých případech i rekordního) tržeb. Takovou sílu má světlo!
Pojďme ale hovořit konkrétně. Určitě je třeba zmínit projekt Christmas Garden (obr. 1), o kterém jsme psali v minulém roce (Světlo 1/2019), kdy dekorativní architekturní osvětlení rozsvítí parky ve městech jako Berlín, Madrid či Drážďany.
To je opravdu úžasná podívaná! Pro zajímavost připomínám nasvícenou frankfurtskou botanickou zahradu, o které lze najít více informací v minulém čísle časopisu (Světlo 1/2020).
Zoologická zahrada v Hluboké nad Vltavou
Pro další příklady není třeba jezdit daleko. V průběhu vánočních svátků jsem navštívila vánočně osvětlenou zoologickou zahradu v Hluboké nad Vltavou (pozn.: oficiální název je Zoologická zahrada Ohrada Hluboká nad Vltavou). Nestačila jsem se divit množství lidí, kteří sem zavítali. Již při denním světle se parkoviště zcela zaplnilo a lidé parkovali všude kolem. O délce fronty na vstupenky raději ani nehovořit. Fronta se nekrátila ještě minimálně hodinu. Při našem odjezdu byla stále stejně dlouhá a zahrada byla doslova přeplněna lidmi. Je třeba přiznat, že nasvětlení nebylo tak pompézní a vyladěné, jako tomu bylo např. na zámku Pillnitz, ale je to velký krok kupředu. Je zřejmé, že zážitky tohoto typu lidi přitahují a zahrada tak získá nezanedbatelné finanční prostředky na provoz a krmení zvířat. Hodnotím kladně, že se tematika světelných dekorací držela konceptu. V podstatě šlo o „svítící zvířata“ a klasické nasvětlení cest, budov a stromů (obr. 2 a obr. 3). Dobrým nápadem organizátorů bylo vytvoření míst lákajících příchozí k pořízení vlastní „svítící selfie“ (obr. 4). I zde se stála fronta!
Phantasialand, lunapark poblíž Kolína nad Rýnem
Ze zoo se nyní přesuňme do zábavního parku. Tato místa jsou většinou otevřena pouze v letním období. Výjimka ale potvrzuje pravidlo a tím je Phantasialand, lunapark nedaleko Kolína nad Rýnem. Provozovatelé se rozhodli otevřít zábavní park v zimě se všemi atrakcemi, přidat kluziště, večerní show a hlavně nespočet světel. Celou zimní akci nazvali Wintertraum – zimní sen. Pomocí světla probudili mimořádný zájem návštěvníků, kteří stejně jako u ostatních zmiňovaných akcí stáli frontu na vstup. A to dokonce i v autě při příjezdu!
Mezi hlavní lákadla kromě horských drah nebo vodních klád patřil obří řetízkový kolotoč s vodotryskem (obr. 5), který byl po setmění pohledově nejzajímavější atrakcí. Všechny světelné dekorace byly velmi dobře propracované (obr. 6) – byl to opravdový světelný zážitek! Atraktivně osvětlená byla i střecha promenády, kde si návštěvníci mohli dát svařené víno i zmrzlinu (obr. 8). Světelnou dominantou parku byl čínský chrám a skvělí draci. Tato světelná instalace předčila mé očekávání! Však posuďte sami… (obr. 9).
Čím nás světlo a kreativita světelných designérů překvapí příští zimu? Sama se těším a věřím, že vy také.