Jiří Tesař, Ing. Jiří Skála, SRVO
Na základě dosud publikovaných a medializovaných novinek v oblasti osvětlování chodců na přechodech byli zástupci SRVO pozváni na setkání s dopravními inženýry (DI) krajských správ Policie České republiky, které se konalo 25. května 2010 v Červené nad Vltavou. Tohoto jednání se zúčastnili členové předsednictva Ing. Jiří Skála a Jiří Tesař. První část byla věnována prezentaci nevhodně nasvětlených přechodů za použití vyhodnocení jasů digitální fotografií. V této části byly prezentovány nedostatky projevující se splynutím chodce s pozadím. V druhé části byla představena nová metoda osvětlování chodců na přechodech, včetně překročení některých dosud zažitých mýtů. Ve třetí části byli účastníci seznámeni s metodou vyhodnocení účelnosti bezpečnostního opatření, a to jak v dané lokalitě, tak i v celé obci.
Na základě velkého ohlasu na prezentovanou metodu, včetně nových možností měření jasů digitální fotografií, byli zástupci SRVO pozváni dopravními inženýry Policie České republiky krajských správ Ústeckého a Libereckého kraje na školení jednotlivých dopravních inženýrů okresních ředitelství DI Policie ČR, které se uskutečnilo v Bedřichově 15. června 2010.
Zde měli větší prostor pro přednes informací o nové metodě v osvětlování přechodů pro chodce, včetně osvětlování nebezpečných míst na komunikacích, jako jsou např. křižovatky všech typů. Po předvedení nové metodiky v prostorové (3D) podobě následovala praktická ukázka, jak to vůbec vypadá v terénu. Pro tuto ukázku byla vybrána některá nebezpečná místa na území Libereckého kraje, a to od neosvětlených přechodů, přechodů osvětlených z jedné strany, přes přechody osvětlené z obou stran, přechody osvětlené podle nové metodiky, dále přechody s LED zemními svítidly v komunikaci až po osvětlování nebezpečných míst, jako jsou např. okružní křižovatky. Všechny uvedené světelné scény byly podrobeny rozborům jasů digitální fotografie, na kterých bylo jednoznačně prezentováno toto měření z vozidla za pomocí figurantů a součinnosti Policie ČR. Ke každému místu byla předložena statistika dopravní nehodovosti před světelnětechnickým opatřením a po jeho uskutečnění.
Všichni byli velmi překvapeni, že na přechodech, které byly přisvětleny podle nové metody, podstatně klesla nehodovost v okolí přechodu. Tam, kde je základní osvětlení chodců na přechodech doplněno LED zemními svítidly, naopak v nočních hodinách nehodovost narostla. Technická správa Jablonec nad Nisou upravila dvacet přechodů podle nové metody již v únoru 2008, což umožnilo tuto správnou cestu podložit i statistikou dopravní nehodovosti na vybraném místě.
Večer zástupci dopravních inženýrů jednotlivých okresů měli možnost zhlédnout prezentované vybrané noční světelné scény přechodů a nebezpečných míst na území okresu Jablonec nad Nisou, Liberec a Semily, včetně výkladu o vhodném a nevhodném osvětlení.
Prezentace se setkala s kladným ohlasem při diskusi i „zákulisních“ jednáních. Předběžně bylo dohodnuto pokračovat v těchto společných akcích s cílem předávat si vědomosti a zkušenosti při řešení některých nebezpečných situací, které zástupci Policie České republiky řeší.
Závěrem chceme poděkovat doc. Ing. Petru Baxantovi, Ph.D., z ústavu elektroenergetiky Fakulty elektrotechniky a komunikačních technologií Vysokého učení technického v Brně za zapůjčení Programu LumiDISP, který vznikl za podpory Grantové agentury ČR jako součást řešení grantového úkolu č. 102/01/D005 s názvem Využití digitální fotografie v novém systému hodnocení osvětlovacích soustav a kalibraci fotoaparátu pro ověření této jedinečné metody v praxi. Díky tomuto softwaru určenému k hodnocení jasových poměrů z digitální fotografie analýzou jasu ve venkovních osvětlovacích soustavách v závislosti na zrakové činnosti a viditelnosti překážek na vozovce jsme jednoznačně potvrdili správný směr navrhované metody pro osvětlování nočních nebezpečných míst.
Obr. 1. Příklad posouzení viditelnosti chodců na neosvětleném přechodu pro chodce v Broumovské ul. v Liberci – přechod u školy; a) fotografie pořízena ze stojícího vozidla 30 m před přechodem s rozsvícenými tlumenými světly vozidla – elipsa vyznačuje polohu figuranta na přechodu; b) analýza této fotografie v programu LumiDISP, která nám ukazuje závojový jas na čelním skle vozidla včetně nedokonalé viditelnosti figurantů na přechodu z vozidla